جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فریدون نجفی

حوزه/ یک کارگردان گفت: در فیلم‌هایی که اخلاقیات مدنظر قرار می‌گیرد به نوعی مفاهیم دینی مورد نظر هستند، زیرا اخلاقیات ما با دین پیوند خورده است.

فریدون نجفی، کارگردان سینما در گفتگو با خبرگزاری حوزه، درباره ظرفیت‌های ژانر کودک در اشاعه مفاهیم دینی و قرآنی چنین اظهار نظر کرد: ژانر کودک تنها مخاطبانش کودکان نیستند، بلکه این شکل سینما خانواده‌ها را هم مخاطب خود دارد، چون هیچ کودکی به تنهایی به سینما نمی‌رود، بنابراین تمام تولیدات این حوزه قشر بزرگسال را هم در بر می‌گیرد جدا از این موضوع برخی فیلم‌ها برای کودکان نیستند بلکه در باره کودکان هستند این آثار مخاطبانش بزرگسالان نیز هستند.

 وی افزود: با توجه به توضیح فوق متوجه می‌شویم  در این ژانر هم می‌توان مخاطب‌سازی کرد، همین ‌اینکه بزرگسالان را مورد خطاب قرار داد. در فیلم اخیرم «بچه گرگ‌های دره سیب» که در جشنواره سی‌ونهم فجر نیز حضور دارد سعی کردم معضلات جامعه را به نوعی در داستان بیان کنم، البته زبان بیان این مسائل شکلی کودکانه دارد. بگذارید مثالی بزنم برخی سنت‌های ما ممکن است خطا باشد، اما اگر در فیلم بخواهیم به صورت مستقیم آن را بیان کنیم شاید با عکس‌العمل تماشاگر مواجه شویم، ولی در «بچه گرگ‌های دره سیب» من در لایه‌های زیرین قصه به برخی از آسیب‌های سنت‌های اشتباه اشاره کردم. لازم به ذکر است بسیاری از سنت‌های ما هم مفید و با ارزش هستند ولی معدود رسم‌هایی نیز است که اشتباهاً در فرهنگ ما رایج شده‌اند.

نجفی درباره برخی آسیب‌های که ممکن است در فیلم‌های دینی وجود داشته باشد، گفت: اخلاقیات ما بر پایه دین استوار شده است این نکته غیرقابل کتمان است، اما متاسفانه برخی فیلمسازها در بیان این موضوعات اغراق بیش از حد می‌کنند همین مسئله هم به پاشنه آشیل این تولیدات تبدیل شده‌اند.

این فیلمساز تاکید کرد: به نظرم یکی از راهکارهای موثر برای رونق فیلم‌های دینی این است که این دست تولیدات در کنار بیان مضامین موردنظرشان آسیب‌های اجتماعی را هم مد نظر قرار دهند. این اتفاق چیز عجیبی نیست. برای نمونه کافی است به تمام آثار فاخر سینمای ایران و جهان دقت کنید، چون متوجه خواهید شد در همه آنها آثار مشکلات اجتماعی مد نظر قرار گرفته است.

 وی در پایان از منتقدان و کارشناسان سینما درخواست کرد: امیدوارم اهالی قلم هر اثری را که معضلات اجتماعی را مدنظر داده سیاه‌نما توصیف نکنند، چون اگر قرار باشد آثار شکل سخنرانی داشته باشد و در آنها هیچ مشکلی از مردم بازگو نشود ما نهایتا مخاطب را از تولیدات خودمان دور خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha