پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
image.png

حوزه/ کنترل شرایط از بایدن ساخته نیست و بحث ناکارآمدی مطرح است. گفتمان و رویکرد، لیبرال دموکراسی، امروزه پاسخگوی حجم عظیم مشکلات نیست. ناکارآمدی سیستمی را شاهد هستیم و بایدن هم یک فرد در این سیستم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره وند، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای دوره قبل در برنامه یه روز تازه  شبکه پنج سیما  گفت: چند اتفاق را در خصوص ایالات‌متحده شاهد بودیم. موضوع نخست حذف ترامپ به عنوان یک عنصر ضد ساختار بود. بیش از ۷۰ درصد افرادی که به ترامپ رأی داده‌اند، اعتقاد دارند که در انتخابات تقلب شده است. موضوع بعدی این است که ساختار ایالات‌متحده حیات و ممات خود را در حفظ اوضاع می‌داند. کلینتون، جرج بوش و اوباما ۳ رئیس گذشته ایالات‌متحده هستند که در یک قاب ظاهر شدند و به بایدن پیام کمک دادند. این موضوع به این مفهوم است که امنیت ملی اولویت است.

ظهره وند اظهار داشت: شرایط بایدن بسیار دشوار است. گسل‌های اجتماعی در ایالات‌های بزرگ فعال است. نیروهای نظامی مستقر در واشنگتن تا فروردین ماه نیز مستقر خواهند بود. مقامات آمریکایی از جریانات زیر پوستی و گسل‌های اجتماعی نگران هستند. راهکاری هم برای کنترل این شرایط ندارند. ادبیات همیشگی که با هم باشیم و متحد شویم، ادامه دارد. کنترل شرایط از بایدن ساخته نیست و بحث ناکارآمدی مطرح است. گفتمان و رویکرد، لیبرال دموکراسی، امروزه پاسخگوی حجم عظیم مشکلات نیست. ناکارآمدی سیستمی را شاهد هستیم و بایدن هم یک فرد در این سیستم است. امریکا شرایط دشواری را دارد. از سویی همه تحلیلگران معتقدند که با این وضعیت انتقال قدرت از غرب به شرق قطعی است. ما باید چین را جایگزین امریکا ببینیم.

وی افزود: نهایتاً از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ روند انتقال قدرت به چین انجام خواهد شد. دموکرات‌ها بر موضوع رهبری جهانی، هنجارهای غرب و لیبرالیسم تأکید دارند و ظرفیت نرم بالایی دارند. در صورتی که نگاهی به ستون‌های اصلی دولت بایدن داشته باشیم، نوعی هم‌پوشی بین دیپلماسی و کار امنیتی را شاهد هستیم. فردی مثل ویلیام برنز که دیپلمات کار کشته‌ای است را رئیس «سی‌آی‌اِی» کرده‌اند. در مذاکرات هسته‌ای هم حضور داشت و در دولت‌های مختلف فعال بوده است. روی دیگر سکه دیپلماسی امنیت است.  بخشی از ظرفیت نرم ایالات‌متحده  فرهنگی است و افول کرده است. رویای آمریکایی نقطه مشترک جریان فکری جهان نیست اما شبکه نفوذ امریکا در کشورهای مختلف فعال است.


سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان خاطرنشان کرد: جریانات هم سو با ایالات‌متحده تفکرات لیبرال را در همه جای دنیا من جمله ایران گسترش می‌دهند. بستگان ویلیام برنز  مسئول دفتر دبی در خصوص ایرانیان مخالف ایران بود. جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا  فرد جوانی است که در دوران ترامپ کنار رفته بود. سالیوان در لندن مستقر بود و در یک شرکت امنیتی کار می‌کرد که رئیس آن شرکت قبلاً رئیس ام آی ۶ بود. او با تمرکز به موضوع ایران جنت یلن را به کار گرفته است. یلن مسئول خزانه است و مواضع ترامپ را در خصوص تحریم‌ها بیان می‌کند. در تلاش است که آن بخش از تحریم‌ها که مصوبه کنگره بوده است را اجرایی کند. بخشی از تحریم‌ها در قالب حقوق بشر و تروریسم است.


ظهره وند تأکید کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات‌متحده فرد مجربی است که پشت پرده مسئله برجام بود. در نتیجه شاهد تیم منسجمی هستیم که آرایش درستی برای خودش دارد. به دنبال احیای ظرفیت نرم ایالات‌متحده هستند. همین ظرفیت را در روسیه هم دنبال می‌شود. آلکسی ناوالنی از اروپا به مسکو برگشت و در مسکو جنجال آفرید. در چین و هنگ و کنگ نیز این ظرفیت را دارند. راه حل دموکرات‌ها این است که مسیر حرکت انتقال قدرت از غرب به شرق را بگیرند. بازگرداندن ظرفیت‌های نرم و رهبری ایالات‌متحده و تمرکز بر بحران در دستور کارشان است. مذاکرات افغانستان متوقف شده است و موضوع بایدن در توافق‌نامه دوحه و در مسئله افغانستان دقیقاً شبیه ترامپ است. در نتیجه بایدن زلمی خلیل زاد را که نماینده ویژه ترامپ بود را احیا کرد.


وی افزود:  رویکرد کلی ایالات‌متحده تغییر نکرده است و در جزئیات تغییراتی را شاهد هستیم. مفهوم امنیت ملی با وجود ترامپ یا بایدن تفاوت نخواهد داشت. انفجارت اخیر در بغداد را مرتبط با روی کار آمدن بایدن می‌دانم. ترامپ آشکارا بازی می‌کرد و متمرکز بر جنبه‌های اقتصادی و نظامی بود. بایدن بر اهرم امنیتی، اطلاعاتی و دیپلماسی متمرکز است.


این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: در خصوص عربستان از عبارتی استفاده می‌کنم که شاید دیپلماتیک نباشد، از قدیم می‌گفتند یکی را تو ده راه نمی‌داند، سراغ خانه کدخدا را می‌گرفت. بحث عربستان نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به دنبال بازی هستند.  آنتونی بلینکن در سنا مطرح کرد که توان موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای ایران برای ما مهم است. بحث برجام جدید را با متحدان اروپای خودشان مطرح می‌کنند. ایران هر گونه مذاکره را رد کرده است. به سعودی‌ها هم وعده و عید داده‌اند که عربستان و اسرائیل هم می‌توانند در مذاکرات حضور داشته باشند. در نتیجه برای خودشان یک مجموعه کامل را تهیه کرده‌اند. بایدن از ظرفیت‌های ترامپ رد نخواهد شد و از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.


ظهره وند در پایان اظهار داشت: ترامپ خواستار این موضوع بود که مسائل امنیتی را به منطقه واگذار کند و هزینه‌ها را به زیر ساخته‌ای امریکا منتقل کند. در نتیجه تلاش کرد، نوعی ارتباط بین اسرائیل و دولت‌های منطقه برای مقابله با ایران ایجاد کند. بایدن می‌تواند این را یک دستاورد ببیند که نسبت به آن تمایل جدی نداشته است. چون خواستار مسیر صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بود اما این روند کار را خراب کرد. این دوگانگی بارز شده است. اسرائیل امتیازاتی برای سپر موشکی خود گرفته است که قصد فروش این گند را دارد. رویکرد کاسب کارانه‌ای را شاهد هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha