چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدی محمدی

حوزه / حجت‌الاسلام مهدی محمدی گفت: حضرت زهرا (س)، بانویی که الگوی زن و مرد است؛ نه تنها زن و مرد مسلمان، بلکه تمام زنان و مردان. او الگوی دختران است؛ الگوی زنان و مادران است و الگوی همسر نمونه. 

حجت‌الاسلام مهدی محمدی، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از تبریز با اشاره به شهادت بی‌بی دو عالم حضرت زهرا (سلام الله علیها) گفت: حضرت زهرا (س)، الگوی زنان و مردان است؛ نه تنها زن و مرد مسلمان، بلکه تمام زنان و مردان. او الگوی دختران است؛ الگوی زنان و مادران است و الگوی همسر نمونه. 

وی ادامه داد: آن بانوی مکرم، از کودکی به پدر گرامی‌اش رسیدگی می‌کرد. آن گاه که پیامبر اکرم (ص)، کنار خانه کعبه نماز می‌خواند، خدیجه (علیهاالسلام) و علی (ع) هم پشت سر او. مشرکان در حال نماز او را اذیت می‌کردند، سنگ بر پیشانی‌اش می‌زدند و زخمی‌اش می‌کردند. 

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه  آذربایجان شرقی افزود: پیامبر(ص) چون دل شکسته و سر و صورت خون‌آلود به خانه می‌آمد، دستان کوچک فاطمه بود که بدن و لباس پدر را تمیز می‌کرد. زخم‌ها را مرهم می‌گذاشت و به پدر آرامش می‌داد. به او می‌گفتند ام ابیها؛ چراکه برای پدر, به اندازه یک مادر واقعی دلسوز بود. او منفعلانه عمل نمی‌کرد و خود را به گریه و عجر و ناله نمی‌زد، بلکه به پدر رسیدگی می‌کرد. او آن‌ چنان نزد پدر ارج و قرب داشت که هرگاه وارد خانه می‌شد، پدر تمام قامت جلویش می‌ایستاد، او را می بوسید و در جای خود می‌نشاند. 

حجت‌الاسلام محمدی افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی مادران است؛ چرا که فرزندانی تربیت کرد و به جامعه تحویل داد که احیاگر دین، زبان گویای حق، یاور مستضعفان و درماندگان و دشمن زورگویان و مستکبران بودند. او با مهر و محبت، علم و معرفت و کار و عبادت خود فرزندان را پرورش داد. و باید بگوییم آن حضرت الگوی زنان است؛ زیرا معلم است و پاسخگوی پرسش‌های متعدد زنان. 

وی افزود: زنی خدمت فاطمه(س) رسید و عرض کرد: مادر ضعیفی دارم که در نماز خود مشکل پیدا کرده و مرا بر حضور شما فرستاده تا تکلیفش را بگویید. زن مسئله را پرسید و فاطمه(س) پاسخ داد. پرسش دیگری کرد و بار دیگر از فاطمه(س) پاسخ شنید. پرسش ها ادامه پیدا کرد و فاطمه(س) با صبر و شکیبایی کامل به آنها پاسخ می داد. به دهمین سؤال که رسید، زن خجالت زده شد و عذرخواهی کرد و گفت: خسته ات کردم دختر رسول خدا(ص) ! حضرت فرمود: «ایرادی ندارد، سؤالت را بپرس.» زن باز هم پرسید و پاسخ شنید. فاطمه در پایان پرسش ها فرمود: «من از طرف خدا مأمور شده ام به مسائل تو پاسخ دهم و در برابر هر مسئله ای که به تو پاسخ دهم، مزدی بگیرم. اگر میان زمین و آسمان را از مروارید پر کنند، پاداش من بیشتر از آن است. پس این کار سزاوار خسته شدن نیست». 

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه آذربایجان شرقی افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی مردان نیز هست؛ چرا که معلم عملی انسان‌های بزرگی چون بلال، سلمان، ابوذر و سایر مردان و زنان بود و در عمل و رفتار خود، آموزه‌های اسلامی را به آنان آموخت تا آن‌جا که مورد احترام همگان بود؛ نه از آن جهت که دختر پیامبر بود، بلکه هم دختر رسول خدا بود و بیشتر از آن جهت که خود نمونه یک انسان کامل بود. 

وی در پایان تصریح کرد:  فاطمه مدافع ولایت و نخستین شهید راه ولایت بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    این مطلب سرقت از مصاحبه دیگران هست