پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا

حوزه/ با وجود این شاهکار بزرگ امام خمینی، هنوز هم دیدگاه امام گرفتار تفسیرهایی است که با روح اندیشه ایشان ناسازگار است کسانی که می گویند مردم سالاری دینی شرک است. کسانی که نقش جمهوریت و مردم را در مشروعیت حاکمیت الهی منکر می شوند و به اجتهاد امام عزیز در اهتمام به نقش زمان و مکان و پذیرش بنای عقلا  و ضرورت های عقلی  توجه ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در سومین جلسه از سلسله  کرسی های آزاداندیشی دوره ای که با عنوان «بنیادها و آرمان های انقلاب اسلامی» به همت موسسه آموزش عالی طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: در همه انقلاب ها یک اصل مسلم  وجود دارد و آن، این است که بنیاد حاکمیت را در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی سیاسی، اقتصادی تغییر می دهند  و بنیاد جدیدی از حاکمیت را جایگزین آن می کنند و در فرآیند تحول انقلابی کشورها دو گونه هستند برخی از انقلاب ها  قبل از پیروزی در جریان مبارزات مبانی و آرمان های خود را مشخص می کنند آنها را به شعارهای انقلاب تبدیل می کنند و مردم نسبت به این شعارها به نوعی خودآگاهی می رسند و برخی دیگر از انقلاب ها به دلیل غلبه جریان توده ای و نداشتن رهبران فکری و ایدئولوگ های برجسته، قبل از پیروزی، حاکمیت مطلوب جایگزین را مشخص نکرده اند و بعد از پیروزی به فکر نوع حاکمیت جدید بر می آیند.انقلاب اسلامی در ایران از معدود انقلاب هایی بود که بنیادها و آرمان های حاکمیت الهی آن پیش از پیروزی تعیین  شد و مردم هم آگاهانه وارد انقلاب شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: در فرآیند قیام ملت ایران هر چه به عصر پیروزی نزدیک می شود برای مردم و به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده سؤالاتی درباره حاکمیت جایگزین پیش می آمد. تا آنجا که برخی با یک پارادوکس مواجه می شوند که حاکمیت الهی که بر پایه قرآن و سنت است و در دوران مدرن با سبک زندگی جدید و ساختارهای جدید، هیچ  تجربه عملی ندارد، چگونه می تواند مبنای مدیریت جامعه قرار گیرد. ابهام زمانی بیشتر شد که امام خمینی اعلام کرد درحاکمیت طاغوت و شاهنشاهی مردم هیچ دخالتی در سرنوشت سیاسی خود نداشتند و بنای ایشان آن است که ملت را بر سرنوشت سیاسی خود حاکم گرداند و نظام سیاسی جدید را با عنوان « جمهوری اسلامی» اعلام کردند. با این رویکرد، امام در فرانسه با حجم زیادی از سؤالات خبرنگارانی مواجه شد که از او می پرسیدند شما چگونه میان «حاکمیت الهی» و « حکومت اسلامی» با « حاکمیت ملی» و «جمهوریت» پیوند برقرار می کنید؟

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: امام راحل  در مهم ترین و حساس ترین شرایط تاریخی  با بیانی ساده و قابل فهم، شاهکار«تلفیق نظریه فقهی به نظام سیاسی»،« تلفیق سنت و حداثت»،«تبدیل فقه فردی به قانون جامعه»،«جمع میان اسلامیت و جمهوریت» و پذیرش روش های عقلایی سازگار با شرع، نظام سازی و نهادسازی مدرن خود را تبیین می کردند. ایشان مکرر می گفتند؛ حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و همان خدایی که حاکمیت مطلق دارد، انسان را بر سرنوشت اجتماعی و سیاسی خویش حاکم کرده است، یعنی خداوند خودش خواسته است انسان ها حاکم بر سرنوشت اجتماعی شان باشند یعنی جامعه شان، حکومت شان، حاکمیت شان، قدرت شان را خودشان انتخاب کنند. یعنی اینکه مردم ایران، حاکمیت طاغوت را براندازند و حاکمیت الهی را از طریق آرای خود برگزینند، این ها با هم تناقضی ندارند. خداوند خودش فرمود «انّی جاعل فی الارض خلیفه»،«انا جعلناک خلیفه فی الارض» یعنی خود خدا خواسته است که انسان حاکم بر سرنوشتش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: خود همین حکم جعلی، هم یکی از احکام حاکمیت مطلق الهی است، بنابراین الان هم حاکمیت مطلق از آن خداست در عین حالی که مردم رأی  می دهند، جمهوری اسلامی انتخاب می کنند، ولی فقیه انتخاب می کنند، سیستم و ساختار انتخاب می کنند. بر مبنای همان حاکمیت الهی است. بعدها همین مبنا را در اصل ۵۶ قانون اساسی، تبدیل به یک مبنای قانونی کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری در اولین فرصت انقلاب اسلامی، نظام‌سازی کرد و به رکود و خموشی دچار نشد و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری ایجاد نشد و«نظریّه‌ی نظام انقلابی» شکل گرفت. چهل سال تجربه عملی این نظام نشان داد که انقلاب اسلامی به درستی میان بنیاد «حاکمیت الهی» و«حاکمیت ملی» به صورت نظری و عملی سازگاری ایجاد کرده است.

پژوهشگر حوزه سیاست در پایان گفت: با وجود این شاهکار بزرگ امام خمینی، هنوز هم دیدگاه امام گرفتار تفسیرهایی است که با روح اندیشه ایشان ناسازگار است. کسانی که می گویند مردم سالاری دینی شرک است. کسانی که نقش جمهوریت و مردم را در مشروعیت حاکمیت الهی منکر می شوند و به اجتهاد امام عزیز در اهتمام به نقش زمان و مکان و پذیرش بنای عقلا  و ضرورت های عقلی  توجه ندارند، اینها تفسیر درستی از اندیشه امام راحل ارائه نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان داشت: امام مردم را ولی نعمت این انقلاب معرفی می کند یعنی اینکه  بنای حاکمیت خداوند و اراده وضعی و تکلیفی او در جعل حاکمیت برای انسان ها وقتی با هم تلفیق شد و حاکمیت نسبی ملت در طول حاکمیت مطلق الهی قرار گرفت و به عنوان بنیاد انقلاب اسلامی پذیرفته شد مجموعه این اساس مشروعیت نظام اسلامی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha