جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاطمه زهرا(س)

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: با وجود گذر دوران و تغییر اقتضائات عصر اهل‌بیت (ع) و زمان کنونی، سبک و سیره حضرت زهرا (س) در شئون مختلف همچنان برای ما لازم الاقتدا و قابل الاقتدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مصطفی پرهیزکار، استاد حوزه علمیه قم، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با گرامیداشت ایام فاطمیه به تبیین سبک زندگی حضرت زهرا (س) پرداخت و اظهار کرد: حضرت زهرا و مجاهدت، معاش و رابطه حضرت با خلق و مخلوقات، با پدر و مادر و فرزندانش، با اقوام و خویشان، با همسایگان، دوستان و دشمنان و ... همه این‌ها موضوعات مستقلی هستند که در سبک زندگی حضرت زهرا (س) بروز و ظهور یافته است.

وی افزود: آن حضرت با عمر کوتاه آن‌قدر خوب و زیبا و به بلندای تاریخ زیست که به‌عنوان الگویی برای تمام جهانیان شد و اکنون بر همه ما به ویژه بانوان جامعه فرض است که راه آن بانوی بزرگوار را ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام پرهیزکار خاطرنشان کرد: اینکه التزام اعتقادی و عملی بیشتری به سبک و سیره حضرت زهرا (س) پیدا کنیم دو مقدمه لازم الاقتدا و قابل الاقتدا نیاز دارد.

وی افزود: اکنون باید دید در این زمانه متغیر که ابزارها و شیوه‌های آن به‌طورکلی با آن دوره متفاوت است، آیا می‌شود به مسیر و روش حضرت زهرا (س) اقتدا کرد و همان شیوه و سیره که در آن زمان به کار می‌بردند را در این زمان به کار ببرند؟

حجت‌الاسلام پرهیزکار ادامه داد: پاسخ این است که سیره اهل‌بیت (ع) و خصوصاً حضرت زهرا (س) در این زمانه هم قابل‌اجراست، زیرا ارزش‌هایی مانند انسانیت، شجاعت، حیا و عفت، گذشت و حرمت و احترام به دیگران ازجمله ارزش‌هایی است که همیشه به وقوع پیوسته و در زندگی انسان باقی و استوار است.

وی با بیان اینکه به‌طورکلی سیره حضرت زهرا (س) لازم الاقتدا است، خاطرنشان کرد: سیره و روش ائمه (ع) برخی نسبت به این زمان تغییر کرده است؛ یعنی سیره مقتضای همان زمان است مثلاً تشکیلات امنیتی کشور، سیره و روش‌های اداری کشور مانند استفاده بهینه از بیت‌المال و پرهیز از رانت‌خواری و استفاده از ابزارهایی که ارزش جنبه‌ای ندارند مانند نوع خوراک و پوشاک و مسکن.

حجت‌الاسلام پرهیزکار با بیان اینکه در الگوبرداری از سبک و سیره ائمه اطهار (ع) باید با توجه به زمان روش‌های متغیر را در نظر گرفت ازجمله ابزارهایی که جنبه ارزشی ندارند و مسائلی که اختصاصات خود اهل‌بیت (ع) است مثلاً نماز شب حضرت رسول (ص) که برای ایشان واجب بود و برای ما لازم الاقتدا نیست.

 وی تصریح کرد: اما زندگی حضرت زهرا (س) نه‌تنها قابل اقتدا است بلکه لازم‌الاجرا هم هست و سیره آن حضرت در تلاوت قرآن و دعاهایش، عفت و حجاب و رفتارش است و مهم‌تر از همه سبک و سیره آن حضرت را باید در ولایتمداری و ولایت یاوری ایشان دید و عملیاتی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha