پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین ملکدار مدیرعامل شهرک مهدیه

حوزه/ مدیر عامل شهرک مهدیه گفت: طرح بزرگ مفتاح در سطح ملی و بین‌المللی جهت برگزاری دوره های مختلف مورد نیاز حوزه، جامعه و نظام در شهرک مهدیه عملیاتی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمود ملکدار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در رابطه با برنامه ها و طرح های انجام شده و در حال پیگیری، شهرک بزرگ حوزویان اظهار داشت: شهرک مهدیه با بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین، ظرفیت و موقعیت خوبی برای حوزه های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم ایجاد کرده است تا بتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

مدیرعامل شهرک مهدیه افزود: این ظرفیت های مهم شامل مسائل فرهنگی، علمی، آموزشی، تربیتی، مسائل اقتصادی، زیست محیطی و اسکان طلاب است که هر یک از این حیطه ها خدمات و فعالیت های گسترده ای را شامل می شود.

استفاده از ظرفیت شهرک مهدیه در ارتقای علمی، تحصیلی و تبلیغی حوزویان

وی بیان کرد: علاوه بر این ظرفیت شهرک مهدیه به حدی است که می تواند در ارتقای علمی و تحصیلی و تبلیغی حوزویان تاثیرگذار باشد ولی باید اعتراف کنیم آن گونه که باید از ظرفیت‌های شهرک مهدیه بهره‌برداری نکرده‌ایم.

تدوین سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله شهرک

مدیرعامل شهرک مهدیه خاطرنشان کرد: اولین کاری که در اینجا انجام دادیم از لحاظ نرم افزاری بود چرا که این شهرک نیاز به یک چشم انداز و سند تحول ۵ ساله دارد و امروز در زمانی قرار داریم که بدون برنامه نمی توانیم به توسعه دست یابیم و ما باید اهداف و چشم اندازی را مشخص و موقعیتی را برای شهرک تعیین کنیم تا سیاست های کاری در شهرک به خوبی مشخص شود و چشم انداز خود را براساس این اهداف ترسیم کنیم.

تشکیل کارگروهی با حضور حوزویان و غیرحوزویان در خصوص چشم انداز ۵ ساله شهرک مهدیه

وی گفت: در این خصوص کارگروهی از صاحب‌نظران حوزوی و غیرحوزوی که شناخت کاملی از شهرک مهدیه و ظرفیت‌های آن دارند تشکیل و این سند چشم انداز ترسیم شد، ما معتقدیم شهرک به عنوان مکمل حوزه علمیه قم است و باید در کنار حوزه علمیه قم باشد و اگر سندی می‌خواهیم در شهرک مهدیه ترسیم کنیم با نگاه به حوزه باشد وگرنه برنامه های ما ابتر خواهد بود و باید حتماً با سند چشم‌انداز حوزه همگام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار افزود: بحمدالله سند چشم‌انداز آماده ارائه به هیأت‌مدیره جهت تصویب می‌باشد که مشتمل بر مأموریت‌ها، ارزش‌های حاکم بر شهرک، سیاست‌ها و سند چشم‌انداز و اهداف است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات در حال انجام، تهیه طرح جامع جدید شهرک می باشد که در حال طراحی است، تصریح کرد: امید است با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری برنامه ۵ ساله شهرک مهدیه بر اساس سند چشم‌انداز آماده خواهد شد.

در سند جامع شهرک مهدیه از انظار مختلف بهره گرفتیم

مدیرعامل شهرک مهدیه بیان کرد: برای تهیه سند چشم انداز شهرک ده‌ها ساعت مصاحبه های مختلف با بزرگان حوزه از جمله اعضای شورای عالی و برخی از اعضای جامعه مدرسین و برخی از مسئولین نهادهای مختلف حوزوی و مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء انجام داده‌ایم و نیز عزیزانی که از ابتدا در تأسیس و ایجاد شهرک مهدیه نقش داشتند نیز نظراتشان را ارائه داده اند تا سند جامعی ترسیم شود.

تشکیل شورای تخصصی فنی عمرانی در جهت ساماندهی وضعیت معماری در شهرک مهدیه

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار تصریح کرد: جهت ساماندهی به ساخت و سازها و رفع نواقص موجود که موجب گله‌مندی ساکنین بود شورای مهندسی و عمرانی را با حضور مهندسین متعهد و دارای سابقه کار در قم و برخی از عزیزان حوزوی شکل دادیم تا در کیفیت ساخت و ساز و استفاده از روش‌های جدید تحولاتی را شاهد باشیم.

شهرک مهدیه می‌تواند الگوی معماری اسلامی شود

وی اظهار داشت: ما بر این باوریم این شهرک باید به گونه ای ساخته شود که محیط آن با اقتضائات حوزه سنخیت داشته باشد و در آن معنویت، نشاط و و سبک زندگی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب می‌باشد مورد توجه قرار بگیرد و باید در ساخت و سازها مؤلفه‌های  معماری اسلامی در این شهرک پیاده شود و به عنوان شهرک نمونه ای شناخته شود و برای سایر عزیزانی که در کشور به دنبال خانه های سازمانی هستند  الگوی معماری اسلامی باشد و این شهرک مهدیه می‌تواند الگوی معماری اسلامی شود و در این راستا با گروه‌های مختلفی که کار کردند  در حال مشاوره و ارائه طریق می‌باشیم.

ارزیابی معایب و آسیب ها و محاسن واحدهای مسکونی در شهرک مهدیه

وی افزود: از جمله ویژگی این شهرک آن است که از سراسر کشور در آن ساکن هستند و باید منزل به شکلی باشد که پس از مدتی به واسطه دوری از اقوام و بستگان در شهرک دچار افسردگی نشوند این شاخص ها اهمیت زیادی دارد و در کارگروه تخصصی به همه این نکات توجه شده است و معایب و آسیب‌ها و محاسن را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ملک‌دار عنوان کرد: در عرصه سخت‌افزاری هم چندین طرح مهم در شهرک آماده گردید که از جمله آن طرح بزرگ مفتاح است که در شهرک مهدیه عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شهرک مهدیه تصریح کرد: طرح مفتاح که مخفف مجتمع فرهنگی تربیتی آموزشی حوزه های علمیه است تاکنون مفتاح ۱ در مشهد شکل گرفته است اما حوزه علمیه قم با جایگاه مهمی که دارد باید پاسخ‌گوی تشنگان معارف دینی باشد و حوزویان از سراسر کشور به این جا بیایند و در قالب دوره‌های معرفتی بهره ببرند و در قم چنین مجتمعی را نداریم و طلاب گلایه‌مند بودند لذا مفتاح ۲ طراحی شد که نه تنها حوزویان بلکه دانشجویان را نیز بتوانیم دعوت کنیم و از ظرفیت حوزه بهره ببرند.

وی افزود: در مدیریت حوزه نظاماتی در حال تدوین است همانند نظام جامع اندیشه حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و بزرگان دیگر نظیر طرح ولایت را در دستور کار دارد که اجرای آن نیاز به عملی همانند مفتاح دارد تا طلاب و دانشجویان از سراسر کشور و بلکه از جهان اسلام بیایند دوره‌ها را بگذرانند. لذا این طرح در دست تهیه است و مصوب شورای عالی  حوزه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار اظهار کرد: طرح دیگری در راستای منّویات مقام معظم رهبری در دست اقدام می باشد و آن این است که معظم له فرمودند هر کاری که می خواهید انجام دهید باید پیوست فرهنگی داشته باشد، ما نیز بر این باوریم حوزه‌های علمیه هر فعالیتشان باید پیوست علمی و آموزشی و تربیتی و فناوری داشته باشد، لذا طرحی آماده شد با نام «مجتمع علمی، آموزشی و فناوری» که بحمدالله به تصویب هیأت‌مدیره شهرک رسید و ابلاغ گردید.

وی افزود: ما برآنیم در شهرک، مجتمعی داشته باشیم که مراکز تخصصی و مؤسسات پژوهشی، آموزش‌های مهارتی و کاربردی، مرکز رشد و خلاقیت حوزه و حوزه ای برای خواهران و برادران و یک مجتمع آموزشی برای فرزندان طلاب تا همه این ها را در خود جای دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار بیان کرد: طرح های دیگری نیز در دست تهیه داریم از جمله طرح نمایشگاه دستاوردهای انقلاب است که متأسفانه تاکنون وجود نداشته و این همه تبلیغ علیه نظام اسلامی می‌شود و شبهاتی که به کارآمدی نظام وارد می گردد در حالی که این نظام، کارآمدترین نظام بوده و خدمات ارزشمندی طی چهل سال انجام داده که بی نظیر است. این طرح به زودی به هیأت مدیره شهرک ارائه خواهد شد و در صورت تصویب، اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: شهرک ظرفیت تأسیس مرکز موضوع‌شناسی مسائل فقهی را دارد که امید است از این ظرفیت هم بزرگان حوزه و نهادهای حوزوی بهره‌مند شوند.

تأمین مسکن طلاب یکی از دغدغه های مهم است

عضو شورای معاونین حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از طرح های بزرگی که مورد تأکید آیت الله اعرافی می باشد، این است که مسکن طلابی که در حال تحصیل هستند باید تأمین گردد. اولاً سقف دوره تحصیل مشخص شود و تا زمانی که تحصیل می‌کنند مسکن موقت برای ایشان تهیه شود و دوره ای که تحصیل تمام شد به شهرستان‌ها بازگردند و براساس کارویژه روحانیت به مأموریت‌ خود بپردازند. باید آرامش فکری برای طلاب در دوره تحصیل فراهم شود تا بتوانند خوب درس بخوانند.

مدیرعامل شهرک مهدیه با اشاره به دیگر اقدامات افزود: شهرک مهدیه به علت باز بودن اطرافش مشکل داشت که اقدامات خوبی در این جهت انجام شد.

وی بیان کرد: در این شهرک ایجاد مجتمع علمی و فرهنگی و آموزشی و کار فرهنگی برای طلاب و همسران مد نظر است در این دوره تدبیری از سوی مدیرحوزه‌های علمیه اتخاذ گردید که مدیر شهرک عضو شورای معاونین شد. با این ابتکار ارتباط مجموعه مدیریتی و اجرایی شهرک با معاونین و مدیران حوزه های علمیه تقویت گردید بطوریکه جلسات متعددی با معاونت‌های مختلف حوزه و نهادهای حوزه داشتیم که یکی از نتایج آن راه‌اندازی مرکز مشاوره خانواده شد که صبح‌ها برای بانوان و عصرها برای آقایان فعال است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار تصریح کرد: با مدیریت جامعه الزهرا(س) جلساتی داشتیم که از ظرفیت آن‌جا استفاده کنیم که مرکز مشاوره خواهران از طرف مدیریت جامعه‌الزهرا(س) در این جا برای خانواده ساکنین شهرک تأسیس گردید.

وی خاطرنشان کرد: برای طلاب ساکن شهرک، مرکز امام خمینی(ره) چند سال است راه اندازی شده بود و دروس مختلف از جمله ۲۳ درس در سطوح عالی و خارج در شهرک برقرار است که در حال حاضر توسعه یافته و سطوح عالی و هم به صورت درس خارج برگزار می‌شود.

مدیرعامل شهرک مهدیه گفت: کارهای فرهنگی در مناسبت های مختلف با معاونت فرهنگی شکل می‌گیرد که برنامه‌هایی در ایام فاطمیه و سالگرد شهید سلیمانی و آیت الله یزدی و آیت الله مصباح یزدی و شهید فخری‌زاده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی داشتیم، همچنین مساجد در حال فعال شدن است و هر مسجدی هیئت امنا دارد وما سعی کرده ایم از طلاب نیز در این ظرفیت‌ها استفاده ‌شود.

ایجاد ظرفیت اشتغال خانگی برای همسران طلاب در شهرک مهدیه

وی ادامه داد: برنامه های ورزشی در ایجاد نشاط و آموزش های مهارتی برای خانواده طلاب در شهرک در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار تصریح کرد: شهرک باید همانند یک مدرسه علمیه سطح  عالی باشد، که تنها اسکان نیست، بلکه یک مجتمع علمی و فرهنگی باید باشد، بعداز پنج سال همسر و فرزندان باید آموزش‌هایی دیده باشند و خود طلبه نیز مهارت‌هایی دیده باشد که آماده هر نوع خدمتی به جامعه و نظام باشد.

اسکان حدود ۱۲۰۰۰ نفر در شهرک مهدیه

وی اظهار داشت: حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت در شهرک ساکنند که این یعنی یک شهر بزرگ و باید ظرفیت لازم را ایجاد کنیم که بخش خدمات شهری متأسفانه بسیار اندک است. حدود۵۰۰ منزل خالی در شهرک داشتیم که نیاز به تعمیر داشت متأسفانه بودجه آن وجود نداشت که بحمدالله از طرف خیرین در حال تأمین است که امیدواریم تا پایان سال همه آن‌ها تعمیر و قابل سکونت گردد. از فرصت استفاده می نمایم و از ستاد اجرائی فرمان امام و بنیاد برکت جهت مساعدت آن به شهرک تشکر و قدردانی داریم

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار تصریح کرد: امسال سال سختی برای همه اقشار بود بالأخص برای حوزویان لذا جهت کمک به ساکنین اعلام نمودیم کسانی که ورودی آن‌ها از سال ۱۳۹۳ به بعد می‌باشد تا پایان خرداد ۱۴۰۰ سکونتشان تمدید شد.

وی گفت: ارتباط با ساکنین بسیار مهم است، لذا برنامه‌هایی اجراء شد که امیدواریم شب میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) دومین نشست با طلاب ساکن را داشته باشیم و روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ ملاقات عمومی داریم و نیز از طریق سامانه شهرک با ساکنین ارتباط خوبی برگزار شد.

وی بیان کرد: طرحی جهت ساخت منازل از سوی خیرین و ائمه  جمعه اعلام شد که آنها بتوانند برای طلاب و روحانیون شهرستان خود منازلی بسازند و با معرفی آنان در شهرک  ساکن شوند و پس از تحصیل به استان یا شهرستان  خود برگردند و خدمات علمی و تبلیغی ارائه نمایند که امیدواریم  ائمه جمعه و نمایندگان مجمع نمایندگان حوزه علمیه  قم ازاین فرصت به خوبی استفاده نمایند و خوشبختانه برخی از خیرین و امامان جمعه در حال ساخت این منازل برای طلاب استان خود می باشند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    شما باید از نظر نخبگان موجود در خود شهرک هم استفاده کنید ...
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    اگر شهرک مهدیه را شهرک طلاب ممتاز و برجسته و محققان و استادان حوزه می دانید که ما می دانیم اینان در شهرک کم نیستند باید انها را به صورت ویژه در تصیمات دخالت دهید نه جلساتی عمومی برگزار کنید و بس. مشورت گرفتن از مقامات حوزه که کافی نیست