جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم عزاداری ابا عبد الله الحسین درمرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ آیت الله مهدوی با تبیین ویژگی های یاران امام زمان(عج)، گفت: بر اساس روایت امام صادق(ع)، یاران امام زمان(عج) همانند پاره های آهن هستند، یعنی صفت آهن سفتی و سختی است و هر چه بر آن فشار آورده شود، تکان نمی خورد و این صفت در دل های یاران حضرت وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، شامگاه شنبه در مسجد امام حسین(ع) اصفهان به مناسبت ایام فاطمیه، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در جلد ۵۲ بحارالانوار در خصوص ویژگی های یاران امام دوازدهم(عج)، به تبیین این ویژگی ها پرداخت و اظهار کرد: البته رسیدن به این خصوصیات ممکن است به زودی در فرد حاصل نشود و فوق توان باشد، لذا این امید است که با دعا نسبت به یکدیگر دراین باره، این ویژگی ها در انسان به دست آید.

وی با بیان روایت سهل بن حسن خراسانی و ماجرای تنور و درخواست قیام از امام(ع) افزود: آنچه مسلم است این که امام در زمان ظهور یاران محکمی می خواهند و در روایت دارد که در شب جمعه ظهور، ۱۰  هزار نفر در مسجدالحرام جمع می شوند و امام(عج) نیز منتظر یاران خود هستند و با آنها قیام می کنند.

آیت الله مهدوی با تاکید بر جبری نبودن مسئله عدالت گستری و قیام حضرت در عالم تصریح کرد: باید زمینه ای متناسب با کل دنیا فراهم شود که شروع آن با ۱۰ هزار نفری است که برای امام جانفشانی می کنند.

وی افزود: در روایت از رسول خدا(ص) است که صحیفه ای همراه امام(عج) می باشد که نام، شغل، مکان و زبان یاران امام زمان(عج) نیز در آن نوشته شده است و البته این معلوم بودن برای امام به معنای جبر نیست، بلکه بر اساس حرکت فرد، معلوم است، یعنی حرکت فرد علم خدا و علم امام را تشکیل می دهد و بنابراین اگر فرد خواست حرکت کند، هیچ مانعی جلوی حرکت فرد نمی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: بر اساس روایت امام صادق(ع)، یاران امام زمان(عج) همانند پاره های آهن هستند، یعنی صفت آهن سفتی و سختی است و هر چه بر آن فشار آورده شود، تکان نمی خورد و این صفت در دل های یاران حضرت وجود دارد.

وی، وجود این صفت در یاران امام زمان(عج) و شهدای کربلا را ناشی از یقین دانست و گفت: این که انسان چطور این گونه می شود و همانند شهدای کربلا که خود را سپر سیدالشهدا(ع) کردند و با بدن خود تیر را می گرفتند و به این سختی و استحکام رسیده اند، ناشی از پافشاری بر دین و شک نداشتن در ذات خدا است.

استاد حوزه اضافه کرد: ایمان هایی که اکنون داریم صددرصد نیست و تنها برای نماز خواندن کافی است، اما زمانی که فرد می خواهد خمس بدهد توجیه می کند، یعنی ایمان برخی افراد یک ایمان متوسط است، مانند یک موتور خودرو که در جاده صاف یا کمی سربالایی حرکت می کند، اما همین که در گردنه قرار گفت به روغن سوزی و توقف می افتد و در سربالایی برمی گردد.

آیت الله مهدوی تاکید کرد: قرآن از این موارد به عنوان عقبه یا گردنه یاد می کند، یعنی برخی به عقبه که می رسند دیگر نمی توانند حرکت کنند و عقبه ای که بسیار دشوار است عمده آن امور مالی است.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) وقتی حضرت زهرا(س) به دنیا آمدند، بنا شد صدقه بدهند و برای این نعمت بسیار بزرگی که خداوند به پیامبر داده بود شکر به جا آورند، لذا اول نماز به جا آورده و سپس یک شتر قربانی کردند.

امام جمعه موقت اصفهان، عدم تناسب مقدار صدقه با نعمت داده شده را یکی از موارد عقبه دانست و گفت: عقبه، گردنه ای است که عده کمی از آن عبور می کنند و آنها افرادی هستند که خدا را باور کرده اند و از ویژگی های یاران حضرت نیز این است که شک در کار خدا ندارند و از سنگ محکم تر هستند و اراده آنها قوی بوده و سست نیست و دل آنها از کوه ها محکم تر می باشد.

استاد حوزه، دیگر ویژگی های یاران حضرت را دفاع و حفظ امام با تمام وجود عنوان کرد و ادامه داد: یاران امام، حضرت را در میان خود محفوظ می کنند و تمام وجود خود را سپر امام می کنند.

وی با اشاره به آیه ۱۴۸ سوره مبارکه بقره که درباره یاران امام زمان(عج) است، منشاء سبقت گرفتن در کار خیر را ایمان صد درصد بیان کرد و گفت: اگر خدا را با تمام وجود دیدیم، توحید علمی و توحید عینی حاصل شده است، یعنی با توحید علمی صددرصد ثابت می شود که خدا وجود دارد و در توحید عینی، یگانگی خدا با چشم دل دیده می شود.

آیت الله مهدوی از دیگر خصوصیات یاران امام زمان(عج) را شعار آنها در هنگام قیام عنوان کرد و افزود: شعار آنها یالثارات الحسین است. در اصول کافی نیز امام باقر(ع) می فرماید: "شهادت با امام زمان دو شهادت محسوب می شود و اجر دو شهید را دارد" و در حدیثی دیگری نیز بهترین جهادها در آخرالزمان بیان شده است.

وی اضافه کرد: دیدن امام باعث تقویت ایمان می شود، همچنان که اگر بخواهیم امام را در دوران غیبت بشناسیم زحمت دارد و یکی از راه هایی که شک انسان زدوده می شود دیدارخود حضرت است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha