جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حوزه/ نشست تربیتی با موضوع « فلسفه احکام در خطبه فدکیه» در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام براتعلی حق شناس، در نشست تربیتی با موضوع « فلسفه احکام در خطبه فدکیه»، در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) به دوره و زمان حیات خودشان محدود نمی شود، گفت: سیره عملی و گفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها برای همه ادوار و حتی آینده، کاربردی و مفید است و ما باید دقت داشته باشیم که برای شناخت، معرفی و بزرگداشت شخصیت ایشان تا کنون چه اقدامی  انجام داده ایم.

استاد حوزه، یکی از راههای بزرگداشت حضرت زهرا(س) را نشر و بیان  احادیث ایشان برشمرد و تصریح کرد: در خطبه حضرت زهرا(س) عبارات کوتاهی آمده که دارای مفاهیم بلند است و ۲۲ مورد از احکام الهی فلسفه آنها در این خطبه مطرح گردیده است.

وی گفت: در فرازی از خطبه فدکیه حضرت می ­فرمایند: «فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ»، خدای بزرگ ایمان را برای پاک کردن شما از شرک قرار داده؛ گفت: ایمان در روایات سه ضلع دارد: زبان، قلب، اعضا و جوارح؛ ایمان بواسطه اعتراف زبان با گفتن شهادتین از کفر بیرون می­ آید؛ نفاق با ایمان از قلب خارج می شود. با اعتقاد، ایمان حفظ شده و با عمل ِاعضا و جوارح، انسان از فسق دور می­ شود و با دوری از شرک (جلی و خفی)، نفاق و فسق، انسان به ایمان می رسد.  

حق شناس در ادامه خشوع در نماز را از نشانه های مومن برشمرد و اذعان کرد: در ابتدای سوره مومنون، ۷ نشانه برای مومنان بر شمرده که اولین آن خشوع  و آخرین آن اقامه نماز در اول وقت است.

استاد حوزه در ادامه نماز را دارای ۱۴دریای بی کرانی دانست که در آن ۹ گفتار و ۵ رفتار وجود دارد. حرکات و رفتار در رکوع، ۱۷ معنا و مفهوم دارد «مد العنقیکی» از حرکاتی است که در رکوع مؤمن رعایت می کند.

 حق شناس در پایان اشاره کوتاهی به فراز «وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ» داشت و گفت: اگر نفس انسان پاک شود رزق و روزی هم زیاد می شود و مقدمه آن خارج شدن حب دنیا از قلب انسان است که درمان این رذیله با بخشش و انفاق کردن حاصل می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha