جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کارزار ساخت معبد و هراس مسلمانان از تنش فرقه‌ای در هند

حوزه/ در حالی که هندوهای افراطی اخیرا برای ساخت معبد در شهر شرقی آیودیا در اوتارپرادش هند، یک کارزار بحث‌برانگیز جمع آوری کمک مالی راه اندازی کرده‌اند، مسلمانان از تنش فرقه‌ای در هراسند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از arabnews، مسلمانان در هند از یک موج جدید تنش فرقه‌ای در هراسند. در حالی که یک کارزار بحث برانگیز جمع آوری کمک مالی برای ساخت معبد هندو به جای یک مسجد با قدمت چند قرن در شهر شرقی ایودیا در اوتار پرادش به راه افتاده است، نگرانی‌ها در میان جوامع مسلمان رو به افزایش است.

هندو و مسلمانان ادعای مسجد بابری در قرن شانزدهم را داشتند که در تهاجم هندوها تخریب گردید. پس از دهه‌ها درگیری ، دیوان عالی هند در سال ۲۰۱۹ به نفع هندوها رای داد و به آن ها اجازه ساخت معبدی را در محلی که مسجد در آن قرار دارد بازسازی کنند.

این مسجد توسط اوباش هندوهای افراطی در سال ۱۹۹۲ با حمایت حزب حاکم هند، بهاراتیا جاناتا  تخریب شد که مدعی بودند اینجا زادگاه خدای رام، یکی از خدایگان هندو است.

تخریب این مسجد باعث خشونت در سراسر کشور شد که جان بیش از ۲۰۰۰ نفر ، عمدتا مسلمانان را گرفت و زمینه را برای تنش‌های فرقه ای که امروز نیز ادامه دارد ، ایجاد کرد.

هفته گذشته ، سازمان جهانی هندو ، معروف به ویسوا هندو پریشاد وابسته به  حزب دولت، یک کمپین ۴۵ روزه در سراسر کشور برای جمع آوری کمک‌های مالی برای معبد هندو ، از جمله جامعه مسلمانان ، آغاز کرد.

ابرار الحق ، فعال اجتماعی ، از منطقه باستی در اوتار پرادش ، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: احساس اضطراب محسوسی در میان مسلمانان منطقه وجود دارد.

وی افزود: تجربه به ما می‌گوید که وقتی هندوها در محلی مسلمان نشین به نام کمپین تجمع می‌کنند و شعارهای تحریک‌آمیز سر می‌دهند، این منجر به تنش و خشونت می‌شود.وی خاطرنشان کرد: بسیاری مسلمانان می‌خواهند بحث معبد را فراموش کنند ، اما هندوهای اختلاف‌انداز باعث اضطراب آن‌ها می‌شوند.

صدام پاتل ، یکی از ساکنان دهکده عمدتا مسلمان‌نشین در ایندوره ، که در خشونت‌های اخیر به همراه چهار برادرش زخمی شده گفت: ما در داخل خانه خود بودیم ، اما اوباش خانه دیگر ما را آتش زدند. وقتی برای نجات کودک خواب به آنجا رفتیم ، آنها به ما حمله کردند.

وی افزود: آن‌ها به سلاح گرم و شمشیر مسلح بودند.

زیدی زره ​​پاتان ، فعال اجتماعی مستقر در ایندوره گفت که روستاهای مسلمان‌نشین در منطقه در ترس زندگی می‌کنند.

وی گفت: مسلمانان از جنجال معبد گذشته‌اند اما هندوهای افراطی بدون جامعه دوقطبی و تنش نمی‌توانند زنده بمانند. این یک استراتژی آگاهانه برای زنده نگه داشتن تنش‌های مشترک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha