پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ماهر حمود

حوزه/ شیخ ماهر حمود دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: اگر پیامبر و اهل بیت(ع) امروز در میان ما بودند بدون شک مسلمانان را به مقاومت و دفاع از مقدسات اسلامی فرا می خواندند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  حدود نیم قرن است که صهیونیسم از طریق لابی گری خود با آمریکا در تلاش است تا صفوف به هم پیوسته مسلمان را از هم متفرق کنند و دولت های مرتجع و دست نشانده خود را در کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس دعوت کنند. به گواه همه ی تحلیلگران سیاسی دنیا و طرفداران مقاومت، ایران در ۴۲ سال گذشته مهم ترین و بزرگترین حامی مقاومت فلسطین در دنیا بوده است.

با توجه به نزدیک شدن به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، در این راستا کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع) اقدام به برگزاری مصاحبه با شیخ ماهر حمود دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت نموده است و نظر ایشان را در رابطه با مسائل روز جهان اسلام جویا شده است.

متن مصاحبه به این شرح است:

۱- جناب شیخ، وضعیت جهان اسلام را بعد از خیانت برخی از کشورهای عربی و عادی سازی روابط آنها با رژیم اشغالگر قدس چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من  بعد از عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تغییر و تحول جدیدی در جهان اسلام اتفاق نیافتاده است چرا که این کشورها اساسا از گذشته دارای روابط بسیار خوبی با این رژیم نا مشروع بوده اند و این کشورهای هیچوقت از سر صدق و اخلاص با قضیه فلسطین همراه نبوده اند. همین دولت هایی که می بینید امروز با اسراییل رابطه برقرار کرده اند تا دیروز از پشت پرده علیه فلسطین توطئه می کردند ولی نیت های شوم خود را بروز نمی دادند. امروز نقاب از چهره این منافقان افتاده است و آنان سرسپردگی و محبت خود به رژیم صهیونیستی و آمریکا را اظهر کرده اند. اتفاقا به نظر من اینکه این کشورها رابطه خود با اسراییل را علنی کردند اتفاق خوبی بود که افتاد چون اینها دیگر نمی توانند به ملت های مسلمان به دروغ بگویند که ما حامی فلسطین هستیم و از کشورهای عربی حمایت می کنیم. بله، البته وقتی مردم این خیانت آشکار را دیدند، این اتفاق موجب یک شوک عاطفی در جهان اسلام شد اما معتقدم شوک این اتفاق به زودی از بین خواهد رفت و ملت ها آن را پشت سر خواهند گذاشت.

من معتقدم که با کنار رفتن ترامپ ممکن است بعضی از این کشورهایی که با اسراییل اعلام عادی سازی روابط کرده اند، مجددا از رابطه خود به حالت سابق برگردند و به نظر من این موضوع آشکار است چرا که همه این اقدامات(معامله قرن) را جزئی از برنامه انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو می دانند که برای کسب آراء مردم آمریکا و ساکنان رژیم صهیونیستی در انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند. از جهت اعتقادی و دینی هم باید عرض کنم که این دولت های خائن به هیچ موفقیت دست نخواهند یافت، اینها با عادی سازی روابط خود با اسراییل تلاش کردند جایگاه خود را در دنیا بالا ببرند و به خود ارزش ببخشند اما قرآن کریم می فرماید: (إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِنْ فِی صُدُورِهِمْ إِلا کِبْرٌ مَا هُمْ بِبَالِغِیهِ) بر این مبنا کسانی که با آیات خداوند به مجادله می پردازند هیچگاه به نیت های قلبی خود نخواهند رسید و همواره شکست خواهند خورد.

اقدامات این کشورها ابدا بر جریان مقاومت و خواست خدا مبنی بر نابودی اسراییل تاثیر نخواهد گذاشت بلکه به زودی شاهد لحظه تاریخی نابودی کامل این رژیم نا مشروع خواهیم بود.

۲- به نظر حضرتعالی اگر پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) امروز در بین ما حاضر بودند چه رویکردی در قبال مساله فلسطین و عادی سازان روابط با اسراییل داشتند؟

اگر پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) امروز در میان ما بودند بدون شک مسلمانان را به مقاومت و دفاع از مقدسات اسلامی که در راس همه آنها قضیه فلسطین و آزاد سازی قدس شریف است فرا می خواندند. اگر آنان بودند این نکته را یادآوری میکردند که تا وقتی که بنی اسراییل بر افکار خود پافشاری می کند و توبه نکند، همانطور که در قرآن کریم آمده است (مغضوب علیهم) خواهند بود و همانطور که خداوند وعده نموده ( فإذا جاء وعد الآخرة جئنا بکم لفیفا) حضور آنان بر روی کره زمین موقت است.

۳- حضرتعالی همواره با علمای مقاومت اسلامی از مذاهب مختلف و با ملیت های مختلف ارتباط بوده و هستید، لطفا بفرمایید محبت اهل بیت (ع) در میان علمای مقاومت چه جایگاهی دارد؟

همانطور که خداوند متعال در آیه شریفه می فرمایند: (قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی) ،محبت اهل بیت (ع) یکی از واجبات دینی است. محبت اهل بیت(ع) در بسیاری از احادیث فرق مختلف اسلامی آمده است و اهل سنت هم با همه وجود به این مطلب اعتقاد دارند. ممکن است ما با یکدیگر در برخی مسائل کوچک اختلاف داشته باشیم ولی اصل همان ولاء و محبت و اطاعت است که اهل سنت و تشیع با یکدیگر در این خصوص هیچ اختلافی ندارند. معتقدم که محبت اهل بیت (ع) می تواند یک محور بسیار محکم و عالی برای وحدت مسلمانان باشد.

۴- مدرسه اهل بیت (ع) چه درسی به جبهه مقاومت ، جهت مبارزه با استکبار جهانی می دهد؟

همواره اهل بیت پیامبر(ص) و صحابه ایشان در فتوحات و جنگ ها و در میدان های جهاد حاضر بوده اند هانطور که علمای اسلامی و فقها همواره در مقابل ستمگران و اشغالگران با پایمردی مبارزه کرده اند و در تاریخ رشادت های آنان در مبارزه با صلیبی ها، تاتارها و اشغالگران ثبت شده است. مسلمانان گذشته بسیار درخشانی در زمینه مبارزه با ظلم داشته اند. اگر به زندگانی علمای بزرگ اسلامی مراجعه کنید خواهید دید که اکثر آنان عمرهای خود را در زندان ها به سر برده اند و حاضر نشدند از فرایض الهی امر به معروف و نهای از منکر و جهاد سر باززنند. انقدر این تاریخ درخشان و طولانی است که به دلیل فرصت اندک نمی توانم به تک تک آنان اشاره کنم اما به طور مثال می خواهم به سه نمونه ای که در عصر حاضر، در میان اهل سنت اتفاق افتاد و رهبران هر سه آنان از سید الشهدا (ع) الگو گیری کردند و مثل امام حسین(ع) به شهادت رسیدند اشاره کنم.

مورد اول شهید یوسف العظمه (از فرماندهان ارتش سوریه) است در سال ۱۹۲۰ زمانی که با ارتش کم تعداد خود در مقابل اشغالگران فرانسوی قرار گرفت با نیروهای خود تصمیم گرفت تا لحظه آخر ایستادگی کنند و در مقابل دشمن تسلیم نشوند. آنان دقیقا مانند امام حسین علیه السلام محاصره شدند و تا قطره آخر خون خود جنگدیدند و به شهادت رسیدند.

مورد دوم شهید عزالدین قسام است که با نفرات اندک خود مقابل نیروهای متجاوز انگلیسی وارد نبرد شد و مظلومانه درفلسطین به شهادت رسید.

مورد سوم شهید عبدالقادر حسینی است که او هم با نیروهای اندک خود در مقابل صهیونیست ها مقاومت کرد و بعد از آنکه ضربات مهلکی بر پیکره اشغالگران وارد آورد و پیروزی هایی کسب کرد ، در نزدیکی قدس شریف به فیض شهادت نائل شد. شهید عبدالقادر حسینی اصالتا از نسل امام حسین (ع) بود و مانند امام حسین علیه السلام هم به شهادت رسید. او در زمان خودش توانست با نیروهای اندک خود قدس شرقی را آزاد کند و اگر  فداکاری های او در آن زمان نبود قدس شرقی هیچگاه آزاد نمی‌شد.

من تاکید میکنم که محبت اهل بیت (ع) متعلق به یک گروه یا مذهب خاص نیست بلکه همه مسلمانان به این مساله به عنوان یک واجب دینی اعتقاد دارند و انسان های مخلص راه و روش حیات خود را از مدرسه پیامبر (ص) و اهل بیت (ص) می‌گیرند و درس اهل بیت (ع) چیزی جز مقاومت و ایستادگی نیست.

۵- راه حل مد نظر حضرتعالی برای برون رفت از بحرانی که جهان اسلام بعد از عادی سازی روابط برخی دولت های عربی با رژیم صهیونیستی با آن مواجه بوده است، چیست؟

مواجهه با معامله قرن فقط از طریق مقاومت در مقابل صهیونیست ها ممکن است ولا غیر. مقاومت در عراق به خوبی توانسته است در مقابل اشغالگران آمریکایی بایستد و باید این مسیر درخصوص رژیم صهیونیستی هم توسط مسلمانان دنبال شود. پیش از این هم مسلمانان در مقابل اشغالگری فرانسوی ها، بریطانیایی ها و ایتالیایی ها مبارزه های درخشانی انجام داده اند. شهید عمر مختار بیست سال در لیبی مقاومت کرد ولی حاضر نشد در مقابل متجاوز سر خم کند. در مصر ، عراق ، سوریه و لبنان از این نمونه ها زیاد است. این ها نشان میدهد مقاومت همواره نتیجه داده است.

۶- جناب شیخ اکنون در آستانه ۴۲ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم. عملکرد ایران را در حوزه بین الملل چگونه ارزیابی می کنید.

بله، من بر خودم واجب میدانم همواره از ایران با خیر و نیکی یاد کنم. ایران با وجود اینکه به خاطر حمایت از مقاومت تحریم شد و محاصره اقتصادی بسیار ظالمانه ای را تحمل میکند، همیشه با تمام قدرت از مقاومت حمایت کرده است. نا نجیب ها در دنیا به خاطر حمایت ایران از مستضعفین و مقاومین همواره به این نظام اتهامات واهی وارد کرده اند. دشمنان همواره تلاش کرده اند در صفوف مردم ایران رخنه کنند و به مردم ایران اینگونه القا کنند که کمک های ایران به مقاومت موجب مشکلات اقتصادی آنان شده است نه تحریم های ظالمانه آنان در حق این مردم شریف. دشمنان ایران از هیچ تحریم ظالمانه و رذیل علیه این ملت فروگذار نکردند و اینگونه القا میکنند که چون ایران به مقاومت کمک می کند پولهای ایران تمام شده است. من ملت ایران را می ستایم و از صمیم قلب از آنان تشکر میکنم که همواره در کنار مستضعفان و ستمدیدگان دنیا  و در مقابل دشمنان اسلام و زورگویان هستند.

۷- جناب شیخ، چند روزی از سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گذشته است. نظر شما در خصوص شخصیت ایشان چیست؟

در حقیقت محور مقاومت با شهادت سردار سلیمانی دچار اندوه فراوانی شد. شهید سلیمانی نه فقط شهید ایران بلکه شهید فلسطین و لبنان و سوریه هم هست. حاج قاسم سلیمانی شهید امت اسلام است چراکه پرچم اسلام را بر افراشت و از فلسطین دفاع کرد. ما همزمان هم برای شهادت حاج قاسم از عمق جان سوگواریم و هم به پیروزی نزدیکی که خون این شهدا آن را محقق خواهند ساخت امیدواریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha