پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسنی

حوزه/ حجت الاسلام محسنی با تاکید بر لزوم رفاقت و انس با قرآن کریم در زندگی، تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید با من رفیق شوید و برنامه را از من بگیرید. این برنامه، زندگی ما را آباد می کند. پیامبر اکرم(ص) نیز در این باره می فرمایند: "نوّروا بیوتکم بتلاوة القرآن"، خانه های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ حجت الاسلام سید علی اکبر محسنی قمی، شامگاه شنبه، در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان در امامزاده میرحمزه برگزار شد، با اشاره به مضمون آیه " لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ " و رسیدن به مقام ابرار و خوبان اظهار کرد: بهترین هدیه ای که حضرت زهرا (س) به عنوان هدیه عزاداری می دهند، ارتباط با کتاب خدا و تلاوت کتاب الله است، اما مشکل از اینجا شروع می شود که امور ارزشمند آرام آرام در بازار دنیا برای ما بی ارزش و عادی می شود.

وی با بیان آیه ۱۵ سوره مبارکه فاطر و فقر انسان در برابر ذات الهی، گفت: این که فقیر چه کسی می شوید و برنامه خود را از چه کسی می گیرید، مهم است. همچنان که در دنیا، افرادی که برنامه نویس می شوند برنامه های آنها به خسارت و پوچی تبدیل می شود، اما در مقابل برنامه ای سراغ داریم که انسان را بینا می کند و از تاریکی به نور و از گرمای سوزان به جای خنک و آرامش فوق العاده می رساند.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: اگر انسان، فقیر خدا شد و با برنامه و کتاب خدا رفیق گردید، دیگر تاریکی ندارد و حتی خود روشنی می دهد، لذا اگر با قرآن رفیق شوید و قرآن برنامه تربیتی زندگی گردد، زندگی را روشن می کند.

حجت الاسلام محسنی با تاکید بر لزوم رفاقت و انس با قرآن کریم در زندگی، تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید با من رفیق شوید و برنامه را از من بگیرید.  این برنامه، زندگی ما را آباد می کند. پیامبر اکرم(ص) نیز در این باره می فرمایند: "نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن"، خانه های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید.

وی خاطر نشان کرد: اگر نور قرآن در زندگی نباشد، افسردگی، پژمردگی و دلمردگی جای آن را می گیرد، همچنان که آمار بسیار جالبی از جایی مانند آمریکا که برای دیگران برنامه می نویسد و ادعای تمدن و نظریات روانشناسی دارد ارائه شده، حاکی از این که روزانه ۲۵۰ میلیون قرص ضدافسردگی در هر صبح مصرف می کنند.

حجت الاسلام محسنی به خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه در خصوص ارتباط با قرآن اشاره کرد و گفت: امیرمومنان(ع) در این باره می فرماید: "این قرآن دلسوز است و هدایت می کند و خبر می دهد، اما خبرهای آن، دروغ نیست و هیچ کس نیست که با قرآن رفیق شود مگر این که یک امر زیادی در زندگی می آید و چیزهایی کم می شود، اما چیزی که زیاد می شود سرمایه است و رشد می کند و از آن طرف بدی های فرد کم می شود".

وی افزود: امیرمومنان(ع) می فرماید: " بعد از ارتباط با قرآن، فردی نباید بگوید فقیر هستم و هیچ کس بعد از این که قرآن در زندگی آمد، نباید بگوید بی برنامه است".

حجت الاسلام محسنی، یکی از نشانه های مهربانی و رحمانیت خداوند را بر مبنای آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن، نزول و تعلیم قرآن عنوان کرد و ادامه داد: در سوره الرحمن خداوند متعال می فرماید: "الرحمن، علم القرآن" ، یعنی اولین نعمتی که خداوند روی پیشانی بند رحمان ، بخشنده و مهربان بودن خود معرفی می کند قرآن کریم است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در دعاهای خود می فرماید: "لاتجعل فی مصیبتی فی دینی"، یعنی خدایا می دانم دنیا دار مصیبت است، اما از تو می خواهم که مصیبت در دین نبینم.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: امروز یکی از مصیبت های ما این است که نگاه به دین، سطحی شده است و در شرایطی که قرآن کریم درباره تربیت فرزند، کسب و کار و همه امور زندگی مطلب دارد، اما به معنای واقعی رفاقت با آیه های قرآن نداریم.

حجت الاسلام محسنی بیرون راندن شیطان از زندگی را مستلزم ارتباط عمیق با قرآن کریم دانست و گفت: این اتفاق نمی افتد، مگر این که حقیقتا رابطه ما با قرآن قوی شود، لذا برای این که قرآن از سطح به عمق زندگی ما بیاید، در وهله اول باید احترام ظاهری آن را داشته باشیم و حداقل روزانه۵۰ آیه تلاوت نماییم، هم چنان که شب عاشورا حضرت اباعبدالله(ع) از دشمن فرصت گرفت تا یاران خود را با تلاوت قرآن قوی کند، برای این که روز بعد در مقابل دشمن کم نیاورند.

وی عنوان کرد: برای این که قرآن از سطح به عمق زندگی وارد شود، در مرحله بعد باید خانواده ها در یادگیری برای فرزندن خود، اولویت قرار دهند، یعنی فراگیری زبان انگلیسی مقدم بر زبان قرآن و زبان فطرت نباشد و بچه ها معانی قرآن را بفهمند.

کارشناس مذهبی افزود: مرحله بعد نیز عمل به مفاهیم قرآن است و پس از آن، ارائه آراء جدید به قرآن است، یعنی هرچه که می شنوید به قرآن ارائه دهید و ببینید قرآن، آن را به عنوان برنامه زندگی قبول می کند، یا باید از آن فاصله گرفت.

حجت الاسلام محسنی شهدا را به عنوان عمل کنندگان واقعی به قرآن کریم بیان کرد و ادامه داد: شهدا رفتند که ما امنیت داشته باشیم و آنها با قرآن زندگی کردند، هم چنان که شهید سلیمانی با قرآن زندگی می کرد و یا شهید محمد تندگویان وزیر نفت که وقتی او را اسیر کردند و در اردوگاه استخبارات شکنجه شدید نمودند، به جای این که فریاد بزند، شروع به تلاوت قرآن کرد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha