چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مدینه امانی

حوزه/ جمع آوری مقالات و آثار نخبگان و اندیشمندان سراسر جهان تحت عنوان یک همایش جهانی و انتشار آنها در قالب‌های مختلف می‌تواند در شناسایی زندگانی سراسر افتخار، اخلاص و ایثار حضرت ابوطالب(ع) موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  دکتر مدینه امانی در دهمین نشست علمی حضرت ابوطالب(ع) که  با موضوع بررسی موارد استشهاد به اشعار حضرت ابوطالب علیه السلام در منابع لغت، صرف و نحو  برگزار شد،  به ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب علیه السلام اشاره کرد و گفت: از یکسو تهمت و کینه تاریخی نواصب و دشمنان اهل بیت علیهم السلام و از سوی دیگر غفلت و نسیان باعث شده است که شخصیت حضرت ابوطالب(ع) در جهان اسلام ناشناخته باشد و فقط به  کارهایی محدود و انفرادی مربوط به ایمان ایشان اکتفا شود و از جنبه‌های دیگری مثل سجایای اخلاقی، مجاهدتهای اجتماعی و تراث ادبی ایشان غفلت شود. 

وی برگزاری همایش جهانی بررسی شخصیت حضرت ابوطالب(ع) را ضروری خواند و تأکید کرد: جمع آوری مقالات و آثار نخبگان و اندیشمندان سراسر جهان تحت عنوان یک همایش جهانی و انتشار آنها در قالب‌های مختلف می‌تواند در شناسایی زندگانی سراسر افتخار، اخلاص و ایثار حضرت ابوطالب(ع) موثر باشد. 

استاد حوزه علمیه و پژوهشگر ادبیات عرب، حضرت ابوطالب(ع) عموی پیامبر اکرم(ص) را طبق شواهد تاریخی از شعرای توانمند مکه عنوان کرد و گفت: استشهاد به اشعار حضرت ابوطالب(ع) در منابع لغت، صرف و نحو؛ حاکی از اهمیت و قوت این اشعار در کلام عرب است، چنان که ابن سلام جمحی(۲۳۱ق) از حضرت ابوطالب(ع) با عنوان شاعر توانمند مکه و (شاعرجیدالکلام) یاد کرده است که بهترین سروده اش در مدح رسول اکرم(ص) است. 

وی با اشاره به اشعار حضرت ابوطالب(ع) درباره پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: این ابیات و قصیده ها بیانگر اعتقاد راسخ حضرت ابوطالب(ع) به دین اسلام و فداکاری و حمایت ایشان از رسول خدا است. 

 امانی گفت: علمای بزرگ لغت مانند خلیل بن احمد فراهیدی(۱۷۵ق) در کتاب العین و ابن منظور(۷۱۱ ق) در لسان العرب برای تبیین برخی از واژگان به اشعار حضرت ابوطالب(ع) استناد کرده اند. 

مدیر گروه علمی ادبیات عرب مجتمع عالی بنت الهدی(س) افزود: همچنین دانشمندان بزرگ نحوی همانند سیبویه(۱۸۰ق) در الکتاب و ابن هشام انصاری(۷۶۱ق) در کتاب ارزشمند مغنی اللبیب برای تبیین و توجیه قواعد نحوی به بعضی از اشعار حضرت ابوطالب(ع) تمسک جسته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha