پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه/ غالباً بانوانی که دارای تحصیلات عالیه و شغل مناسب هستند، تمایلی به داشتن بیش از یک فرزند ندارند؛ لذا به یک فرزند اکتفا کرده و به دلیل مشکلات فوق‌الذکر، از عهده تربیت فرزند خود نیز بر نخواهند آمد، اما...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، کرسی آزاداندیشی «تحصیلات عالیه بانوان فرصت است یا چالش» از سوی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) امیدیه برگزار شد.

در این کرسی آزاداندیشی سرکار خانم سیده راضیه موسوی، مدرس حوزه علمیه خواهران، اظهارداشت: علم و دانش در دین مبین اسلام همواره مورد اهمیت بوده و در این رابطه آیات و روایات فراوانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام، هیچ روایتی بر منع علم‌آموزی بانوان نیامده که این خود دلیلی است بر اینکه در کسب دانش فرقی بین زنان و مردان وجود ندارند و هر انسانی می‌تواند از نعمت دانش بهره‌مند شود.

موسوی، با بیان اینکه تحصیلات تئوری به تنهایی مفید نبوده و باید همراه با مهارت‌آموزی باشد تا در زندگی مفید واقع شود، گفت: تحصیلات عالیه می‌تواند برای بانوان استقلال شخصیتی و حتی اقتصادی ایجاد کند.

مدرس حوزه علمیه خواهران گفت: تحصیلات عالیه می‌تواند موجب موفقیت بانوان در عرصه خانواده و اجتماع شوند و در فعالیت‌های اجتماعی نیز مشارکت بیشتری داشته باشند؛ زیرا از مقبولیت و احترام بیشتری در نزد دیگران برخوردارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای تحصیلات بانوان در بحث ازدواج است که در معرض انتخاب قرار می‌گیرند و این مهم، خود امتیازی است برای بانوان... همچنین از مزیت دیگر تحصیلات این است که بانوان دارای تحصیلات از آزادی بیشتری برخوردارند.

موسوی گفت بانویی که از لحاظ دانش بالایی داشته باشد، می‌تواند در انجام وظایف مادری موفق‌تر عمل کند؛ زیرا می‌دانند در برخورد با اعضای خانواده چه رفتاری از خود نشان دهد و فرزندان خود را بهتر درک خواهد کرد. و در مقابل خطاهای خانواده خود عجولانه رفتار نمی‌کند؛ لذا کمتر دچار مشکل می‌شود.

موسوی گفت اگر این تحصیلات با آگاهی همراه نباشد می‌تواند اثرات سو و غیر قابل جبرانی داشته باشد. مانند بالا رفتن توقع بانوان از همسر آیند و افزایش سن ازدواج و همچنین افزایش آمار طلاق در جامعه می‌شود.

وی افزود: غالباً بانوانی که دارای تحصیلات عالیه و شاغل نیز هستند تمایلی به داشتن بیش از یک فرزند ندارند؛ لذا به یک فرزند اکتفا می‌کنند و به دلیل مشکلات فوق‌الذکر، از عهده تربیت فرزند خود نیز بر نخواهند آمد.

موسوی ادامه داد: ازآنجایی‌که آمار بانوان تحصیل کرده بیش از آقایان است؛ بنابراین آقایان کمتری به کاری که تخصص دارند مشغول خواهند شد و این امر موجب سلب آرامش از آقایان خواهد شد؛ زیرا در کاری فعالیت می‌کنند که در آن تخصصی که باید داشته باشند را ندارند و صرفاً برای کسب درآمد در آن شغل فعالیت می‌کنند.

موسوی در پایان چند راهکار برای رهایی از آسیب‌هایی که ممکن است براثر کسب دانش گریبان‌گیر خانواده‌ها شود را بیان کرد و گفت: در مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه‌ها تا جایی که ممکن است مباحث مختصر و مفید برگزار شود و در کنار آن به مهارت افزایی برای آموختن نحوه صحیح برخورد با خانواده به‌ویژه برای متأهلین برگزار شود و افراد را بر لزوم ازدواج آسان تشویق کنند. تا دانشی که اسلام به آن سفارش کرده در جهت پیشرفت و شکوفایی و رشد افراد خانواده به کار گرفته شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha