پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم تدفین پیکر دیپلمات برجسته جمهوری اسلامی

حوزه/ پیکر مرحوم آقای مهدی مروی از دیپلمات‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران،تشییع و در امامزادگان ابراهیم و اسماعیل کهریزک تهران به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  جناب مهدی مروی  از سفیران پُرسابقه‌ ایران در خارج از کشور  و اخوی آیت الله جواد مروی دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه بود، که در دی ماه سال جاری و حین مأموریت در کشور  «غنا» مبتلا به ویروس  کرونا شد و درگذشت.

پیکر این دیپلمات، پس از چند روز به وطن بازگشت و مراسم تدفین،  با حضور چند تن از اعضای خانواده و دوستان در«امامزادگان ابراهیم و اسماعیل کهریزک» در جنوب تهران برگزار شد.

* زندگینامه مختصر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مهدی مروی

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی مروی دانش آموخته حوزه علمیه مشهد و قم بود که مشارکت فعالی در مبارزات نهضت اسلامی مردم ایران علیه رژیم ستمشاهی پهلوی داشت.

والد ایشان مرحوم آیة الله حاج شیخ «محمدعلی مروی» از علمای بنام و انقلابی خراسان بودند. وی پس از دوران ابتدایی وارد حوزه علمیه شده و بعد از طی مقدمات، در مشهد و قم سطوح بالاتر را طی کرد و در محضر اساتیدی همچون آیة الله العظمی «وحید خراسانی» و مرحوم آیة الله العظمی «جواد تبریزی» شاگردی نمود.

به اذعان اساتید معظم حوزه علمیه و سایر فضلا، آن مرحوم از نوابغ حوزه علمیه محسوب می شد. اشتغال به درس و بحث وی را از همراهی با نهضت حضرت امام خمینی(ره) و مبارزه با رژیم طاغوتی باز نداشت و در پی این مبارزات زندانی گردید.

پس از پیروزی انقلاب نیز خود را وقف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی نمود. وی که به زبانهای عربی، انگلیسی و اردو نیز مسلط بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان دیپلماتی انقلابی، در کشورهای مختلف جهان خدمت کرد.

"مشاور وزیر امور خارجه در حوزه های داخلی"، "کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق"، "رییس اداره سیاسی خاورمیانه عربی وزارت خارجه" "سفیر جمهوری اسلامی ایران در چند کشور" از جمله مسؤولیت های مرحوم مروی بود.

در عین حال، خاطره حضور ایشان در جبهه های نبرد حق علیه باطل - از ایران تا لبنان - نیز فراموش نشدنی است.

ایشان فرزند آیت الله حاج شیخ «محمدعلی مروی»(ره) و برادر آیت‌الله حاج شیخ «جواد مروی» استاد سطح خارج و عضو شورای عالی حوزه های علمیه بود.

آخرین ماموریت ایشان در سفارت ایران در کشور غنا بود و در حین خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران در دی ماه ۱۳۹۹ در آن کشور به رحمت ایزدی پیوست.

مراسم تدفین پیکر مرحوم  مهدی مروی روز شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ برگزار و در "امامزادگان ابراهیم و اسماعیل کهریزک" در جنوب تهران به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    خداوند رحمت فرماید
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    پس تصویر معمم ایشون کو ؟ چرا هنگام تدفین از عکس تلبسی استفاده نشده است ؟