جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/اختتامیه پنجمین جشنواره مجلات علمی واحد های آموزشی

حوزه/ بر اساس تجربه به دست آمده در جهت توسعه مجلات، اصل در مجلات، مدرسه محوری و تقویت طلاب واحدهای آموزشی است. از این رو آیین نامه راه اندازی با سیاست توسعه ی مجلات تدوین و به تصویب رسیده است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبر پور در اختتامیه پنجمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد به ارائه گزارشی از فعالیت برگزاری چهار دوره جشنواره مجلات واحدهای آموزشی از اولین آیین پایانی جشنواره مجلات در سال ۱۳۹۱ تا امروز پرداخت و گفت: تا کنون شاهد برگزاری چهار دوره مراسم اختتامیه این جشنواره بودیم و امروزه به یُمن رشد کمی و کیفی این بستر علمی برای واحدهای آموزشی، پنجمین جشنواره را برگزار می کنیم.

دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: ارتقاء کمی و کیفی مجلات این دوره، در بین واحدهای آموزشی، حاکی از گسترش دغدغه ی واحدهای آموزشی، نسبت به این بستر نشاط علمی در بین طلاب است. این نشان امیدبخش، از شجره طیبه ای خبر می دهد که شاخه ها و برگ های آن در حال توسعه و رشد به تمام مدارس علمیه، در سراسر کشور است و مؤلفه ای مؤثر برای اقتدار آینده حوزه های علمیه، نظام اسلامی و عموم مردم و در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

وی اظهار داشت: از مهمترین ضعف های مجلات، در دوره های گذشته، می توان به هزینه های بیش از ظرفیت واحدهای آموزشی، عدم سازماندهی و حمایت منطقی، نداشتن سایت معتبر، عدم انتشار منظم و ضعف در تبیین جایگاه نشریات واحدهای آموزشی یاد کرد.

حجت الاسلام اکبر پور با بیان این که بیشترین اقبال محتوایی در میان مقالات طلاب در رشته کلام بوده، گفت: معتقدیم تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش در بین طلاب جوان و افزایش سطح مشارکت و رقابت آنان گامی است که بدون مشارکت و همکاری همگان در واحدهای آموزشی حوزه های علمیه ناممکن و با دشواری های بسیاری همراه خواهد بود.

دبیر جشنواره مجلات با بیان این که با برنامه ریزی و ایجاد بسترهای لازم در مدیریت حوزه های علمیه، هم اکنون این جشنواره دایر شده است، افزود: در این رابطه دستورالعمل جدید مجلات با سیاست تسهیل در فرآیند راه اندازی مجلات واحدهای آموزشی تدوین شد و با سیاست گذاری شورای معاونت پژوهش و هماهنگی شورای نشر به تصویب رسید و پس از تصویب برای واحدهای آموزشی سراسر کشور ابلاغ شد. قطعا این سند ضمن تشویق طلاب جوان به تدوین اثر در گرایش های مختلف علوم حوزوی و علوم انسانی اسلامی همانند موضوعات مصوب کانون های علمی طلاب، آنان را به سمت تدوین تقریر نویسی و پژوهش های کلاسی (به صورت مقاله) و نگارش نیازهای طلبگی واحد آموزشی حوزه و نظام هدایت می کند و امید است این رویکرد جدید موجب رشد فزاینده تولید مجلات در سطوح مختلف، توسط طلاب واحدهای آموزشی شود.

وی بیان داشت:. بر اساس تجربه به دست آمده در جهت توسعه مجلات و با توجه به سیاست های مرکز مدیریت حوزه های علمیه، اصل در مجلات، مدرسه محوری و تقویت طلاب واحدهای آموزشی است. از این رو آیین نامه راه اندازی با سیاست توسعه ی مجلات تدوین و به تصویب رسیده است؛ اما در جشنواره سعی بر سیاست های فنی و سخت گیرانه بوده تا استانداردهای نگارشی و پژوهشی متناسب با سطوح (سطح یک، دو و سه) در جشنواره مجلات به اجرا در آید.

حجت الاسلام اکبر پور با بیان این که سیاست های ارزیابی و داوری در جشنواره بیشتر بر ارزیابی محتوایی قرار گرفت و ارزیابی شکلی و ساختاری سهم کمتری از امتیازات را به خود اختصاص داد، گفت: در پنجمین جشنواره مجلات که اولین دوره مشارکت مجلات در سطوح مختلف است، مجلات به تفکیک در سه سطح ۱، ۲ و ۳ واحدهای آموزشی عمومی و تخصصی شرکت کردند و هر سطح مطابق شاخص های تعیین شده، ارزیابی شده است.

دبیر جشنواره اضافه کرد: در پنجمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی با توجه به رشد هزینه ها ۶۰ عنوان مجله در ۱۶۰ نسخه شماره) که در سالهای تحصیلی ۹۸-۹۷ تولید شده است، شرکت نموده اند که خود نشان از رشد کمی مجلات واحدهای آموزشی می باشد.

حجت الاسلام اکبر پور با اشاره به فرآیند بررسی و داوری آثار رسیده، گفت: در گام اول، پس از فراخوان و جمع آوری مجلات، طبق اسناد جشنواره، کارگروه علمی جشنواره تشکیل و پس از بررسی های اولیه، مطابق سطوح واحدهای آموزشی، مجلات تفکیک شدند. در گام دوم جشنواره، کارگروه علمی خط مشی ارزیابی را معین و شاخص های انتخاب ارزیابان را جهت داوری، به تصویب رسانید.

دبیر جشنواره  ادمه داد: در گام سوم، ارزیابی ها آغاز و مجلات طبق شاخصها وارد مرحله ارزیابی  و ارزیابی ها در دو مرحله انجام شد.در مرحله اول ارزیابی ساختاری و شکلی، توسط گروه های منتخب کارگروه علمی، بر اساس شاخصها مصوب انجام و در مرحله دوم ارزیابی محتوایی، هر عنوان مجله با ملاحظه تعداد مقالات توسط دو داور متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفت و در صورت فاصله داشتن بیش از ۲۰ امتیاز، در نتیجه دو ارزیابی، مجله مجددا توسط داور سوم ارزیابی و معدل امتیازات مورد پذیرش قرار گرفت.

وی بیان داشت: در پایان، انتخاب و تأیید برگزیدگان، پس از جمع بندی امتیازات، توسط کارگروه علمی جشنواره انجام شد. برگزیدگان در سه سطح و سه رتبه ظرفیت کسب رتبه داشتند که متاسفانه رتبه نخست را هیچ کدام از مجلات نتوانست کسب کند. در این دوره با نظر کمیته علمی سه تا از نشریات به تناسب امتیاز بالایی که دریافت کردند به عنوان شایسته تقدیر مورد تشویق واقع شدند.

حجت الاسلام اکبر پور با اشاره به مجموع آثار رسیده به پنجمین جشنواره مجلات گفت: در مجموع بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ مقاله از مجلات به دبیرخانه ارسال و ۲۸۰ مقاله مورد ارزیابی نهایی قرار گرفته است و در همین رابطه مجلات ارائه شده در پنجمین جشنواره، در همه سطوح (سطح یک، سطح دو، سطح سه و مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی) وجود داشتند.

حجت الاسلام اکبر پور  با اشاره به درصد پراکندگی آثار در گروه های علمی گفت:کلام: ۲۹ درصد؛ فقه و حقوق اسلامی: ۱۵ درصد؛ اصول فقه ۱۴ درصد؛ اخلاق و تربیت: ۱۳ درصد؛ ادبیات: ۷ درصد؛ علوم اجتماعی: ۶درصد تفسیر و علوم قرآنی: ۴ درصد؛ علوم حدیث و درایه: ۴ درصد تاریخ اسلام: ۲ درصد؛ فلسفه و منطق: ۱ درصد است

دبیر جشنواره به افق آینده برای مجلات واحدهای آموزشی هم اشاره کرد و عنوان داشت: امیدواریم که بتوانیم شعار هر واحد آموزشی یک مجله را در سراسر کشور به منصه ظهور برسانیم. ما قائلیم که ظرفیت ها و بسترهای لازم جهت شکل گیری مجلات در واحدهای آموزشی وجود دارد. آمارهای جشنواره علامه حلی و فعالیتهای پژوهشی و کلاسی در واحدهای آموزشی و فعالیت های کلاسی در سطوح عالی و تقریرات درسی، همه اینها می تواند بستر خوبی برای شکل گیری و رونق مجلات مادر واحدهای آموزشی باشد.

وی بیان داشت: مجلات نیاز به محتوای علمی دارند و محتوای فراوانی در واحدهای آموزشی تهیه می شود که می تواند شاکله اصلی و بستر مناسب شکل گیری مجلات را ایجاد کند و در باب هزینه های نشر و انتشار مجلات با توجه به رویکرد جدیدی که در مجلات ایجاد شده در حال اجراست، سایت و پایگاهی برای مجلات واحدهای آموزش مشخص شد و هزینه ها به صورت چشم گیری کم شده است.

حجت الاسلام اکبر پور گفت: در این مورد دیگر نیازی به نشر و انتشار فیزیکی مجلات نیست چرا که در گذشته مجله ای در واحد آموزشی تولید می شد، در حالی که واحد آموزشی همجوار به آن دسترسی نداشت، اما خوشبختانه در رویکرد جدید، مجلات در سایت معاونت پژوهش ثبت و از دورترین نقاط کشور قابل مشاهده و استفاده است. امیدواریم که با توجه به عرصه ها و بسترهای موجود هر واحد آموزشی یک مجله داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha