سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام محمدصالح مازنی

حوزه/ نشریات واحدهای آموزشی آن طور که باید و شاید جایگاه خویش را پیدا نکرده است، چرا که از میان حدود ۶۰۰ واحد آموزشی تعداد مجلات ما به عدد ۶۰ هم نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مازنی در اختتامیه پنجمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: مجلات نقش مهمی در توسعه و ترویج علم دارند و یکی از بسترهای عرضه آخرین یافته‌های پژوهشی به‌شمار می‌روند. بنابراین سهم نشریات در تقویت علم و رشته‌ها و گرایش های علمی قابل توجه است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه افزود: البته مجلات واحدهای آموزشی یکی از قالب‌های ترویجی در عرصه پژوهش است که در کنار سایر برنامه‌های مدیریت ترویج پژوهش معنا می‌یابد. این مجلات در وزان نشریات دارای رتبه نیستند؛ اما در مسیر تقویت علم و در نتیجه تحکیم رشته‌ها و گرایش‌های علمی قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی ادامه داد: در این رابطه مدیریت ترویج پژوهش مسئولیت آموزش و پژوهش و ترویج و توسعه فرهنگ و گفتمان پژوهش را بر عهده دارد و مجموعه برنامه‌هایی که در مدیریت ترویج پژوهش طراحی شده‌اند، نقشه راه فعالیت‌های پژوهشی طلبه است.

این مدیر پژوهشی، با بیان این که طلبه از بدو ورود به عرصه پژوهش، با آموزش آشنا می‌شود و در ادامه آنچه را که به صورت تئوری آموخت را با پژوهش درسی فعلیت می‌بخشد و آنگاه با حضور در کانون‌های علمی طلبگی به تقویت و تحکیم نوشته خویش کمک می کند، گفت: این سخن بدین معنا است که از طریق برگزاری نشست‌های علمی و نقد شدن، به غنای نوشته‌اش کمک و در ادامه اثر خویش را به جشنواره علامه حلی مدرسه‌ای ارائه می‌کند و به رقابت با سایر هم بحث های خویش می‌نشیند و همچنین از طریق انتشار در مجله واحد آموزشی در اختیار عموم طلاب و علاقه مندان قرار می‌گیرد. این بخشی از سیر فعالیت های پژوهشی طلبه است که غالباً در سطح یک تعریف شده است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه افزود: البته نشریات واحدهای آموزشی آن طور که باید و شاید جایگاه خویش را پیدا نکرده است چرا که از میان حدود۶۰۰ واحد آموزشی تعداد مجلات ما به عدد ۶۰ هم نمی‌رسد. جالب این است که برخی از مدارس مهم که آمار طلاب شان نیز زیاد است، الان مجله‌ ندارند؛ یعنی یا اصلا تا کنون مجله تولید نکردند و یا اینکه فعلا تولید نمی‌شود.

وی عواملی که موجب عدم اقبال به نشریات می شود، اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این عوامل فقدان حمایت‌ها و مشوق‌های کافی برای اجرای برنامه‌هایی که جهت فرهنگ‌‍سازی و گفتمان‌سازی تولید مجله در واحدهای آموزشی تهیه شده است. به این معنی که در یک مقطع فعالیت های خوبی در عرصه ترویج و تبلیغ برنامه های مدارس صورت گرفت؛ اما در چند سال اخیر  به دلیل شرایط خاص اقتصادی، حمایت لازم برای استمرار آن، فعالیت ها و تولید محتواهای چندرسانه‌ای نظیر موشن گرافیک، پادکست، بروشور و امثالهم نبود.

این محقق ادامه داد: عامل دیگر فقدان روحیه تحقیق و پژوهش در بین برخی از مدیران و اساتید است؛ متأسفانه پژوهش جایگاه خویش را در بین برخی از مدیران و اساتید پیدا نکرده و لذا مجله و کانون و آموزش مهارتها و جشنواره و حتی خود پژوهش در نگاه برخی از مدیران و اشخاص حکم یک کالای لوکس و جنبه تزئینی و غیرضروری پیدا کرده است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه فقدان نیروی انسانی کافی برای اجرای برنامه‌ها را از دیگر عوامل برشمرده و اظهار داشت: در این موارد مواردی چون حجیم بودن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، عدم نیروهای لازم برای اجرای فرایند برنامه های پژوهش و سنگین بودن برنامه‌های آموزشی طلبه از جمله این موارد است به نحوی که در گذشته تابستان‌ها طلبه فراغتی داشت، اما هم اکنون آن فراغت ها با برنامه‌های آموزش پر شده. و البته با این همه در سال گذشته حدود ۲۰۰۰نفر در برنامه تابستانه پژوهش شرکت کردند.

وی بیان داشت: اما با این حال این معاونت با اقدامات خود در این چند سال اخیر و اصلاح برنامه‌ها و تولید برنامه‌های جدید، سعی کرده تا  برخی از ظرفیت‌ها جایگاه خودشان را پیدا کرده و یا در حال جایابی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی اضافه کرد: مثلا ماده واحدۀ آموزش مهارت‌های پژوهشی به اساتید فرصتی بود برای اینکه برخی از اساتید(که به‌رغم فعال بودن در عرصه آموزش؛ اما همچنان با پژوهش بیگانه باشند) به این تحقیق تمایل پیدا کنند.

وی افزود: در همین رابطه علاوه بر آموزش مهارت‌های پژوهشی در راستای تکمیل پازل تقویت پژوهش اساتید آیین فعالیت‌های پژوهشی اساتید در شورای پژوهش تصویب شد و آماده اجرا است؛ البته حتی برخی از استانها جلوتر از ما تدوین مقاله علمی را برای اساتید موظف کردند.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه گفت: در ادامه هم برنامه پژوهش درسی اصلاح شد؛ اشکال و شائبه صوری بودن برخی از تحقیقات کلاسی ۵ نمره که در هرسال دو مقاله از طلبه درخواست می‌شد؛ ولی به یک مقاله در سال هدفمند شد.

وی با بیان این که کانون‌های علمی که یکی از بسترهای مهم ترویجی در امر پژوهش است در حال تجربه روزهای مهمی است، اظهار داشت:جشنواره علامه حلی از سطح کشوری به سطح مدرسه ای رسیده و همه مدارس می توانند به راه اندازی جشنواره اقدام کنند.

این محقق ادامه داد: مدیریت ترویج پژوهش در دوره جدید، سیاست سرعت بخشی به اجرای برنامه‌های پژوهشی و تحقق شعار هرطلبه یک پژوهشگر را دنبال می‌کند و در بحث مجلات واحدهای آموزشی توانسته است از رویکرد انقباضی خارج شود و با اصلاح فرایندها و بهبود روشها اسناد مربوط به راه‌اندازی مجلات را اصلاح کند و  اینک نیز تهیه طرح راهکارهای عملیاتی توسعه در مجلات واحدهای آموزشی را در دست مطالعه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha