جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر / پیش همایش"شیخ شهید محمدخیابانی، روحانی مبارز و بیدارگر"

حوزه / معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در  پیش همایش «شیخ شهید محمدخیابانی، روحانی مبارز و بیدارگر» گفت: شیخ محمد خیابانی، خواهان مدرنیته در بستر سنت و آموزه های اسلامی بود. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام مهدی محمدی صیفار، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه آذربایجان شرقی، امروز در  پیش همایش «شیخ شهید محمدخیابانی، روحانی مبارز و بیدارگر»، در تبریز،  به نحوه مواجهه خیابانی با مدرنیته پرداخت و بیان داشت: شیخ شهید محمد خیابانی را جزو کسانی می توان به شمار آورد که مدرنیته را بر بستر سنت مطرح می کنند و مثل کسانی نیستند که کاملا از سنت بریده یا علیه آن حرف نزده اند.   

وی ادامه داد: شیخ محمد خیابانی معتقد است که ظواهر و میوه های مدرنیته را باید اخذ کرد و از پیشرفت های صنعتی و نظم و انضباط اجتماعی کشورهای متجدد استفاده کرد. او بر این باور است که وضعیت موجود را باید به نفع وضعیت مطلوب تغییر داد و وضعیت موجود، همان حاکمیت استبداد و ظلم و ستمی است که حاکمان در حق مردم انجام می دهند.  

حجت الاسلام محمدی افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب، باید استبداد از بین برود؛ چه استبداد داخلی و چه استعمار خارجی که زاییده استبداد داخلی است.  

وی ادامه داد: شیخ شهید محمد خیابانی با آن که مفاهیم آزادی، استقلال، دموکراسی و حکومت دموکراتیک را بارها در نطق های خود مطرح می سازد، ولی از طرف دیگر، عدالت اجتماعی، فضایل اخلاقی و از بین بردن فساد اجتماعی را که در آموزه های اسلامی آمده، بحث می کند.  

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه آذربایجان شرقی افزود: شیخ محمد خیابانی، خواهان مدرنیته در بستر سنت و آموزه های اسلامی بود. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha