پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مرحوم آیت الله علوی سبزواری

حوزه/ ارتحال آیت الله سید محمدحسن علوی سبزواری از علمای خراسان و سبزوار، دیار سربداران را در سوگ فرو برد و مراجع و علما هم با سبزواری های ولایتمدار ابراز همدردی کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید محمدحسن علوی سبزواری از علمای خراسان و شهر سبزوار که از مدتی قبل به دلیل بیماری در بیمارستان حشتمیته سبزوار بستری بود، روز چهارشنبه، یکم بهمن چشم از جهان فروبست و به لقاءالله پیوست.

آیت الله علوی سبزواری، فرزند سیدمهدی و نوه آیت الله حاج سید محمدابراهیم ۲۸ بهمن ۱۳۰۹ در سبزوار به دنیا آمد.

او تحصیلات خود را نزد فاضل هاشمی از روحانیون سبزوار آغاز کرد و بخش هایی از کتاب کشف المراد را نزد او آموخت. همچنین در سبزوار از محضر اساتیدی همچون سیدعبدالله برهان، حاج شیخ محمدتقی عندلیبی و حاج میرزا حسن سیادتی بهره برد.

آیت الله علوی پس از تحصیل در حوزه علمیه مشهد، راهی شهر مقدس قم شد و از محضر استادان برجسته ای همچون حضرات آیات بروجردی، حاج شیخ مرتضی حائری، میرزا هاشم آملی، مشکینی و ... کسب فیض کرد

او از سال ۱۳۴۸ به وطن خود سبزوار بازگشت و به درس و بحث و تبلیغ امور دینی پرداخت و یکی از پیشگامان و مبارزان انقلابی در دیار سربداران بود که در پیروزی انقلاب در منطقه غرب خراسان نقش موثری داشت.

جزئیات تشییع و تدفین

پیکر آیت الله علوی سبزواری، پنجشنبه صبح ساعت ۹ بصورت خودرویی، از مسجد جامع به سمت مصلای نماز جمعه سبزوار با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تشییع و پس از اقامه نماز، در جوار گلزار شهدا و در کنار مقبره آیت الله شهرستانی به خاک سپرده خواهد شد.

مراسم ختم آیت الله علوی سبزواری هم روز جمعه با رعایت پروتکل های بهداشتی، در محل مصلی نمازجمعه شهرستان سبزوار برگزار می‌شود.

اعلام عزای عمومی در سبزوار

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه، امام جمعه سبزوار با تسلیت ارتحال مرحوم آیت الله علوی سبزواری، گفت: این شخصیت بزرگوار عمر خود را به تبلیغ دین و مجاهدت در راه ارزش های الهی و حمایت از انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری سپری کرد.

امام جمعه سبزوار همچنین روز پنجشنبه را در شهرستان سبزوار عزای عمومی اعلام کرد.

آیت العظمی صافی: آیت الله سبزواری ذخیره جاودانی برای خود ذخیره کرد

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با صدور پیامی درگذشت آیت الله علوی سبزواری را تسلیت گفتند.

باسمه تعالی

إنّا لله و إنّا إلیه راجعون

 رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سیدمحمدحسن علوی سبزواری رضوان الله تعالی علیه موجب تأثر و تأسّف گردید.

عالم بزرگواری که سالیان متمادی در ترویج و نشر معارف نورانی اسلام و اهل بیت علیهم السلام و اعلای کلمة‌الله، سعی و تلاش فراوان نمود و با اخلاق حسنه و فضایل پسندیده و رفتار نیک خود، تبلیغ دین و تهذیب نفوس و تربیت شاگردان و خدمات عام المنفعة را بر عهده گرفت و ذخیره جاودانی برای خویش فراهم نمود.

 این مصیبت را به مردم شریف و ولایی سبزوار و حوزه علمیّه و علاقمندان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت گفته، حشر و نشر آن عالم بزرگوار را با اجداد طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین از خداوند متعال مسألت دارم.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی: فقدان آیت الله علوی سبزواری ثلمه ای برای حوزه خراسان است

حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم با صدور پیامی، ارتحال مرحوم علوی سبزواری از اساتید حوزه خراسان را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم

خبرارتحال عالم خدمتگزار الله سیدمحمدحسن علوی سبزواری موجب تأسف وتأثرعمیق اینجانب شد.

این شخصیت بزرگوار سراسر عمر با برکت خودراصرف خدمت به حضرات معصومین علیهم السلام نمود و نمونه برجسته از یک عالم مردمی بود.

بنده باشناخت حدود٧٠ساله از ایشان جز صفا وتقوا وخدمت چیزی سراغ ندارم.

تواضع وساده زیستی از ویژگی های برجسته آن مرحوم بود که فقدان ایشان ثلمه ی در آن خطه ولایتمدار و جامعه روحانیت خواهدبود.

اینجانب ضمن تکریم به خدمات چنددهه ایشان که زحمت نمایندگی ماراعهده داربودن ،رحلت شان رابه اهالی محترم خراسان خصوصا مردم متدین و ولایتمدار سبزوار و حوزه های علمیه وهمه وابستگان تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقیدسعید مسئلت می نمایم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی: مرحوم علوی سبزواری نمونه عالمی وارسته بود

حضرت آیت الله علوی گرگانی هم در پیامی ارتحال آیت الله علوی سبزواری  را تسلیت گفتند

باسمه تعالی

خبر درگذشت عالم خدوم و مردمی حضرت آیت الله حاج سید محمد حسن علوی سبزواری رحمه الله موجب تأثر و تألم گردید.

ایشان در عمر با برکت خود در راه خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و خدمت به مردم و ترویج معارف دینی کوشا بوده و با اخلاق حسنه نمونه عالمی وارسته بودند.

اینجانب این ضایعه را در درجه اول به محضر امام زمان علیه السلام همچنین به حوزه های علمیه و مردم مؤمن سبزوار و به بیت محترم ایشان تسلیت گفته و مغفرت و رحمت الهی را برای آن عالم بزرگوار از خداوند مسئلت می نمایم.

آیت‌الله حسینی بوشهری: مرحوم آیت الله علوی سبزواری مرجع و پناه مردم بود

 آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور هم در پیامی ارتحال آیت الله علوی سبزواری از علمای حوزه علمیه خراسان رضوی را تسلیت گفت.

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم خدوم حضرت آیت الله حاج سید محمد حسن علوی  سبزواری موجب تعلم و تاثر گردید.

این روحانی خدمتگزار و متواضع در نهایت زهد و ساده زیستی عمر خود را سپری کرد و همواره ملجا و پناه مردم بود.

سلوک اخلاقی و شخصیت معنوی ایشان برخاسته از تهجد، پارسایی و ورع فوق العاده ایشان بود. این روحانی متعهد همچون پدری مهربان برای رفع مشکلات و گرفتاری های مردم می کوشید و در نهایت صبر و شکیبایی شنوای دردها و آلام آنان بود.

اینجانب رحلت این عالم بزرگوار را خدمت خانواده آن فقید سعید، مردم مومن و شریف سبزوار و همه بازماندگان تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن مرحوم و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان مسالت دارم.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    خدایش بیامرزد. حقیقتا ارتحال ایشان مردم سبزوار را عزادار کرد.
  • شفیعی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    خدایش رحمت کنند