جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ آیت الله سیدان بر ضرورت تربیت مبلغ تخصصی تاکید کرد و گفت: تبلیغ دین با هیچ فعالیتی از لحاظ ارزش و اهمیت برابر نیست، زیرا برخلاف دیگر فعالیت‌ها و رشته‌ها که تنها به مسائل دنیوی می‌پردازد، اجر دنیوی و اخروی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان در دیدار حجت‌الاسلام ایزدی، معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان، فعالیت تبلیغی را بسیار با اهمیت دانست و ابراز کرد: جایگاه مسائل اخلاقی، دینی، اجتماعی، فقهی و امور مورد نیاز جامعه انسانی، روشن است، از این‌رو لازم است جمعی همت کرده و این مسائل را تبلیغ و اعلام کنند و توجه به این موضوع و جایگاهِ آن، موجب می‌شود که بدانیم تبلیغ از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه هر چه بیشتر مکتب اسلام معرفی و بررسی شود، به این نتیجه می‌رسیم که هیچ مکتبی قابل ‌مقایسه با مکتب وحی نیست، گفت: برنامه هیچ مکتبی در اعتقادات، رفتار و مسائل فردی و اجتماعی مانند اسلام در ارتباط با پروردگار و به‌عنوان آخرین مکتب برای سعادت انسان‌ها سودمند نیست.

وی با اشاره به اینکه شناخت این امر مهم موجب می‌شود که مبلغان همت و انگیزه بیشتری داشته و در برابر گرفتاری‌ها و ابتلائات استقامت بورزند، ابراز کرد: تبلیغ دین با هیچ فعالیتی از لحاظ ارزش و اهمیت برابر نیست، زیرا برخلاف دیگر فعالیت‌ها و رشته‌ها که تنها به مسائل دنیوی می‌پردازد، اجر دنیوی و اخروی دارد.

آیت‌الله سیدان، هدایت را گوهر ارزشمند و ارزنده‌ای دانست که برای شناخت راه، مسیر و اعتقاد صحیح با تبلیغ دین محقق می‌شود و در ادامه مطرح کرد: اگر هدایت و رهیاب نباشد، قدرت، ثروت و همه امکانات موجب فساد، طغیان و نادرستی می‌شود، لذا هر کاری بدون هدایت برای خود انسان و دیگران زیان‌آور و مضر است.

وی با اشاره به اینکه طبق بیان امام رضا(ع) در گنجینه عرش الهی گوهری نفیس‌تر از سوره حمد نیست و با این اهمیت و ام‌الکتاب بودن آن، تنها چیزی که خداوند فرموده بندگان از او بخواهند، هدایت به صراط مستقیم است، گفت: تفهیم این نکته و اهمیت تبلیغ در تحقق هدایت، خود مهم‌ترین شیوه ایجاد انگیزه و هدف است. برای موفق بودن در تبلیغ، انجام جدی مقدماتی که برای فهم قرآن و کلام ائمه معصومین(ع) لازم است، برای طلبه ضروری می‌باشد و تمام افکار بشری که با قرآن و حدیث سازگار و مطابق نیست ، هر چه و هرکسی که باشد، باطل و نادرست است.

محور قرار دادن قرآن و عترت در تبلیغ

استاد حوزه علمیه خراسان، بابیان اینکه طبق بیان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، قرآن اساس و مرکز هدایت و بیانات معصومین (ع)، عِدل قرآن است، تصریح کرد: انس با قرآن و عترت و عدم جدایی و افتراق از آن‌ها، بر طلبه لازم است تا بتواند از این دو منبع استفاده کند و بهره ببرد.

وی، توجه بیش‌ازپیش به این دو امر مهم در مراکز علمی را مورد تأکید قرارداد و ابراز کرد: کلمات بسیاری از مشاهیر انسانی حاکم بر مطالب قرآن و روایات است، بنابراین، آنچه هدایت را تأمین می‌کند، قرآن و حدیث است نه عقایدی که با این دو، اختلاط یافته‌اند.

استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: برای شروع تبلیغ، مقداری تسلط لازم را باید دارا بود و تخصص کامل را پیدا کرد و از قرآن و حدیث خارج نشد، در واقع لازم نیست تا زمانی که مبلّغ تخصص کامل نداشته باشد ، شروع کند.

لزوم توجه به تبلیغ تأثیرگذار

وی با تأکید بر اینکه مقدمه تبلیغ تأثیرگذار، لزوم اعتقاد به کلامی است که گفته می‌شود، مطرح کرد: رعایت تقوا، مسائل اخلاقی و رفتار با قشرهای مختلف از روی مهر، محبت و حلم، از علل تأثیرگذاری بیشتر تبلیغ است.

استاد حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه حرکت درست مبلّغ، بهترین سود را به جامعه می‌رساند و اگر در مسیر غلط حرکت کند بدترین ضرر را پدید می‌آورد، تصریح کرد: مبلّغی که درست حرکت کند، با تکیه‌بر علوم ائمه علیهم‌السلام می‌تواند برای پاسخ به شبهات و مقابله با انحرافات اقدام کند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha