جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان خوزستان با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم تدوین موسوعه حوزه‌های علمیه و علمای منطقه خوزستان اشاره نمود و یادآور شد: با توجه به ظرفیت راهیان نور و ظرفیت آب و هوایی منطقه خوزستان، پایگاهی و مجموعه‌ای از طرح‌های مفتاح برای حضور طلاب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی شامگاه امروز در دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان خوزستان، ضمن تبریک مناسبت های ایام پیش رو به ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: همواره قدردان تمام خدمات و زحمات مدیریت استان خوزستان، اساتید و همکارانی که برای طلاب و فضلای این دیار متحمل زحمت شده اند، هستیم.

وی با بیان این که امیدواریم این نشست در جهت پیش برد امور حوزه خوزستان و پایه ریزی و تحکیم برنامه‌های  جدید اثربخش باشد، تصریح کرد: علاوه بر سفر به استان ها، سفرهای معکوسی نیز صورت گرفته، عزیزان به قم مشرف شده برای تسریع و تنسیق بیشتر، گفتگوهایی صورت گرفته جلساتی بدین منظور برگزار گردید.

آیت الله اعرافی در ادامه مروری از وضعیت حوزه های علمیه ارائه نمود و با بیان این که در سالهای اخیر حوزه های علمیه با موانع بزرگی روبرو بود، اظهار داشت: از طرفی کاهش شدید بودجه‌ها موانع فراوانی را پیشروی اجرای طرح ها ایجاد نمود.

وی اذعان‌داشت: علی رغم این که موانع مختلفی در میسر پیشبرد کارهای حوزه های علمیه وجود دارد؛ در این سالها حوزه‌های علمیه در بحث سیل، زلزله و کرونا خوش درخشید و به وظیفه شرعی و انسانی خویش جامه عمل پوشاند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه کارها در مقام طراحی، چندین برابر آنچه که صورت می‌گیرد، دنبال می‌شود، اظهار داشت: تمام اقداماتی که صورت گرفته در سخت ترین شرایط کاری و بودجه ای مشکلات و با روحیه جهادی و تلاش مخلصانه رقم خورده است.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر در دو حوزه طراحی و اجرا قدم های بزرگی برداشته شده، حوزه‌های علمیه ۲۰ سند جامع بلند مدت راهبردی را طراحی نموده است. خاطرنشان کرد: در ذیل ۴۰ محور و ۹۰۰ برنامه ۵ ساله حوزه های علمیه بیش از ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی وجود دارد، که کار ویژه های روحانیت، طرح آمایش حوزه، درختواره رشته ها، منابع پایدار و.... تنها چند طرح از این ۱۰ طرح کلان راهبردی است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: در طراحی‌های صورت گرفته، واسپاری هرچه بیشتر و ارتقاء با نگاه پاسخگویی به نیازهای استانی و شهرستانی و نیز تربیت کنندگی نیرو بر اساس نیازهای کشوری و بین المللی از شاه کلیدهای اصلی و مبناهای تصمیم گیری بوده است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع و بزرگ خوزستان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به ظرفیت‌های عظیم و موقعیت سوق الجیشی این منطقه اشاره نمود و اذعان داشت: در صورت برطرف سازی کوتاهی‌ها، می توان خوزستان را به الگویی موفق برای منطقه خلیج فارس تبدیل نمود.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت تاسیس مراکز تخصصی در مدیریت استان ها، بر جایگاه رتبه‌بندی آزمایشی حوزه‌های علمیه در ۵ محور آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و امور طلاب اشاره نمود و بیان کرد: در تقویت مراکز علمی و کاربردی حوزه‌های علمیه باید اولویت ویژه‌ای نسبت به حوزه خوزستان صورت گیرد.

وی بر لزوم تدوین موسوعه حوزه‌های علمیه و علمای منطقه خوزستان اشاره نمود و یادآور شد: با توجه به ظرفیت راهیان نور و ظرفیت آب و هوایی منطقه خوزستان، پایگاهی و مجموعه‌ای از طرح‌های مفتاح برای حضور طلاب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی راه اندازی شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه پویا باید حساس به معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی باشد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید با حرکت جهادی و مخلصانه پیشتاز در حل معضلات اجتماعی کشور باشد؛  حوزه زمانی حوزه واقعی است که پویا، فعال، شاداب و اثرگذار در حل مشکلات جامعه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه های علمیه استان خوزستان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به همراهی ویژه نماینده ولی فقیه استان با مدیریت حوزه‌های علمیه، گزارش مفصلی از عملکرد مدیریت حوزه علمیه استان در بخش های مختلف، آموزشی، پژوهشی، تبلیغ و تهذیب و امور طلاب و ... مدارس دینی استان خوزستان ارائه نمود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در این دیدار ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر، به نیازهای مبرم خوزستان به ویژه منطقه شادگان به حضور مستمر طلاب و مبلغان اشاره نمود.

وی در ادامه از میدان داری حوزه علمیه پویای قم در مواجهه با مسائل و مباحث فرهنگی و اجتماعی کشور تقدیر نمود و با بیان این که استان خوزستان سرشار از منابع عظیم سرزمینی است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در تراز انقلاب اسلامی با محوریت مسجد، می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثربخش ظاهر شده، اقدامات هدفمندی را شکل دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha