پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / برگزاری اقامه نمازجمعه قم بعد از 24 هفته

حوزه/ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با صدور اطلاعیه‌ای درباره نمازجمعه قم اعلام کرد: مشاهدات میدانی نشان می دهد که رعایت پروتکل ها، استفاده از ماسک، ضد عفونی مصلی پیش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره ها و تهویه مناسب، با وجود سقف بلند مصلای قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تب سنج و استفاده از سقف ۵۰ درصد ظرفیت مصلی با دقت بالا صورت پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با صدور اطلاعیه‌ای، به اظهارات علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره برگزاری نمازجمعه در شهر قم واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید:

استاندار قم به اظهارات معاون وزیر بهداشت پاسخ دهد

متن کامل اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بدین شرح است:

باسمه تعالی

با سلام و احترام، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، به استحضار مردم شریف و اصحاب رسانه می رسانیم؛ در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور رئیس جمهور محترم برگزار شد، جناب آقای دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی محترم ستاد، با اشاره به برگزاری مراسم نمازجمعه این شهر، که پس از ۲۴ هفته تعطیلی، در شرایط آبی برگزار شد، تعابیری به کار بردند که احتمالاً بر اساس گزارش های غیر دقیق ارائه شده به ایشان بوده است.

نهاد نماز جمعه، با درک فشار سنگین جسمی و روحی که عزیزان فعال در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا متحمل می شوند و نگرانی جدی که برای چشم انداز طغیان مجدد بیماری در صورت عادی انگاری و بی احتیاطی وجود دارد، هرچند ادبیات مورد استفاده را دور از شأن کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی می داند، برای جناب رئیسی عزیز، آرزوی توفیق روزافزون دارد و در ادامه همکاری نزدیک و جدی با نظام سلامت، با احساس خوب و تعامل برادرانه، بر اجرای دقیق پروتکل ها و مصوبه های ابلاغی اهتمام خواهد داشت. در عین حال، برای تنویر افکار عمومی، ذکر چند نکته کوتاه را لازم می دانیم:

۱) نهاد نماز جمعه، از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، به اذعان وزیر محترم بهداشت، در رتبه اول همکاری با ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و با یک بررسی ساده، می توان مشاهده کرد که نمودار تعطیلی و اقامه مجدد قریب به ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در اقصی نقاط کشور، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، با فراز و فرود بیماری کووید ۱۹ و رنگ بندی و تدابیر و مصوبات اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، انطباق کامل دارد و ائمه جمعه معزز کشور، به تأسی از سیره و خط مشی بدون مسامحه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) و بر اساس منطق عقلانی حاکم بر شرع مقدس، صیانت از سلامتی مردم عزیزمان را مقدم بر برنامه ها و اولویت اول در جهاد فرهنگی خود می دانند. 

۲) روند رعایت دقیق و افتخارآمیز پروتکل های بهداشتی در پایگاه های نماز جمعه ای که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مجوز اقامه مجدد دریافت کردند، در مقطع زمانی پیش از آغاز پیک دوم، چنان اطمینان بخش شد که وزیر محترم بهداشت را به این جمع بندی رساند که حتی در مناطق قرمز هم با تدوین پروتکل های سختگیرانه تر، امکان ادامه اقامه نمازجمعه وجود دارد و این تشخیص در رسانه ها منعکس شد، هرچند که با شروع پیک دوم، اجرایی سازی این امر، به درستی مصلحت دانسته نشد.

۳) واقعیت این است که نمازجمعه شهر مقدس قم، بر اساس مجوز صادر شده، می توانست زودتر و در وضعیت زرد برگزار شود و صرفاً ملاحظات و احتیاط قابل تحسین امام جمعه محترم قم بود که تا آبی شدن وضعیت، اقامه نماز را به تأخیر انداخت. همچنین، گزارش های تصویری که در حجم وسیعی در رسانه ها منتشر شده است و مشاهدات میدانی نشان می دهد که رعایت پروتکل ها، استفاده از ماسک، ضد عفونی مصلی پیش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره ها و تهویه مناسب، با وجود سقف بلند مصلای قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تب سنج و استفاده از سقف ۵۰ درصد ظرفیت مصلی و سایر موارد ابلاغی، با دقت بالا صورت پذیرفته و فاصله گذاری اجتماعی، به وضوح مورد اهتمام بوده است. همچنین برای کوتاه شدن زمان برگزاری، از اجرای برنامه قبل و بعد از اقامه نماز خودداری شده است. بالاخره اینکه امام جمعه محترم در آغاز خطبه خود، ضمن قدردانی از مجاهدت مدافعان سلامت، به تفصیل، ضرورت رعایت پروتکل ها از سوی مردم نجیب و شریف را تبیین نموده اند.

۴) از وزیر محترم بهداشت و سخنگوی محترم ستاد ملی مقابله با کرونا که خود از چهره های خدوم و زحمتکش و مؤثر میدان دفاع از سلامت مردم محسوب می شوند استدعا داریم؛ تصاویر نماز جمعه اخیر شهر مقدس قم و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را با مراجعه به پایگاه مجازی نهاد نماز جمعه، به نشانی:  www.ejna.ir ملاحظه نموده و قضاوت کنند که آیا آنچه که با همت و تدبیر امام جمعه محترم و ستاد نماز جمعه قم صورت پذیرفته است، مستحق تعابیر بکار برده شده بوده است؟ البته مدعی نبوده و نیستیم که آنچه انجام شده بی نقص است، بدون تردید در اجتماع اقشار مختلف مردم، ممکن است مشکلاتی خارج از اراده رخ دهد که با تذکر مشفقانه و تعاون دینی و خداپسندانه مسیر بهبود و ارتقاء را طی خواهد نمود.

در پایان، انتظار می رود به شکل مقتضی، از امام جمعه محترم قم، ستاد نماز جمعه و نمازگزاران فهیم این شهر مقدس دلجویی شود و در عین حال، از ادامه تذکرهای مشفقانه و اعمال نظارت صحیح و اخلاق مدار بر این مراسم عبادی – سیاسی دریغ نگردد تا به فضل الهی بهره مندی مشتاقان و مؤمنان از فیوضات بی نظیر آن مستدام باشد و تأمین اقتضائات حفظ سلامت معنوی شهروندان مکرم، همچون سلامت جسمی ایشان، در کانون اهتمام تصمیم گیران ارجمند قرار داشته باشد.     

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قمی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    همین تصویری که شما گذاشته اید ثابت می کند که مراعات فاصله ها نشده است