جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 938703
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
محمود افندی کارالیچ استاد برجسته حدیث در منطقه بالکان

حوزه/ استاد محمود افندی کارالیچ استاد برجسته حدیث در منطقه بالکان در ۷۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، استاد محمود افندی کارالیچ دیشب و پس از یک دوره  بیماری در ۷۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی استاد حدیث اکادمی علوم اسلامی دربوسنی و فارغ التحصیل اولین دوره علوم حدیث مدینه منوره در سال ۱۳۵۹ ه.ش بود. همچنین مترجم  صحاح سته اهل سنت بود و تقریبا بیش از ۱۲۰۰۰ صفحه و تقریبا ۳۲۰۰۰ حدیث را ترجمه کرده بود.

وی فارغ التحصیلان زیادی را در طول مدت خدمت به جامعه اسلامی بوسنی تربیت کرد و خدمات بسیار فراوانی در نشر و توسعه معارف اسلامی در بوسنی به خصوص در دوران قبل از فروپاشی یوگسلاوی که دین بعنوان افیون ملتها تلقی میشد ارائه کرد.

چندسال قبل و در شروع کار داعش در سوریه بطور علنی عملکرد تروریستهای داعش را  محکوم کرد و نسبت به کسانی که در بوسنی برای اعزام‌جوانان به سوریه حمایت کردند بطور علنی و در سخنرانیهای متعددی اعتراض کرد.

وی در زمان‌ جنگ فرمانده تیپ فاتح هفتم مسلمانان ارتش بوسنی بود و پس از جنگ نیز یک دوره کاردار نظامی در سفارت بوسنی در قطر بود.

چندین بار نیز جوایز بین المللی برای تحقیق پژوهش و ترجمه و....نیز دریافت کرده بود.

وی در بحث علوم حدیث  شخصیت نخست منطقه بالکان بود.

ارادت بسیار زیاد نسبت به انقلاب اسلامی, شخص امام خمینی، مقام معظم رهبری و نظام اسلامی داشت.

آن مرحوم جزء نادر ترین روحانیون بوسنیایی بود که در شروع تجاوز به بوسنی برای دفاع اسلحه برداشت و برای دفاع، نخستین گروه های جوانان را تشکیل داد.

وی فردی حقیقتا متدین و دلسوز نسبت به اسلام بود و در این راه در سخت ترین شرایط خاورمیانه و علیرغم حضور و حساسیت اخوانی ها در بوسنی، از قرضاوی و نقش مخرب  او رسما انتقاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاظم IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    خدا رحمت کند