پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی از نمایه سازی کتاب های این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از فعالیت ­های گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، نمایه­ سازی کتاب­های در حال نشر پژوهشکده ­ها و مراکز این پژوهشگاه است که از اواخر سال ۱۳۹۶ به دستور حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی «رییس این پژوهشگاه» به این پژوهشکده و گروه پژوهشی واگذار شده و در انتهای کتاب به صورت جداگانه به محتوای آن اضافه می شود.

بدین منظور، حجت الاسلام واردی «مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در گفت و گویی درباره ویژگی این نمایه سازی اظهار داشت: بر خلاف سایر مراکز علمی که نمایه­ سازی ها به صورت واژگانی صورت می گیرد، نمایه­ سازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، به روش موضوعی انجام می شود.

وی گفت: یکی دیگر از ویژگی های این نمایه ها، ترکیبی چکیده­ نما بودن آن است که موضوع مورد نظر را به صورت شفاف بیان می­ کند و پرسش و ابهامی برای آن باقی نمی­ گذارد؛ این نمایه­ سازی که هم اینک متقاضیان فراوانی در جوامع علمی کشور دارد، از نوآوری­ های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: از دیگر ویژگی های نمایه سازی مذکور این است که از اصطلاحنامه علوم اسلامی بهره می­ گیرد و آن را اساس سازماندهی اطلاعات قرار می­ دهد؛ شایان ذکر است، تاکنون بیش از ۱۲ اصطلاح نامه رشته­ های تخصصی علوم اسلامی در این پژوهشکده تدوین و تألیف شده است و نمایه سازی پایان کتاب از آن بهره می گیرد.

وی افزود: بنابر استاندارد چاپ آثار، کتاب­ هایی که در پژوهشکده­ ها و مراکز وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود، در آخرین مرحله نشر باید در گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، به صورت دقیق و عمیق نمایه­ سازی موضوعی ­شده و سپس به مرحله چاپ و نشر سپرده ­می شوند.

حجت الاسلام واردی خاطرنشان کرد: از اول فروردین ماه تا پایان آذرماه (به مدت ۹ ماه) سال جاری، تعداد ۳۸ کتاب (حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ صفحه) نمایه­ سازی موضوعی شد که محصول عرضه شده از نمایه­ های هر کتاب بین ۲۵ تا ۱۲۰ صفحه بوده است؛ به عنوان نمونه، در اواخر آذرماه ۱۳۹۹ کتابی از پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به نام «امامیه در عصر سلجوقیان» نمایه سازی شد که دارای ۶۴۰ صفحه متن بود؛ در فرایند نمایه سازی، تعداد ۲۲۳۰ نمایه موضوعی (اعم از موضوعات، أعلام، اماکن و تنالگان) غیر از آیات و روایات از آن برداشت شد، که محصول به دست آمده از نمایه­ های آن حدود ۱۲۰ صفحه شده است. یعنی یک ششم تولید محتوا به کتاب فوق اضافه شده است.

بر این اساس، از زمستان ۱۳۹۶ تا پایان پاییز ۱۳۹۹ تعداد ۱۹۰ کتاب (حدود ۷۶ هزار صفحه) نمایه­ سازی موضوعی ترکیبی توسط محققان این پژوهشکده صورت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha