جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حرم حضرت عباس

حوزه/ به منظور برقراری و گسترش تعاملات و همکاری های علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی این تفاهم‌نامه بین موسسه البیان للتواصل و التاصیل و مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه منقعد شد.

موسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل در همین خصوص در گفت و گو با  خبرگزاری حوزه، بیان داشت: ما به دنبال گفت و گوی سازنده و شفاف در عرصه جهانی هستیم و از رهیافت این مباحث می خواهیم تصویر واضحی از شیعه ناب به دور از نگاه های غیرعلمی و نادرست در موسسه البیان للتواصل و التاصیل عرضه نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، افزود: فقدان تواصل فرهنگی یکی از معضلات و اشکالات مهم جهان تشیع است و همین مساله سبب شده تا در تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی وغیره در حاشیه مبادلات بین المللی قرار بگیریم و باید برای جبران این نقیصه کم کاری های گذشته در قالب یک برنامه ریزی دقیق و مدون جبران کنیم.

 رئیس انجمن کلام حوزه علمیه، اظهار داشت: هدف موسسه البیان این است که شیعه را با زبان اصلی خود به جهان پیرامون بشناساند و حرف بزند و در برابر اقدامات و جهت گیری هایی که می کند زبان استدلال قابل قبولی داشته باشد.

وی یادآور شد: با بازنگری در فعالیت های موسسات شیعی برای بروزرسانی و کارآمدکردن اقدامات می توان تاخر فرهنگی شیعه از اتفاقات و تغییرات جهان را کاهش داد.


تدوین موسوعه ۳۰ جلدی شیعه به ۵ زبان 

موسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل همچنین بیان کرد: با بازنگری در فعالیت های موسسات شیعی برای بروزرسانی و کارآمدکردن اقدامات می توان تاخر فرهنگی شیعه از اتفاقات و تغییرات جهان را کاهش داد.

وی بابیان اینکه موسوعه۳۰  جلدی فرهنگ شیعی در حال تدوین است، گفت: مخاطب این مجموعه‌ها افراد فرهنگی غیر شیعی مانند بدنه جامعه سنی، مسیحیت و حتی ملحدین هستند و در نظر داریم این موسوعه۳۰جلدی را به پنج زبان مهم دنیا ترجمه و در یک نشر معتبر منتشر نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی اضافه کرد: این موسوعه شامل مباحث اصیل شیعی می‌باشد و این موسوعات توسط افرادی در حال نگارش است که در حوزه علمیه جزو افراد توانمند و درجه اول هستند.

وی افزود: این موسوعه۳۰  جلدی دارای مواضع و دیدگاه‌های شیعه در باب قرآن کریم، سنت و حدیث ،پیامبر اکرم (ص)، اهل‌بیت(ع)، منابع معرفتی، الهیات (عقاید)، نظام اقتصادی شیعه، فقه تعایش و فقه الاختلاف است.

مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل افزود: عرفان، معنویت خانواده، زنان،حقوق بشر،مهدویت،فلسفه سیاسی اسلام، اعتقادنامه شیعه، شیعه و تمدن اسلامی، سبک زندگی نظام تعلیم و تربیت و غیره از دیگر بخش‌های مهم این موسوعه است که هرکدام در قالب یک مجلد تدوین خواهند شد.

وی بیان داشت: زمینه های همکاری در تفاهم نامه مشترک موسسه البیان للتواصل و التاصیل و مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه در موارد از جمله، استفاده بهینه از ظرفیت ها، توانایی ها و امکانات علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی طرفین؛ تبادل تجربیات و یافته های طرفین در حوزه موضوعات مربوط؛ بهره‌گیری متقابل از خدمات و تولیدات علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی طرفین؛ ترجمه و انتشار آثار مورد توافق (اعم از کتاب، مجلات و غیره )؛  معرفی و پشتیبانی سایت های طرفین و بارگذاری و تبادل اطلاعات در بخش بانک جامع سایت‌ها؛ برگزاری نشست ها و گفت‌وگوهای فرهنگی با همکاری طرفین؛ ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای علمی و اساتید طرفین؛ تبادل استاد و محقق در حوزه‌های علمی مشترک. برگزاری دوره هاوکارگاه های آموزشی در زمینه نقد غرب ،استشراق ، و سکولاریسم پیش بینی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha