جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: مقام فاطمه زهرا (س) نزد خداوند در کنار و هم‌وزن قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز طی سخنانی به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) با اشاره به شان و جایگاه ایشان در نزد خداوند متعال، اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) این بانوی بزرگ اسلام و بشریت تاکنون ناشناخته مانده به‌طوری‌که  بشر و مسلمانان ایشان را نشناخته و حقیقتش را نیافتند و تا قیامت هم شناخته نخواهد شد.

وی ادامه داد: این مبالغه نیست و یک واقعیت است به‌طوری‌که فاطمه زهرا (س) مقامی را نزد خداوند دارد که در کنار و هم‌وزن خود قرآن کریم است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به حدیث ثقلین ابراز داشت: در این حدیث آمده است: «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا - کتاب‌اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...» این حدیث و روایت های دیگری که وجود دارد ایشان را در کنار عترت قرار می‌دهد.

وی به روایت دیگری اشاره کرد و بیان داشت: لو لا انَّ اللهَ تبارک وتعالی خَلَقَ امیرَالمؤمنین لفاطمةَ(س) ما کان لها کفْوٌ علی الارضِ مِنْ آدمَ‌ و مِنْ دونه، به این معنا که اگر خدای تبارک و تعالی امیرالمؤمنین را برای فاطمه(س) نمی‌آفرید، در روی زمین، از آدم گرفته تا هر بشری بعد از او، همسری برای او نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: خیلی تعبیر عجیبی است اگر فاطمه زهرا (س) نبود از میان اولین و آخرین و بشریت همسری برای امیرالمؤمنین نبود.

وی تأکید کرد: همه این موارد جایگاه و شأن حضرت زهرا (س) را نشان می‌دهد و باید در یک کلمه بگوییم او شناخته نشد و شناخته نخواهد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: انسان باید تأمل کند تا بتواند تا حدودی ایشان را بشناسد و به جایگاه رفیع حضرت پی ببرد.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین ظلم‌ها به این بانو شد، ابراز داشت: در کنار این مصائب باید به فضایل اخلاقی و معرفتی ایشان نیز اشاره شود و قطعاً باید رشته‌ای به نام فاطمه شناسی در حوزه، دانشگاه و مراکز علمی ایجاد شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: این‌قدر روایت‌ها و احادیث مطلب دارد که با یک جلسه و دو جلسه جمع نمی‌شود و باید گفت

یکی از ویژگی‌های شیعه این است که تا حدی وجود نورانی را درک و به بشر معرفی کرد.

وی تصریح کرد: باید ببینیم مراجع عظام تقلید و علما چه سخنانی در خصوص حضرت فاطمه زهرا (س) دارند و در این میان حوزه‌ها باید در کلمات بزرگان تأمل کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: باید ببینیم مراجع چه عنایتی داشتند که در سن ۱۰۰ سالگی حاضر هستند پا برهنه درمیان عزا داران راه بروند و ارادت خودشان را به این شکل خالصانه ابراز کنند و در واقع باید گفت این یک امر عادی و سطحی نیست این نشان می‌دهد مسئله خیلی اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما انقلاب اسلامی را از عاشورا داریم و عاشورا را از سقیفه و ظلمی که به فاطمه زهرا (س) شده می‌شناسیم، پس بر ما تکلیف الهی است که این بانوی دوعالم را بیش‌ازپیش بشناسیم و به جهانیان بشناسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha