سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام ایمانی

حوزه/ همایش بین‌المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی حضرت امام در شکل‌گیری انقلاب اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا ایمانی مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب از برگزاری همایش بین‌المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی حضرت امام در شکل‌گیری انقلاب اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد.

وی گفت: شناخت ابعاد وجودی حضرت امام کار ساده‌ای نیست. امام هم در فقه و اصول مجتهد و صاحب نظر بود و هم در فلسفه و حکمت استاد بالاطلاق زمان خودش بود و هم در علم رجال و درایه و اخلاق و عرفان و سیاست و علم‌الاجتماع صاحب رأی و نظر بود. او در عرفان، شاگرد آیت‌الله شاه آبادی بود ولی خود در سیر و سلوک و عرفان، صاحب سبک و نظر بودند. این همایش، عهده‌دار شناسایی و بررسی اندیشه‌های عرفانی امام راحل(ره) در ایجاد انقلاب و هدایت و رهبری انقلاب می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی هم‌چنین گفت: نهضت حضرت امام (ره) باعث شکل‌گیری انقلاب‌هایی دیگر در جهان اسلام شد. حزب‌الله لبنان برخاسته از اندیشه‌های عرفانی و سیاسی حضرت امام(ره) بود و به دنبال آن، حرکت مقاومت اسلامی به نام حماس و جهاد اسلامی و بعد، حرکت انصارالله در یمن و جیش الشعبی در سوریه و حشد الشعبی در عراق حاصل این انقلاب بود. تعبیر قرآن در این موضوع، «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها». درختی که حضرت امام در سال ۴۲ غرس کرد و در بهمن ۵۷ به ثمر رسید، مصداق بارز همان کلمه طیبه است که اصل و ریشه آن در اعماق وجود انسان‌ها ثابت است و شاخه‌های این درخت در اوج آسمان‌ها است و هر روز شاهد برکات وثمرات و بهره‌های این درخت پربار هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره زمان برگزاری این همایش گفت: این همایش روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ از ساعت ۹ تا ۱۲ هم‌زمان با ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و میلاد امام خمینی رحمت الله علیه در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: در ابتدای این وبینار بین‌المللی پیام صوتی و تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی پخش خواهد شد و در ادامه سخنرانان داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «تأثیر تصوف بر انقلاب کشورهای اسلامی»، سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی از پژوهشگاه امام خمینی(ره) با عنوان «ضرورت و رسالت حکومت اسلامی در اندیشه عرفانی حضرت امام(ره)»،  شفیق جرادی از علمای لبنان و رئیس معهد معارف حکمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی از اساتید اخلاق و عرفان با عنوان «ولایت فقیه و ولایت عارف»، حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی با عنوان «رابطه عرفان و سیاست»، نذار سعید با عنوان «تأثیر اخلاق و عرفان امام در شکل‌گیری جبهه مقاومت» و حجت‌الاسلام رضا الهی‌منش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «رابطه حق و خلق در اندیشه‌های عرفانی حضرت امام(ره) دیگر سخنرانان این همایش هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha