شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرآن

حوزه/ کارگاه مهارتی «آشنایی با تفاسیر اصیل و معتبر»، در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمد سلطانی، در کارگاه برخط «آشنایی با تفاسیر اصیل و معتبر»، در جمع طلاب  مدرسه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان، به اهمیت تحقیق و پژوهش اشاره کرد و گفت: شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی، علامه طباطبایی و بسیاری از بزرگان دیگر بر همه محققین حجت هستند، زیرا آنها با امکانات کم کتاب های بسیاری نگاشته اند که برای نگارش هر یک عمر زمان لازم است.

وی ادامه داد: محققین برای تحقیق و پژوهش باید هدف بالایی داشته باشند، هر انسانی اگر خودش را کوچک ببیند کوچک خواهد شد اما اگر خود را بزرگ ببیند و اهداف بزرگی داشته باشد به اهداف بزرگ و بلند خود خواهد رسید و همچون شیخ مفید، شیخ طوسی ها و علامه ها خواهد توانست آثار ارزشمندی را به رشته تحریر در آورد .

استاد حوزه و دانشگاه با بیان جایگاه امام علی (ع) و نقش او در ترویج تفسیر و علوم قرآنی گفت: امام علی (ع) علاوه بر اینکه خود به تفسیر آیات قرآن می پرداخت شاگردان زیادی مثل ابن عباس تربیت کرد که در ایجاد ساختمان تفسیر، نقش سازنده ای داشته اند.

سلطانی اظهار کرد: نگارش تفسیر نیازمند کار علمی است نه کپی و گردآوری مطالب. در طول تاریخ تفاسیر ارزشمندی وجود دارد که به تولید علم پرداختند و حرف جدیدی را در حوزه خود ارائه کردند؛ آنها  با دیدن آثار گذشتگان و بیان دیدگاه ها یک قدم  پیشتر گذاشته و به تولید علم پرداختند .

وی با بررسی تفاوت تفاسیر موجود و طبقه بندی آنها، به تفاسیر طبقه اول شیعه و سنی از جمله جامع البیان نوشته ابن طبری، تفسیر بیان شیخ طوسی، التهذیب ابن کرامه چشمی، کشاف زمخشری، مفاتیح الغیب فخر رازی، التحریر و التنویر ابن عاشور، المیزان علامه طباطبائی اشاره و ویژگی خاص هر یک را بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha