جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ در مورد حضرت ابوطالب(ع) یک نقطه مرزی وجود دارد و آن اینکه برخی ایمان حضرت ابوطالب(ع) را زیر سوال برده و او را به عنوان یک مشرک معرفی کرده اند و ما باید این ذهنیت را پاک کنیم اما این را نباید در جامعه شیعه مطرح کنیم و نباید ذهن عموم را در این باره مسأله دار کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، در دیدار با دست اندرکاران همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به اهمیت همایش حضرت ابوطالب(ع) گفت: این همایش همه به لحاظ مقیاس کار که بین المللی است بسیار حائز اهمیت است و از ظرفیت های مختلف در این همایش بهره گرفته شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما در موضوعات مختلفی که وارد و بین ما و اهل سنت مشترک است بر نقطه صفر مرزی بین شیعه و اهل سنت که همان اثبات حقانیت امیرالمؤمنین (ع) است متمرکز می شویم و این در حالی است که این آغاز راه است و در خصوص مقامات اهل بیت (ع) جنبه های مختلفی وجود دارد که باید به آن پرداخت.

این استاد حوزه علمیه افزود: در خصوص حضرت ابوطالب(ع) نیز چنین است اول اینکه در مورد ایشان یک نقطه مرزی وجود دارد و آن اینکه برخی ایمان حضرت ابوطالب(ع) را زیر سوال برده و او را به عنوان یک مشرک معرفی کرده اند و ما باید این ذهنیت را پاک کنیم اما این را نباید در جامعه شیعه مطرح کنیم و نباید ذهن عموم را در اینباره مسأله دار کنیم.

وی ادامه داد: جنبه دومی که باید در شخصیت حضرت ابوطالب(ع) به آن پرداخت ین است که ایشان جزو سابقون اند و دارای مقامی استثنایی هستند که یکی از دلایلی که برخی بر شرک ایشان به اصرار دارند به این دلیل است که می خواهند از این موضوع برای تنقیص در نسل امیرالمؤمنین(ع) استفاده کنند ، بنابراین بهتر است که بحث از نقطه مرزی به بحث مقامات و معارف منتقل شود.

حجت الاسلام والمسلمین  میرباقری گفت: اگر نتیجه این کار تشکیل یک جبهه فرهنگی و یک منشور فکری مشترک باشد به طور قطع تبدیل به یک کار ماندگار خواهد شد و از این طریق می توان برای گسترش معارف عمیق معارف اهل بیت(ع) بهره برد و البته این زحمات بیشتری را می طلبد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اگر ما بتوانیم از کسانی که حتی با ما همراه نیستند استفاده کنیم و در این خصوص مرزبندی نداشته باشیم و این تأثیر کار را افزون می کند.

وی افزود: در کنار کارهای علمی که در این خصوص صورت می گیرد لازم است از ظرفیت هیئات و مساجد استفاده شود و چه خوب است که امتداد همایش به مراکز فرهنگی و حتی در بدنه عمومی حوزه و در بین طلاب جوان کشیده شود و همه با حضرت ابوطالب (ع) که جزو اولین مؤمنین است بیشتر آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین  میرباقری بیان داشت: باید از آموزش های رسمی در معرفی شخصیت حضرت ابوطالب بهره برد و برای این موضوع باید از ظرفیت آموزش و پرورش و به خصوص دانشگاه فرهنگیان بهره بد و چه خوب است که آن ها را در همایش دخیل کرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: چنین شخصیتی در اسلام سراغ نداریم که با وجود حمایت حداکثری از پیامبر اکرم (ص) به او نسبت شرک داده شود و اخلاص بیش از این که در حضرت ابوطالب(ع) جاری است ممکن نیست و این یک ویژگی استثنایی است بنابراین این موضوع نباید پس از همایش رها شود و باید به آن پرداخت.

وی به خاطره ای از استاد خود اشاره کرد و گفت: استاد ما نقل می کردند که شهید بهشتی از من سؤال کرد که سخت ترین امتحان چیست؟ پاسخ دادم شهادت با بدنامی یعنی اینکه انسان شهید شود اما در بین مردم به خلاف واقع بدنام باشد و این همان امتحانی است که حضرت ابوطالب(ع) از آن عبور کرد و برای حفظ دین و پیامبر(ص) اینقدر پنهان کاری کرد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین احمدی تبار قائم مقام دبیرکل و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به تلاش های انجام شده برای برگزاری همایش حضرت ابوطالب(ع) گفت: در رابطه شخصیت حضرت ابوطالب(ع) کارهایی صورت گرفته اما باز هم خلأهای بسیاری وجود دارد.

قائم مقام مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: برگزار کنندگان همایش به دنبال یک هدف بودند و آن این بود که نگاه های منفی نسبت به ایشان تغییر کند و از سوی دیگر به نظر می رسید، ورود به مسأله ایمان حضرت ابوطالب(ع) شاید نتایج خوبی به همراه نداشته باشد بنابر این تلاش شد تا از ظرفیت اهل سنت و حتی صوفی های اهل سنت که در مورد ایشان کتاب نوشته اند در این زمینه استفاده شود.

وی بیان داشت: شخصیت های مختلفی از اهل سنت در لبنان، سوریه و بسیاری دیگر از کشورهای عربی اقدام به ارسال مقاله کردند و با دانشگاه های مختلف دنیا ارتباط گرفته شد و درکنار این از دید هنری به اشعار حضرت ابوطالب (ع) نیز پرداخته شد.

در ادامه دیدار حجت الاسلام محمد حائری شیرازی دبیر علمی همایش حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به همکاری دانشگاه ها و اندیشمندان از سراسر دنیا با دبیرخانه این همایش افزود: این همایش فرصتی بود تا چهره حضرت ابوطالب (ع) به همگان معرفی شود.

دبیرعلمی همایش  حضرت ابوطالب(ع) بیان داشت: تشکیل کمیته علمی مقاومت در این همایش بهانه ای شد تا چهره های اهل سنت در این همایش ورود پیدا کنند و این همایش را از نگاه مذهبی صرف خارج کنیم.

دکتر داودی دبیر اجرایی همایش حضرت ابوطالب(ع) نیز با اشاره به حمایت های حضرت حضرت حضرت ابوطالب (ع) از پیامبر گفت: در نظر داریم در سالگرد وفات ایشان با حمایت بنیاد مستضعفان جایزه ای تحت عنوان جایزه حضرت حضرت حضرت ابوطالب(ع) به حامیان برجسته مستضعفان و یتیمان اختصاص پیدا کند.

دبیر اجرایی همایش حضرت حضرت حضرت ابوطالب(ع) بیان داشت: ابزاری که می تواند به ما در معرفی شخصیت حضرت ابوطالب(ع) کمک کند ابزار هنر است و سعی شده است با برگزاری جشنواره رسانه ای و ادبی تا رویداد بداهه نویسی و خوشنویسی که در ۲۵ بهمن ماه برگزار می شود، به کمک هنر به معرفی این شخصیت بزرگ پرداخته شود.

گفتنی است همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ رجب (۱۹ ، ۲۰  و ۲۱ اسفندماه) مصادف با ایام رحلت حضرت ابوطالب(ع) در قم برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha