پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهرام عبدلی

حوزه/ یک بازیگر سینما گفت: فیلمسازی درباره شهدا جزو الزامات سینما و تلویزیون است، زیرا می‌تواند الگوساز باشد.

شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه سینما و تلویزیون باید در زمینه شهدا پرکار باشند اظهار کرد: اخیراً در حال بازی در سریالی با محوریت زندگی شهید شهریاری هستم. زندگی شهدا سرشار از درسهای آموزنده است که می‌توان برای رفع بسیاری از معضلات از آنها بهره می‌برد، اما افسوس آنچنان که باید آثار نمایشی درباره شهدا نداریم!

وی درباره الزام ساخت فیلم و سریال درباره شهدا اظهار کرد: جوانی که زمان جنگ وجود نداشته چگونه باید بفهمند عده‌ای با دستان خالی برای دفاع از کشور خود به پا خواستند و در مقابل دشمن تا دندان مسلح قیام کردند. این حماسه سرشار از سلحشوری فداکاری است، اما با گزارش خبری یا نقل قول کتابی نمی‌توان به درستی و به صورت کامل تمام این رشادت‌ها را بیان کرد، بلکه تنها با زبان سینماست که می‌توان عظمت آن ایثارها را به تصویر کشید.

این بازیگر با بیان اینکه کتاب و سخنرانی هیچگاه نخواهد توانست تاثیرگذاری سینما را داشته باشد، تصریح کرد: دلیل موفقیت سینما و تلویزیون در الگوسازی موفق از زندگی چهره‌های ارزشی را در یک نکته به عنوان اصل می‌توان بیان کرد، آنهم اینکه در آثار نمایشی به صورت مستقیم به مضامین پرداخته نمی‌شود همچنین آموزه‌های مورد نظر شکل دستوری و شعاری ندارند.

این بازیگر مثال زد: بگذارید مثالی بزنم فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد یکی از اتفاقات فوق‌العاده در جهان معاصر است. شاید هیچ کار و هیچ سخنرانی یا کتابی نمی‌توانست به اندازه این فیلم تصویرگر خوبی برای چهره حضرت حمزه (ع) باشد. در این فیلم به مدد بازی زیبای آنتونی کویین همه مسلمانان با سلحشوری حمزه (ع) آشنا شدند. این اتفاق در قبال دیگر شخصیت‌های دینی و شهدا نیز می‌تواند رخ دهد. نمونه‌ای دیگر سریال «مختارنامه» است. شاید درصد کمی از مردم مختار ثقفی را می‌شناختند، اما این سریال توانست این شخصیت را در جهان اسلام فراگیر کند و تاثیرات بین‌المللی آن را در کشورهای همسایه نیز شاهد باشیم، پس وقتی با چنین ظرفیتی روبه‌رو هستیم چرا نباید از آن برای معرفی شهدای خودمان بهره ببریم.

وی متذکر شد: برخی از شهدا هستند که در زمان زنده بودن‌شان به دلیل مسائل امنیتی امکان تصویرسازی از آنها نیست. شهید شهریاری از جمله این شهداست، اما می‌شود و بعد از شهادت آنها را به مردم به شکل کامل و درستی معرفی کرد تا عظمت و ایثار کاری را که آنها در زندگی شخصی و اجتماعی خود کردند برای مردم بیشتر نمایان شود.

 این بازیگر در پاسخ به این سوال که تصویرسازی از شهدا نباید تنها به یک گونه خاص خلاصه شود بیان کرد: سینمای ما گونه‌های نمایشی محدودی دارد. برای مثال  سینمای کودک سالها فراموش شده است یا اینکه دیگر فیلم‌های پلیسی تولید نمی‌شود. به هر حال اگر هم تمام این ژانرها فعال بودند باز هم نگاه به شهدا تنها به یک گونه خاص خلاصه نمی‌شد بلکه تمام ‌گونه‌ها را در بر می‌گرفت.

عبدلی در پایان گفت: فیلمسازی درباره شهدا نباید با اغراق همراه باشد، بلکه باید واقعیت‌ها را نشان داد تا مردم بتوانند با آنها همذات پنداری کنند. برای نمونه باید بگوییم شهید شهریاری جوانی مثل همه جوان‌های این سرزمین بود که در زنجان می‌زیست و برای تحصیل به تهران آمد، اما وقتی استعدادش شناخته شد با حمایت نهادهای مربوطه به جایگاه بسیار بالایی دست یافت. این امر اگر به درستی رخ دهد برای جوانان این سرزمین الگوسازی مناسبی شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha