سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ آئین افتتاح دفتر مرکز پژوهش های مجلس در قم

حوزه/ معاون هماهنگی امور علمی اجرایی دفتر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در قم گفت: افق دید دفتر قم این است که در همه علوم ۴۷ گانه مرکز پژوهش های مجلس در تهران را درگیر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حجت الله ابراهیمیان ظهر امروز در آیین افتتاح مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر قم که با حضور مجازی دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد،‌در سخنانی گفت: افزود: محور  دفتر مرکز پژوهش های مجلس در قم "اصل فراگیری" است به این معنا که بتواند تمام ظرفیت های حوزوی را درگیر امور قانون گذاری کند.

وی افزود: دفتر قم و تهران مرکز پژوهش های مجلس دو نهاد مجزا و موازی یک دیگر نیستند، بلکه این دو همیار و کمک کار هم در یک موضوع مشترک با استفاده از ظرفیت نهادهای حوزوی هستند.

معاون هماهنگی امور علمی اجرایی دفتر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر قم، تقسیم امور دینی و غیردینی با افتتاح دفتر قم مرکز پژوهش ها جایی ندارد و در هر دو مرکز یک کار مشترک انجام خواهد گرفت.

مرکز اتاق فکر همه اتاق‌ فکرها است

در ادامه عطاء‌الله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌ها نیز در سخنانی، بیان کرد: مرکز پژوهش‌ها نمادی از تولید دانش و الگوی موفق در این زمینه در کشور است، در واقع این مرکز اتاق فکر همه اتاق‌ فکرها است، مهمترین ظهور و بروز نهاد علم در جریان سیاست که به اعتقاد بنده رکن چهارم حکومت است، می‌تواند جایگاه آرمانی مرکز پژوهش‌ها باشد.

وی اظهار داشت: آنچه برای آینده مرکز پژوهش‌ها باید رقم زد یکپارچه‌سازی هویتی است، چرا که از نظر چارچوب فکری مبنای منسجمی وجود ندارد، از این رو با وجود اینکه کارهای مفیدی انجام می‌شود اما انسجام فکری واحد رخ نمی‌دهد.

مجلس دچار آسیب است

همچنین احمد حکیم جوادی مدیرکل پژوهش این مرکز تأکید کرد: یکی از مهمترین مأموریت‌ها ارائه نظرات کارشناسی است، ویژگی نظرات مشورتی این است که نظر ارائه شده در هر موضوع با ابعاد مختلف صورت گرفته است و در نهایت یک نظر واحد در همه ابعاد ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در ۶ ماه نخست دوره یازدهم مجلس ۳۰۵ مورد کار کارشناسی، ۲۶ مورد تنظیم پیش‌نویس طرح و ۱۶۵ پاسخ به درخواست نمایندگان از سوی معاونت پژوهش ارائه شده است.

مدیرکل پژوهش مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: مجلس دچار آسیب است از جمله اینکه صرفاً به اولویت‌های توافق شده رسیدگی نمی‌کنند.

 امیررضا شاهانی معاون پژوهش‌های تولید و زیربنایی مرکز پژوهش‌ها، ضمن ارائه گزارش عملکرد از واحد خود تأکید کرد: جهش تولید متناسب با سند آمایش سرزمینی مناسب و قوی ممکن است در غیر این صورت توفیقاتی در جهش تولید رخ نمی‌دهد.

در ادامه این نشست حسین گودرزی مدیرکل حوزه ریاست مرکز پژوهش های مجلس گفت: باید از نخبگان برای کار کارشناسی در مرکز پژوهش ها نهایت استفاده را ببریم تا اینکه نظرات آنها استماع شود، ضمن اینکه تقویت تعاملات با مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داریم.

مجلس شورای اسلامی جای بحث و تبادل نظر است

حجت الاسلام جلیل محبی معاون پژوهش های سیاسی و حقوقی مرکز پژوهش های مجلس اظهار کرد: باید علم بر سیاست ارجحیت داشته باشد، اما در حال حاضر سیاست بر علم سوار است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی جای بحث و تبادل نظر است و باید مباحثی مطرح شود تا کارها پخته تر شوند.

مسعود فیاضی معاونت پژوهش های اجتماعی و فرهنگی این مرکز نیز بیان کرد: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در افتتاحیه مجلس یازدهم فرمودند "اولویت باید فرهنگ و معیشت باشد"، بنابراین بایستی به مقوله فرهنگ نگاه ویژه ای شود.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید به مقوله فرهنگ ورود جدّی داشته باشد، زیرا سهم فرهنگ از بودجه سال آینده کاهش یافته، لذا باید برنامه ها، فرهنگ محور شوند.

علی روحانی معاون پژوهش های اقتصادی و مدیریت مرکز پژوهش های مجلس گفت: ترکیب معاونت اقتصادی مرکز پژوهش ها به حسب اعتماد دکتر زاکانی در دوره جدید، کمترین تغییرات را داشته است.

وی افزود: به مرکز پژوهش ها باید طوری نگاه شود که آماده به خدمت است، ضمن اینکه تعامل بخش اقتصادی با حوزه ریاست بسیار صمیمی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha