جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سرلشکر سلامی

حوزه/ فرمانده کل سپاه گفت: نقطه تمرکز دشمن، امروز حفظ کنگره آمریکاست و این نشان از پوسیدگی نظام آن‌ها دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز (سه‌شنبه) در دومین روز از همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سرمایه‌های یک ملت، سرمایه‌های معنوی او است. سرمایه‌های مادی، محدود و دارای مرزهای مشخص و اندازه‌های معینی هستند و معمولاً سرمایه‌های اصلی که می‌توانند نامحدود باشند و قلمرو افتخار، عزت و اقتدار یک ملت را به شکل نامحدودی گسترش بدهند، سرمایه‌های معنوی یک جامعه هستند.

وی ادامه داد: انسان‌ها در دامن یک مکتب بزرگ تربیت می‌یابند و بر اساس ارزش‌های مکتب‌شان عمل می‌کنند و متناسب با ارتفاع این ارزش‌ها بزرگ می‌شوند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه صورت معنوی شخصیت یک جامعه می‌تواند بسیار بزرگتر از اضلاع ظاهری آن باشد، عنوان کرد: اگر یک ملت تابع یک مکتب و ارزش‌های والا، تعالی‌بخش و قدرت‌آفرین باشند، قطعاً سرانجامِ خوبی خواهند داشت.

سرلشکر سلامی گفت: قهرمانان یک کشور نیز سرمایه‌های معنوی و سرچشمه حرکت هستند. قهرمانان جامعه سیال بوده و متعلق به یک زمان خاص نیستند و از طرفی برخی از واقعه‌ها در گذشته نمی‌مانند و کهنگی‌ناپذیر محسوب می‌شوند که اتفاقاً فرهنگ‌ساز و گنجینه افتخار هستند.

سرلشکر سلامی گفت: قهرمانان یک کشور نیز سرمایه‌های معنوی و سرچشمه حرکت هستند. قهرمانان جامعه سیال بوده و متعلق به یک زمان خاص نیستند و از طرفی برخی از واقعه‌ها در گذشته نمی‌مانند و کهنگی‌ناپذیر محسوب می‌شوند که اتفاقاً فرهنگ‌ساز و گنجینه افتخار هستند.

وی افزود: نمونه این واقعیت‌ها وقایع صدر اسلام مانند عاشورا است. ویژگی‌هایی مانند فداکاری، وفاداری، شجاعت، بخشش، کرامت، روح آزادگی و شرف و مقاومت، ثبات قدم از درون وقایع مهم صدر اسلام مانند عاشورا می‌جوشد و انسان‌ها را می‌سازد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: شخصیت‌ها و علما و شهیدان نیز این‌چنین هستند و در گذشته باقی نماندند؛ نمونه بارز آن‌ها شهید سلیمانی است که منبع واقعی اعتقاد بوده و قدرت اصلی ما محسوب می‌شوند. دفاع مقدس هم این‌چنین بود که دارای هویت است که بخشی از هویت ملی ما است و از طرفی سازنده بخش مهمی از فرهنگ ما محسوب می‌شود.

سردار سلامی اظهار داشت: دفاع مقدس سرمایه‌ای تمام‌نشدنی است و انتقال آن حماسه‌ها، معارف، ارزش‌ها و رفتارها از نسل قدیم به نسل جدید، مقوّم فرهنگ مقاومت در این جامعه است.

وی با بیان اینکه همواره نبرد برای استقلال در تنهایی و در اوج نابرابری اتفاق می‌افتد، گفت: دفاع مقدس شخصیت ملی ما را با مفهوم عزت، شرف و گوهر افتخار و روح آزادگی معرفی کرد؛ بنابراین جامعه‌ای که در راه استقلال می‌جنگد در تنهایی کارها را پیش می‌برد.

فرمانده کل سپاه افزود: دفاع مقدس از این جنس بود و آغاز تصویر جدیدی از شخصیت و هویت و هندسه معنوی برای یک ملت بود که می‌خواهد آزاد، آگاه، مستقل، عزیز و مقتدر زندگی کند؛ پس دفاع مقدس صاحب یک میدان تأثیر و جاذبه برای همیشه است.

سرلشکر سلامی بیان کرد: هر ملتی ممکن است که یک بار برای همیشه زنده بماند و یک بار برای همیشه بمیرد و با خود او است که چگونه با حوادث روبه‌رو شود؛ لذا دفاع مقدس از یک جهت منشأ حیات ما است و یک حیات طیبه برای جامعه است؛ چراکه دشمن در آن دوران اراده کرده بود که ملت ما را به قتل برساند.

وی با بیان اینکه اگر ملتی تسلیم شود به ندرت می‌تواند تجدید حیات کند ، عنوان کرد: دشمنان در دفاع مقدس به دنبال تسلیم شدن ایران اسلامی بودند؛ اما دفاع مقدس برای همیشه به ما عزت داد، تصور جهان را از ملت ایران واقعی کرد و عناصری برای ملت ما ساخت تا این هویت با آن عناصر شناخته شود.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: دفاع مقدس نقطه آغاز تعلیم ثبات قدم در میادین سخت و در قلب خطر بود و ما باید مقاومت را مشق می‌کردیم و در یک میدان سخت ظرفیت ایستادگی را ایجاد می‌کردیم.

سرلشکر سلامی تأکید کرد: هیچ ملتی به خودی خودی مقاوم نمی‌شود؛ لذا برای قوی بودن باید با دشمنان بزرگ کشتی گرفت و در قلب نبرد ایستاد. بدون ایستادگی و ثبات قدم هیچ ملتی مقاوم نخواهد شد و جنگ، پرورشگاه ایمان  ملت ایران بود.

وی گفت: کینه دشمنان از انقلاب، ملت ایران را وارد کارزار دفاع مقدس کرد که آن دوران، ملت را عزیز کرد و نشان داد که جهاد و اسلام منشأ حیات ما است و وقتی ملت ما لباس جهاد را به تن کرد، خداوند متعال نیز لباس عزت را تن ملت ایران کرد.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: نگاه توحیدی به قدرت در دفاع مقدس جلوه یافت و امام راحل به‌عنوان پیشوا، ملت ایران را از نیل عبور داد. کارکرد ولی فقیه همین است که با حکمت و تدبیر الهی بارها و بارها ملت را از نیل سختی‌ها در حالی که دشمن از پشت سر حمله می‌کرد، نجات داد؛ این تأثیر دفاع مقدس است که نباید متوقف شود.

سردار سلامی اظهار داشت: اگر دفاع مقدس نبود، ما در نبردهای بزرگ بعدی که مقیاس‌های بزرگتر از آن دوران داشتند، دچار مشکل می‌شدیم. قدرت ما بعد از دفاع مقدس از آن دوران الهام و معنا گرفت. دفاع مقدس، مقاومت را با باور ملت ایران عجین کرد و ترس از قدرت‌های جهان ریخت؛ ما متوجه شدیم که اگر تمام قدرت‌ها مقابل ما باشند، اما اگر پشت ولایت باشیم، هرگز شکست نخواهیم خورد.

وی تصریح کرد: ملت‌ها در باورهای خود شکست می‌خورند و تمام پیروزی‌ها متعلق به ذهن و قلبی هستند و ملتی که باورش را قبول داشته باشد، شکست‌ناپذیر است.

فرمانده کل سپاه افزود: شهدا برای ما حجت‌های دائمی هستند و نکته مهم این است که وقتی امام و امت با هم متحد و یکپارچه می‌شوند و امام در شخصیت مردم تکثیر شده و انسان‌های در تراز خود می‌سازد، آن‌ وقت دشمن مجبور است در همه آرزوهای خود منجمد شود.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی تنها یکی از جلوه‌های برجسته و قدرتمند سیاست‌های دشمن بود که می‌خواست شعله انقلاب اسلامی ایران را خاموش کند.

وی گفت: بعد از دفاع مقدس، توطئه‌ها پیچیده‌تر شد و هیچ جبهه‌ای نبود که علیه اسلام و مردم ایران بازگشایی نشود. دشمنی‌ها در عرصه اقتصاد، فرهنگ، دین، امنیت و دفاع بر روی ملت ایران گشوده شد، اما دفاع مقدس به ما منطق ایستادن را آموخته بود. دفاع مقدس عقیده و اندیشه برای شکست نخوردن، بلکه شکست دادن را به ما یاد داد و وقتی ملتی بزرگ شود، دیگر شکست نخواهد خورد.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: دشمن همه جا را میدان مرکزی جنگ کرد و حتی ذهن و قلب مردم میدان جنگ شد. آن‌ها به دنبال سست کردن اعتقادات مردم بودند و می‌خواستند این اعتقادات را در ذهن مردم با تردید مواجه کنند؛ اما رهبری و ملت همه جا با تکیه بر آموزه‌های اسلام پیش رفتند به طوری که دشمن عقب نشست و قدرت‌های وسیعی در جهان ساخته شد، دل‌های بسیاری تسکین یافت، ولی فقیه در میدان خطر ایستاد و امروز دشمنان از ما هراس دارند.

سردار سلامی افزود: دشمن به تدریج از قلب میدان جهاد به حاشیه میدان گریخت و آرزوهای او روی کاغذ و در ذهنش ماند به طوری که قدرت تفکر خلاقانه از او گرفته شد. دشمنان بدون تدبیر حرکت کردند؛ چون مدام در مقابل ابتکارات ولی فقیه قرار می‌گرفتند و در هر کجا می‌خواستند دولت‌سازی کنند، این آرزو از آن‌ها سلب می‌شد که نمونه آن را در عراق و سوریه شاهد بودیم. تمام مهره‌های آن‌ها در منطقه سوختند و با تمام ابتکارات در عملیات روانی اقدام کردند، اما نتوانستند ملت ایران و مسلمانان را تحت تأثیر قرار دهند.

وی تأکید کرد: مردم هرگز تحت تأثیر شائبه‌های دشمن قرار نگرفتند و این بزرگترین مدال افتخار ملت است که در عملیات روانی دشمن عمل نکردند، قدرت تشخیص دوست از دشمن را دادند و با توسل و ایستادگی به پیروزی رسیدند.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ملت ایران از سختی‌ها نگریختند و پشت ولایت ایستادند و این‌ها درس‌هایی است از زمان پیامبر اسلام (ص) تا به امروز؛ بنابراین همه جا ولی امر ما با درایت عمل کرد و این‌ها حقیقت هستند که باقی خواهند ماند.

سرلشکر سلامی گفت: دشمنان همه دروازه‌های اقتصادی را به روی ایران بستند، ما را تحریم کردند و فشار سیاسی را تا حد ممکن افزایش دادند، اما ما همیشه در حال حفظ انقلاب هستیم؛ چراکه آن‌ها همواره به دنبال ضربه زدن به انقلاب هستند. قدرت ما همان قدرت نظام ولایی است که می‌تواند تا این اندازه قدرتمند شود و دشمنان را در تمام عرصه‌ها شکست دهد.

وی با بیان اینکه دشمن امروز به حاشیه رانده شده است، افزود: دشمن با همه ظرفیت متمرکز شده بود، اما فشار حداکثری آن‌ها بیش از همه، خود آن‌ها را خسته و سست کرد. دشمن ظرفیت تحمل عمل وسیع در طولانی‌مدت را ندارد، چراکه قدرت او و فشار حداکثری‌اش محدود است، اما ملت ما ایستادگی قدرتمندی دارد. ما امروز از نیل‌ها عبور کرده‌ایم و ملت ایران بسیاری از تحریم‌ها را خنثی کرده‌اند.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ملت ایران اسلامی امروز احساس می‌کنند که آن کسانی که باید تحریم را بی‌تأثیر کنند، خودِ ملت هستند. دشمن هیچ‌گاه تحریم را برنخواهد داشت و این ما هستیم که باید تأثیرات تحریم را بی‌خاصیت کنیم.

سردار سلامی بیان کرد: آمریکا نمی‌خواهد مردم خودش را سیر کند و میلیون‌ها انسان در آن کشور شب‌ها با گرسنگی می‌خوابند و آن‌ها باید به فکر مردم خودشان باشند. تکیه‌گاه ما آمریکا نیست، چراکه ما به خدا اتکا کرده‌ایم و از این به بعد نیز خواهیم کرد. نقطه تمرکز دشمن، امروز حفظ کنگره آمریکاست و این نشان از پوسیدگی نظام آن‌ها دارد.

وی عنوان کرد: سنگر آمریکایی‌ها امروز به کنگره منتقل شده است؛ هرچند مشرکان، منافقان و کافران نپسندند، اما نور خدا جلوه‌گر شده است. این همان کارکرد نظام ولایی است و بعد از چندین سال مبارزه تنها این‌چنین عزیز در جهان می‌درخشد و این همان امتداد دفاع مقدس است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما امروز با اعتقاد بیشتر به خدا و تبعیت محض از ولی امر مقابل دشمن ایستاده‌ایم، گفت: ما راه غلبه بر دشمن را آموخته‌ایم و ابزارهای آن را نیز فراهم کرده‌ایم. خدا خلف وعده نخواهد کرد. ما خواهیم ماند و دشمن را به ذلت خواهیم کشاند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha