جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همسرداری

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از کرمانشاه با اشاره به شیوه های همسرداری در سیره فاطمی و علوی، گفت: آیین همسرداری در اسلام آن‌قدر دارای اهمیت است که آن را در ردیف جهاد در راه خدا قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  خانم زهره امینی باغطیفونی از مدرسه علمیه خواهران امام خمینی(ره) کرمانشاه با اشاره به تحقیق پایانی خود با عنوان «شیوه های همسرداری در سیره فاطمی و علوی» که در جشنواره علامه حلی حائز رتبه شد، اظهار داشت: استاد راهنمایی این تحقیق را خانم فرخنده ملایی و استاد داوری آن را نیز آقای اباذر کافی موسوی بر عهده داشتند.

وی با بیان این که این تحقیق از 2 فصل «شیوه های همسرداری زنان در سیره‌ فاطمی» و «شیوه های همسرداری مردان در سیره‌ علوی» تشکیل شده است، افزود: فصل اول شامل دو گفتار «شیوه های رفتاری در همسرداری زنان» و «شیوه های مدیریتی در همسرداری زنان» است و فصل دوم نیز از دو گفتار «شیوه های رفتاری در همسرداری مردان» و «شیوه های مدیریتی در همسرداری مردان» تشکیل شده است.

برگزیده جشنواره علامه حلی از کرمانشاه ادامه داد: خانواده کوچک‌ترین و در عین ‌حال مهم‌ترین بخش هر جامعه است که در سایه امر مقدس ازدواج شکل می‌گیرد. اگر خانواده در مسیر صحیح خود حرکت کند، آثار و برکاتش شامل حال جامعه نیز می‌شود و اگر در مسیر نادرست قرار بگیرد، آثار مخربش دامن جامعه را نیز خواهد گرفت.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین عوامل تکامل و سعادت خانواده، وجود روابط سالم و صحیح بین زن و شوهر است که از آن به «همسرداری» تعبیر می‌شود، خاطرنشان کرد: آیین همسرداری در اسلام آن‌قدر دارای اهمیت است که آن را در ردیف جهاد در راه خدا قرار داده‌اند.

خانم امینی باغطیفونی با اشاره به این موضوع که در وضعیت کنونی جامعه، که نظام سرمایه‌داری غرب، سعی دارد الگویی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و مردان مسلمان ارائه کند، همسرداری و توجه به روابط صحیح میان زن و شوهر به یک مشکل پیچیده تبدیل‌شده است، گفت: این مشکل پیچیده زمانی برای زوجین هموار می‌شود که با مراجعه به سیره عملی اهل‌بیت، الگوی مناسب خویش در زندگی را بیابند و در عمل پیرو و شیعه اهل‌بیت شوند.

وی پرداختن به ابعاد گوناگون زندگی و شیوه های همسرداری انسان های کامل به عنوان الگوهای مناسب را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: گاهی همسران دچار اختلافات و ناسازگاری در زندگی مشترک می شوند که این مسئله به علت آشنا نبودن آن ها با شیوه های همسرداری و همین طور الگوبرداری از الگوهای نامناسب رخ می دهد.

برگزیده جشنواره علامه حلی از کرمانشاه با بیان این که بقا و تداوم یک زندگی مشترک، درگرو توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی است که یادگیری و به کار بردن آن ها تضمین‌کننده‌ خوشبختی و سعادت خانواده است، افزود: در عصر حاضر تنها نسخه‌ بی‌بدیل و اطمینان‌بخش در جهت ایجاد آرامش و استحکام خانواده، الگو قرار دادن و پیروی کردن از سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به‌ویژه امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است.

وی اظهار داشت: زوجین جوان با اطلاع از سیره حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) می‌توانند در بسیاری از توقعات و آداب‌ و رسوم اشتباه و دست و پاگیرشان بازنگری کرده و زندگی این دو بزرگوار را الگوی خویش قرار دهند تا مورد رضایت پروردگار قرار گیرند، چنان‌که مهم‌ترین اولویت و مؤلفه در زندگی امیرمؤمنان(ع) و فاطمه زهرا(س)، رضایت خداوند بوده است.

خانم امینی باغطیفونی در پایان گفت: تحقیق پایانی اینجانب با عنوان «شیوه‌های همسرداری در سیره فاطمی و علوی» در پی بررسی سیره علی(ع) و فاطمه(س) در زندگی مشترک در دو بعد رفتاری و مدیریتی است.

چکیده تحقیق پایانی خانم امینی، برگزیده جشنواره علامه حلی:

همسرداری یعنی مواظبت کردن مناسب از همسر، این مسأله به‌قدری مهم است که سعادت و خوشبختی خانواده در به‌کارگیری اصول صحیح همسرداری است. درست زیستن و معاشرت نیک با همسر و سامان بخشی به امور خانه و زندگی در سیره حضرت زهرا(س) و علی (ع) به‌صورت تکامل‌یافته خودنمایی می‌کند.

این دو بزرگوار در تمام لحظات زندگی و سختی‌ها در کنار یکدیگر بودند و رضای پروردگار را در زندگی بر همه‌چیز ترجیح می‌دادند. هرچند عمر زندگی مشترکشان کوتاه بود اما سرشار از عشق و صمیمیت و فداکاری و ... بوده است. زندگی ایشان چه در رابطه با یکدیگر و چه در فضای مدیریتی منزل سرشار از درس‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان الگویی کامل برای زنان و مردان باشد تا در سایه تبعیت از این بزرگواران، موجبات سعادت را برای خود رقم زنند.

از آنجا که خانواده ایشان تنها خانواده‌ای است که در آن زن و شوهر، هر دو معصوم هستند؛ لذا رفتارها و عملکردهایشان از هر جهت برای همگان حجت خواهد بود. رفتارهایی مانند زینت و آرایش برای شوهر، سازندگی با همسر، تعریف و تمجید از شوهر و ... مثال‌هایی است که هر زن مسلمان و خواهان سعادت باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد و در رابطه با شوهر خود به کار گیرد.

زن به‌عنوان یک رکن از ارکان مدیریتی خانه، توجه به آرامش خانه، قناعت و ساده زیستی و ... را نیز باید از حضرت فاطمه، بیاموزد و آن را در مدیریت کردن درست منزلش به کار گیرد.

از مهم‌ترین شیوه‌های رفتاری مرد با همسر خود که در سیره علوی به چشم می‌خورد توجه به ظرایف و روحیات همسر، خوش‌رفتاری و احترام به همسر و ... است. امیرمؤمنان به‌عنوان مدیر خانه، شیوه‌هایی را به کار می‌بردند که می‌تواند الگوی باارزشی برای مردان جامعه باشد مانند توجه به اصل مشورت در زندگی، تأمین معاش خانواده، توجه به شادی خانواده و ...؛ بنابراین این تحقیق با عنوان «شیوه‌های همسرداری در سیره فاطمی و علوی» در پی بررسی سیره علی(ع) و فاطمه(س) در زندگی مشترک در دو بعد رفتاری و مدیریتی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha