جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا زاکانی

حوزه/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ماحصل مشخص شدن جایگاه مرکز پژوهش‌ها، اتخاذ رویکردهای تحولی است، بیان کرد: در این مرکز اهتمام داریم با عنوان عقل متصل به مجلس نقش‌آفرینی کنیم و در جهت تقویت نظام فکری مجموعه حاکمیتی اثرگذار باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که با حضور مجازی دکتر قالیباف برگزار شد، گفت: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، فهیم و هوشمند است که تلاش دارد علاوه بر وظایف خود در عرصه کشوری نقش‌آفرینی کند. این مرکز با یک ربع قرن سابقه، اعتبار قابل توجهی دارد و تلاش می‌کند جایگاه خود را مشخص کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ماحصل مشخص شدن جایگاه مرکز پژوهش‌ها، اتخاذ رویکردهای تحولی است، بیان کرد: در این مرکز اهتمام داریم با عنوان عقل متصل به مجلس نقش‌آفرینی کنیم و در جهت تقویت نظام فکری مجموعه حاکمیتی اثرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ رویکرد تحولی برای این دوره مرکز پژوهش‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: رویکرد تخصصی اشراف مبنایی اسلامی در حوزه قانونگذاری نگاهی است که با افتتاح دفتر قم مرکز پژوهش‌ها تحقق پیدا می کند. همچنین در نظر داریم ظرفیت‌های نخبگی در جهت قانونگذاری و نظارت تخصصی را به کار گیریم و ناظر به مرزهای خارج از کشور از ظرفیت‌های دانشی و انتقال آن به جبهه مقاومت اقدام کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: رویکرد بعدی ناظر بر نظام مسائل پویایی ملی و محلی است تا شرایط به سمت و سویی برود تا اولویت‌های مهم در دستور کار کمیسیون و صحن قرار گیرد. همچنین در نظر گرفته شده است تا معماری نظام قانونگذاری یکپارچه‌سازی قوانین کشور و کمک به تنقیح صورت گیرد که این در طی ۲.۵ تا ۴ سال با تفاهم دولت، قوه  قضائیه و شورای نگهبان ممکن است.

زاکانی با بیان اینکه یکی از رویکردهای ۱۴گانه مرکز پژوهش‌ها بازنگری آیین‌نامه داخلی مرکز است، اظهار داشت: در نظر داریم ۱۴ سامانه راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم افکارسنجی و داده‌سنجی را محقق کرده، هوشمندسازی فرآیندها، سیاست‌های پژوهش و قانونگذاری و اجرایی سازی نیز در دستور کار است.

وی افزود: حکمرانی مردمی با ایجاد نقش‌آفرینی عموم مردم، نقش‌آفرینی فعال مرکز پژوهش‌ها برای تنظیم دستورکار مجلس و انتشار و ترویج گفتمان‌سازی و اجتماعی‌سازی محتواهای موثر متناسب با نیازهای تقنینی و نظارتی و نیز توسعه شایستگی‌ها و ارتقاء دانش شبکه همکاری‌ها از جمله رویکردهای تحولی مرکز است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و باید بتوانیم راه نویی را با همگرایی شروع کنیم. گفت: پیش از این ۳۶ گروه در مجموعه مرکز فعال بودند که در دوره جدید ۱۱ گروه به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد: ما مفتخریم ۱۴ رویکرد تحولی را دنبال می کنیم و آنچه به عنوان فعالیت اثرگذار مجموعه است را بتوانیم برای مجلس بهره‌مند کنیم و خدمتگزار شایسته ای باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    چرا دادگاه برادر جهانگیری در بانک گردشگری ، ولی الله سیف در بانک مرکزی و جلسه دوم محاکمه احمد عراقچی برگزار نمیشه؟!!!