پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گزیده ای از ده ها تصاویر به یادگار مانده حضرت آیت الله مصباح یزدی در خبرگزاری حوزه (۲)

حوزه/ مدیر مرکز مشاوره مأوا و روانشناس حوزوی گفت: وقتی از سختی کار و استرس های آن صحبت کردم، مرحوم علامه مصباح فرمود اگر کار را برای رضای خدا و خشنودی قلب امام زمان(عج) انجام دهید، سختی ها، شیرین و آسان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم اخوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: یکی از تأکیدات بسیار کلیدی آیت الله مصباح یزدی به شاگردان و اطرافیان این بود که سعی کنید جهت گیری همه کارها و فعالیت ها در مسیر رضای خدا و امام زمان(عج) باشد.

وی افزود: یک بار که مقابل مرکز مشاوره مأوا (وابسته به موسسه امام خمینی) ایشان را از نزدیک دیدم، به ایشان عرض کردم بنده سردبیر خانه خوبان هستم و فشار کاری و استرس ما بالاست. لطفاً توصیه ای بفرمایید که بتوانیم با شرایط روحی مساعدتر و بهتر کار کنیم که ایشان تأکید فرمودند: یادتان باشد هر کاری که می کنید و هر قلمی که می زنید، ولی عصر(عج) نظاره گر شماست و لذا اگر کار را برای رضای خدا و خشنودی قلب امام زمان(عج) انجام دهید، سختی ها برایتان شیرین و آسان می شود.

این روانشناس حوزوی همچنین گفت: بعد از رهنمود حضرت استاد، من خیلی روی این فرمایش ایشان فکر کردم و حقیقتاً دریافتم که اگر افراد فراتر از نگاه شغلی و منفعت گرایانه خویش به کارشان دقت کرده و جهت دهی همه فعالیت هایشان، الهی و معنوی و با یاد امام زمان(عج) باشد، واقعاً سختی ها تبدیل به شیرینی و آسانی می شود و خودم هم این را تجربه کردم.

وی بیان داشت: زمانی هم از شهید رجایی پرسیدند که با این همه مشغله و کار که حتی شب ها نیز در محل کار می مانید، آیا خسته نمی شوید، ایشان گفته بود کسی که برای عقیده خود کار می کند، خسته نمی شود و ما به طور خاص این جهت گیری و باور به این مساله را از مرحوم آیت الله علامه مصباح آموختیم.

حجت الاسلام اخوی ادامه داد: اتفاقاً از منظر روان شناسی نیز در چنین شرایطی و با چنین باور و اعتقادی، فرد هویت بهتری پیدا می کند و سختی های کار با این دیدگاه، جذاب و شیرین می شود چرا که انسان به این وسیله به محبوب خود که خدای متعال و اولیای الهی است بیشتر نزدیک تر شده و در مسیر تحقق هدفش، مصمم تر و قوی تر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تواضع و مشی اخلاقی و دوست داشتنی آیت الله مصباح یزدی گفت: کسانی که با ایشان ارتباط داشته و همنشین بوده اند به خوبی تأیید می کنند که ایشان مصداق بارز "رحماء بینهم " بودند، به طوری که محبت کردن و تفقد از اطرافیان از خصایص بارز مرحوم علامه مصباح به شمار می رفت، به نحوی که مشاهده چهره ایشان نیز آرامش بخش بود.

مدیر مرکز مشاوره مأوا همچنین افزود: ایشان در عین حال که اهل محبت و دلجویی بودند و نسبت به سختی های کار و تلاش همکاران در موسسه امام خمینی(ره) اشرافیت داشتند، اما در عین حال در انجام فعالیت ها و نظارت بسیار جدی بوده و همواره بر لزوم رعایت قوانین و ضوابط تأکید داشتند.

وی همچنین ابراز داشت: یکی از ویژگی های بارز آن عالم فقید و انقلابی، دقت فوق العاده ایشان در مباحث و حتی مسایل جزیی بود به طوری که خاطرم است چند سال پیش که بیش از هشتاد سال از عمر بابرکت ایشان می گذشت، ما وقتی اساسنامه ای درباره مرکز مأوا آماده کرده بودیم که به ایشان برای تصویب تقدیم کنیم و این اساسنامه نیز محصول بیش از دو سال تلاش دوستان بود، ایشان با یک بار مطالعه، متوجه کلمه ای شده بودند که استفاده از آن بار معنایی اشتباهی را در پی داشت و تذکر ایشان باعث اصلاح شد و این مساله برای ما حقیقتاً مایه تعجب و در عین حال درس بود که باید در همه امور چنین دقتی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین اخوی افزود: این که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت، از مرحوم علامه مصباح به معنای مدیری شایسته یاد کرده بودند، برای ما که با ایشان ارتباط داشتیم کاملاً محرز بود و ما این لیاقت و کاردانی را در ایشان به معنای واقعی کلمه می دیدیم.

وی همچنین با بیان این که مرکز مأوا از جمله مراکز و مجموعه های وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است که به همت آیت الله مصباح و به دستور ایشان تأسیس شد، گفت:  این مرکز تنها کلینیک مشاوره است که تحت عناوینی چون پژوهش های کاربردی، کتاب های همیار و ...تولید محتوا می کند، به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر به همت طلاب فارغ التحصیل موسسه در رشته روان شناسی و علوم تربیتی منتشر شده و البته در کل کشور نیز خدمات آموزشی و مشاوره ای بر اساس مبانی و آموزه های اسلامی ارایه می دهد

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha