چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه توجه و اهمیت اساتید به تقریرات را خواستار شد و گفت: سامانه تقریرات، بازار علم مشترک حوزه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در اختتامیه بیست و دومین اجلاسیه اساتید عالی، خارج، مراکز تخصصی و سطح یک حوزه که به صورت مجازی در سالن آیت الله حائری در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه همه را به قله بلند دعوت می کنند و معتقدیم در پیشگام این قله باید اساتید باشند؛ آن حضرت  فرموده اند« من از آن تباری هستم که ملامتِ ملامت گران در مواضع من و مسیر الهی خدشه ای وارد نمی کند. این ها جایگاهی است که باید استاد به آن برسد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: هنگامی که اساتید مسیر سلف صالح را طی کردند و به این خصوصیات رسیدند آن گاه می توانیم انتظار داشته باشیم که نسل بزرگی از عالمان و مجاهدان در راه خدا در حوزه تربیت شوند. این همان مسیر و سیمایی است که حضرت نشان دادند و ما را هم به آن قله توجه دادند. این قومی که حضرت افتخار انتصاب به آن را می کنند، قومی هستند که در همین دنیا قلوب آنها متوجه آخرت است.

وی بیان داشت: این همان مسیری است که استاد باید در حوزه بپیماید، چرا که استاد در حوزه در عین حال که انتقال دهنده مفاهیم است، شکوفا ساز نقادی و خلاقیت و اندیشه ورزی هم است. در کنار آن استاد راهنما و مربی اخلاقی است و علاوه بر اقدامات مستقیم تربیتی، سبک و شکل زندگی و روحیات اخلاقی،سازنده و تربیت کننده نسل حوزه است. بنابراین او مقام جامع و مربی تمامی ساحت های علمی، اخلاقی و... است و حتی به معیشت شاگرد اهتمام دارد.

اساتید جوان باید چشم و چراغ حوزه باشند

آیت الله اعرافی افزود: استاد، دارای شأن جامع و مضامین علمی، سازنده و معیار شخصیتی طلبه است و این شئون را به صورت جامع در خود جمع کرده است. این همان انتظاری است که طلاب و حوزه از ما دارند، در این رابطه اساتید جوانی در حوزه هستند که باید چشم و چراغ حوزه باشند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و دومین اجلاسیه سالانه اساتید حوزه علمیه قم گفت: به دلیل شرایط کرونا این اجلاسیه با تأخیر برگزار شد، اما امروز در عصر کرونا شاهد درخشش  بسیار خوب در حوزه بودیم. حوزه مانند دنیا، گرفتار بلای عالم گیر و حادثه تکان دهنده و ناگهانی شد. این بلا در قرنی رخ داد که بشر به داشته های خود بسیار مغرور بود و این نشان داد که همه امور به دست خدا است و بشر باید بداند همواره در قبضه خدا است.

هر جا که رفتم سربلند بیرون آمدم

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کرونا برای حوزه تجربه نو و جدیدی بود و به فضل الهی طلاب جوان و مجاهد و اساتید، برگ زرینی را در حوزه رقم زدند و در شرایط سخت، این دسته از افراد در امداد و مشاوره و انفاق مومنانه و ... بسیار خوش درخشیدند و بنده هر جا که رفتم سربلند بیرون آمدم.

آیت الله اعرافی گفت: در این دو سال حضور طلاب و اساتید جهادی در بحث ویروس کرونا، زلزله و... چشم گیر بود و در کنار این مسئله در درون حوزه تجربه جدیدی از آموزش در فضای مجازی هم رقم خورد. باید  تواضع داشت و قدردان اساتید باشیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: روزهای اول شیوع کرونا همه نگران بودیم از سویی باید موازین بهداشتی رعایت شود و از سویی امر آموزش هم عقب نماند.

وی با اشاره به افتخارات حوزه در دو عرصه خدمات اجتماعی و عدم توقف علم و آموزش در بحث ویروس کرونا افزود: در این مدت حضور اجتماعی و نقش آفرینی چند هزار طلبه و استاد در سراسر کشور در امر مشاوره و مسائل مختلف تبلیغ و این که حوزه در مسیر علم و دانش متوقف نشد و همه داشته های خود را وارد فضای مجازی کرد و برنامه ها را تا جایی که ممکن بود اجرا کرد، افتخار و برگ زرین حوزه در این یک سال اخیر بود.

امام جمعه قم اظهار داشت: این هم افتخاری بود که به دست اساتید رقم خورد در عین حال این حضور در فضای مجازی،  با تهدید و فرصت و تجربه هایی هم برای حوزه همراه بوده است.حوزه امروز دارای ۲۰ سند جامع و  معطوف به آینده و بلند مدت است. در کنار این نظامات جامع، اولین برنامه ۵ ساله تکمیل و در صدد اجرای آن هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، بیان داشت: از دیگر برنامه هایی که در این مدت طراحی شد، تکمیل درختواره رشته ها در فاصله یک سال با ۴۰۰ رشته گرایش در ۱۶ حوزه دانشی با راه اندازی ۳۰ حوزه دانشی جدید در این مدت، طرح بزرگ آمایش، تفاهم نامه بین حوزه و سازمانها و نهادهای کشور، تکمیل سامانه جدید مجازی، پرداختن به هوش مصنوعی، پیش برد طرح هدایت علمی و تربیتی با ۴۰ مرکز و مشارکت ۵۰۰ استاد، اهتمام به مقوله استعدادهای برتر و ممتازان، طراحی سامانه تقریرات و فعال شدن آن که بازار علم حوزه خواهد شد، واسپاری اختیارات به مدیریت استانی و مدارس علمیه و مراکز تخصصی، راه اندازی گروه های علمی برای بالندگی امر پژوهش، ارتقای رشته ها، راه اندازی و جمع آوری بانک های صوت اساتید، طرح ارتقای سطوح ۱ تا ۳، ارائه درس الفائق در موضوع فقه معاصر، انسجام دروس خارج در موضوع فقه معاصر، ارائه درس خارج غیر اصول فقه و توسعه آن، توجه به متون بدیل و توسعه آن، راه اندازی مرکز راهبردی در حوزه و اجرای آن، طرح میثاق ۱ و ۲ و اجرای درس های اخلاق خانوادگی، توسعه رشته ها، توسعه مراکز تخصصی، پیشتازی حوزه در عرصه الگوی اسلامی پیشرفت و نقش حوزه، شکل گیری دبیرخانه یکصدمین سالگرد حوزه برای رسیدن به موسوعه جامع برای معرفی حوزه، شکل گیری ستادهای حوزوی با برون حوزه، طرح مفتاح برای فعالیت فرهنگی و...  و ده ها طرح های دیگر بود. 

آیت الله اعرافی گفت: در دور جدید مدیریت حوزه نیز تأکید بر اقدام و عمل است و به زودی این فعالیت در حوزه علمیه قم  ادامه پیدا خواهد کرد و از دیگر سیاست های کلان حوزه، بازنمایی و تجلی تمامیت حوزه در فضای مجازی است که در کرونا تجربه جدیدی در این مسئله افزودیم و همه معاونت ها  و بخشی های حوزه موظف اند تمامیت حوزه را متناسب با ارزش های حوزه و با لحاظ آسیب ها طراحی کنند که حوزه  در همه ساحت ها در بحث پژوهش،تبلیغ و اخلاق و... اثر گذار و سرنوشت ساز باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: باید تجربه ای که در آموزش و تهذیب و.. در فضازی مجازی بدست آمده، مورد توجه جدی قرار گیرد و برای آن منشور و طرح و... ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوروزی IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 0
    سلام عکس حضور ایشان در همین اجلاسیه را میگذاشتید عکس ارشیوی کار جالبی نیست
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 1
    بازار علم تعبیر درستی نیست بازار علم اصطلاحی دانشگاهی برای تجاری سازی است بازار شما و ما همین دلهای مردم و تربیت انسانهاست. مشتری شما خدا باید باشد: ان الله اشتری ... این ادبیات پوزیتویستی و مادیگرایانه و تقلیدی از غرب واقعا درست نیست وارد حوزه علمیه شود و دارای افزونه های منفی فراوانی است.