جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد توکلی

حوزه/ شأن علمی و دینی مرحوم آیت الله مصباح نزد ما و اکثریت قاطعی که آن بزرگوار را می‌شناختند، روشن است. شخصیتی که ویژگی‌اش غیر از اجتهاد که به آن آراسته بود، دانش عقلی و اشتغال به فلسفه و کلام بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر احمد توکلی یادداشت تکمیلی را برای مقاله خود با عنوان «هشدار نسبت به نفوذ زرپرستان در میان علماء سرشناس دین» منتشر کرده است که متن این یادداشت بدین شرح است:

به‌دنبال یادداشت هشدار ما که در آن علماء و امراء را از تقرب ثروتمندان و اصحاب مغیبات پرهیز داده‌ایم، حرف و حدیث‌هایی مطرح شده که این توضیح را لازم می‌دانیم: 

۱. شأن علمی و دینی مرحوم آیةالله مصباح نزد ما و اکثریت قاطعی که آن بزرگوار را می‌شناختند، روشن است. شخصیتی که ویژگی‌اش غیر از اجتهاد که به آن آراسته بود، دانش عقلی و اشتغال به فلسفه و کلام بود. در واقع شهرت ایشان به فلسفه بیش‌از علوم نقلی بود. چنین شخصیتی چه‌بسا از نعمت الهامات نیز برخوردار بوده باشد، ولی هیچ‌گاه پرداختن به امور ماورای عادات را از ایشان نشنیده بودیم.

 ۲. این‌که در یادداشت آمده است که «غسال آیةالله مصباح، همان غسال مرحوم آیةالله حق‌شناس است» این را آقای صدیقی به صراحت تمام در مصاحبه سیما گفته است: «داماد ایشان آقای دکتر محمدی جزء مریدان مرحوم آقای حق‌شناس بود. گفت که خب ایشان را در منزل غسل دادند، آیةالله مصباح را، علامه را و کسی غسل داد که آقای حق‌شناس را، آیةالله حق‌شناس را ایشان غسل داده بود. این غسال گفته بود که…» (متن محاوره از فایل تصویری پیاده شده است) چون در این ماجرا فرضِ خلاف‌گویی از آقای صدیقی درست نبود، ما اعتماد کردیم و روایت وی را نقل کردیم.

 ۳. حتی اگر خبر نقل‌شده درست هم نبوده باشد، در تغسیل مرحوم آیةالله حق‌شناس در منزل فرد موضوع بحث و با مشارکت وی شکی نیست؛ به همین دلیل در هشدار ما و لزوم توجه بزرگان، زمامداران و علما هیچ خللی وارد نمی‌شود. این خیرخواهی را بپذیرید و فریب کسانی را نخورید که می‌خواهند در سایه بزرگ‌کردن یک موضوع فرعی (که مسبب آن نیز ما نبودیم) اصل موضوع را در سایه قرار دهند.

بخوانید | سخنان احمدتوکلی درباره غسال آیت الله مصباح یزدی کذب است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 2
    احسنت. عالمانه و عاقلانه و اخلاق مدارانه و خیرخواهانه حرف می زنید برادر گرامی
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 2
    با توجه به اینکه حضرت آیه الله مصباح عمار انقلاب ورهبری بودند طرح بحث غسال واحیانا اتهام به ایشان در این موقعیت خاص که منافقان در حال عقده گشایی هستند نشانه بی سلیقگی ایشان است
  • کمیلی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    0 0
    گرچه مطرح نمودن آن سخنان حاج آقای صدیقی در مورد بحث غسل زنده یاد علامه مصباح(رض) اشتباه بود و هم اصرار معنا دار جناب توکلی آب در آسیاب جبهه نفاق است.