شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه

حوزه/ بودجه، اهرم قدرت دولت است و به نوعی سند اقتدار حکومت محسوب می شود، بطوریکه قادر است تمام سیاست ها و برنامه های نظام را هدایت و کنترل نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه تخصصی طلاب اردکان، میبد و تفت مقیم حوزه علمیه قم با حضور دکتر زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.

در این جلسه دکتر زنگنه با ذکر مقدمه ای در زمینه اهمیت بودجه اظهار داشت: بودجه اهرم قدرت دولت است و به نوعی سند اقتدار حکومت محسوب می شود، بطوریکه قادر است تمام سیاست ها و برنامه های نظام را هدایت و کنترل نماید.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در تبیین آسیب شناسی بودجه گفت: شاخصی که بر اساس آن بودجه تعیین می شود، یک شاخص ترکیبی که در آن همه شاخص های عادلانه وجود داشته باشد، نیست و همین مساله باعث شده است که ما وقتی در بند ۷ اصلاح ساختار بودجه شاخص عدالت را مطرح کردیم، نتیجه عکس بگیریم و لذا این بند را از اصلاح ساختار بودجه پس گرفتیم.

زنگنه با اشاره به آسیب شناسی دیگر ساختار بودجه در کشور اظهار داشت: اکثر نمایندگانی که در دوره قبل رد صلاحیت شدند به دلیل همین ساختار معیوبی است که در بودجه وجود دارد چراکه یک نماینده مجلس که از مسئولین رده بالای حکومت است مجبور است در مقابل مسئولی از مسئولان رده پایین سازمان برنامه و بودجه سر خم کند و برای منطقه خود بودجه لازم را جذب کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نقش مجلس در امر بودجه گفت: مجالسی در دنیا هستند که فقط کارشان در امر بودجه خلاصه می شود و در دنیا این مجالس هستند که امر بودجه را در دست دارند، اما در کشور ما بودجه را دولت تعیین و از طریق سازمان برنامه و بودجه آن را تخصیص می دهد. زنگنه افزود؛ به طور کلی سه چهارم بودجه مربوط به شرکتهای دولتی است و اساسا در اختیار مجلس قرار نمی گیرد. از یک چهارم باقی مانده بودجه نیز بیش از نیمی از بودجه مربوط به صندوق بازنشستگان است و صرفا بخش کوچکی از بودجه که تقریبا معادل ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است در اختیار مجلس قرار می گیرد. این در حالی است که کل بودجه کشور دو هزار هزار میلیارد تومان است و کل بودجه درآمدی کشور ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است.

عضو کمیته اقتصادی مجلس با اشاره به ورشکستگی صندوق های بازنشستگی کشور افزود: به دلیل اینکه سیاست های این صندوقها غلط بوده، این صندوق های به جای درآمدزایی در امر بودجه، خود بخش عمده بودجه درآمدی کشور را مصرف می کند بطوریکه وقتی در دنیا در ازای هر ۴ نفر پرداخت کننده بیمه یک نفر بیمه می گیرد در کشور ما این نسبت به دو به دو فروکاسته شده و در سال آینده میزان دریافت کنندگان بیمه بیش از پرداختی ها خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس  بخشی از ۸۰ پروژه مورد نیاز مجلس در امر بودجه را مطرح کرد و از طلاب و تشکل های انقلابی خواست در این زمینه همیار و همکار مجلس باشند.

وی ابراز داشت: رابطه و ضعف ساختار اداری با بودجه و شناسایی ادارات مضر در این امر، اصلاح ساختار بانکی، رابطه تعیین ارزش دلار در بانک مرکزی و وزارت دارایی با بودجه، تبصره های سازماندهی شده شرکتها در این امر، و فقدان شفافیت و شاخص عدالت در تعیین و تقسبم آن تنها بخشی از پروژه هایی است که لازم است بر روی آن تحقیق نمود.

 در ابتدای این جلسه مصطفی زارع دبیر گروه مطالعات اقتصاد اسلامی با اشاره به فعالیت ۵ ساله این گروه پژوهش این گروه را در نوع ساختار، برنامه و تخصیص بودجه بیان کردند که مورد استقبال  دکتر زنگنه واقع شد و قرار شد ارتباط تخصصی میان طلاب و کمیسیون برنامه و بودجه در قالب پروژه های تعریف شده ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جمشید IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    درود خدا بر فضلای اردکان، میبد و تفت و تشکر ویژه از فاضل فرهیخته، آقای زارع و همچنین دکتر زنگنه. به امید ادامه این‌گونه فعالیتها