جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موسوی

حوزه/ سیده بتول موسوی گفت: امام خمینی (ره ) فرمودند؛ اگر حضور بانوان در جامعه نبود انقلاب ممکن نبود که به پیروزی برسد و این حضور اسلامی در جامعه شامل حضور در دانشگاه ها و حوزه های علمیه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه،  سید عباس موسوی روحانی شیعه لبنانی است. او سال‌های اول زندگیش در کنار نیروهای فلسطینی با رژیم صهیونیستی جنگید و وقتی برای تحصیل به عراق رفت با رژیم بعث به مقابله برخاست و هنگامی که به لبنان برگشت با تشکیل حزب الله به صورتی جدی‌تر وارد نبرد با اسرائیل شد. وی متأثر از اندیشه‌های شهید سید محمد باقر صدر و امام خمینی (ره)بود و برای دیدار با وی در سال ۱۹۷۹م به ایران آمد. او در سال ۱۹۹۱م به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد و در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م به شهادت رسید.

سید عباس موسوی ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م برای شرکت در مراسم سالگرد شیخ راغب حرب به روستای جبشیت سفر کرد و پس از شرکت در مراسم و ایراد سخنرانی به سمت بیروت در حرکت بود. هلی‌کوپترهای اسرائیلی با توجه به اطلاعاتی که از طریق جاسوسان اسرائیل در لبنان به دست آورده بودند به کاروان اتومبیل‌های سید عباس موسوی حمله کردند و با هدف قرار دادن خودروی وی، او و فرزند و همسرش را به شهادت رساندند.

سیده بتول موسوی دختر شهید سید عباس موسوی در گفت وگو با خبرنگار بین الملل حوزه به مناسبت افتتاح صفحه بانوان در حوزه نیوز، به نقش مهم بانوان در جامعه اسلامی از دیدگاه مبین اسلام و ضرورت استمرار راه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) در مسیر مقاومت اسلامی پرداخت.

سیده بتول عباس موسوی دختر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان  با سلام و درود به روح پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت ، گفت: امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند:" رَحِمَ اللّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا"، بدون شک انتظار فرج امام عصرعج الله تعالی فرجه الشریف و  ارواحنا فداه و مقدمه چینی برای ظهور شریف آن حضرت نیازمند برنامه های هدفمند بسیاری است و این مسیری است که با مشارکت مستقیم بانوان جامعه اسلامی محقق می شود و بایستی برای ورود به این میدان بزرگ از هوشیاری و دیدگاهی باز و مسیر علمی سالم گذر کرد و در این راه قدم گذاشت.

وی ادامه داد:  هر کس برای تحقق این هدف به تکلیف الهی و قیام به واجبات الهی باید عمل کند و با برنامه ریزی خاص در برابر دشمن قیام کند و از دین و جامعه اسلامی دفاع کند.

این بانوی فعال لبنانی گفت: درباره مسولیت زنان در دوره آخر الزمان حدیثی از امام باقر(ع) درباره دوران ظهور امام زمان عج الله وارد شده که می فرماید: تُؤْتَوْنَ الحکمه فی زمانه، حتی ان المراة لتقضی فی بیتها بکتاب الله - تعالی - و سنه رسول الله (ص)؛ در زمان مهدی(ع)، به همه شما حکمت و علم بیاموزند تا آنجا که زنان، در خانه ها، با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت کنند.

وی تصریح کرد: این حدیث به نقش و اهمیت زنان در جامعه می پردازد چه در جایگاه مادر، همسر ، خواهر ، خانه دار یا مدیر مکتب یا مدرسه و یا هر کار و جایگاه دیگری که بانوان به آن مشغول باشند.زمانی که به نقش زن در اسلام نگاه می کنیم نقش زن را بسیار گسترده می بینیم.

سیده موسوی ادامه داد: زمانی که قرآن کریم از جایگاه و کرامت انسان سخن می گوید  دو موضوع را مطرح می کند؛ در جایی می فرماید: " و لقد کرمنا بنی آدم" به تمام جوانب انسان اشاره دارد که او را تکریم می کند، بویژه زمانی که خداوند از روح خود در انسان می دمد و در اینجا زن و مرد هر دو مد نظر خداوند است. و در جای دیگر که به انسان جایگاه والایی می دهد و او را به عنوان خلیفه الله بر می گزیند .خلیفه خدا بر روی زمین تا زمین را آباد کند و به اصلاح امور بندگان بپردازد و این موضوعی است که شایسته است زنان نیز در آن ایفای نقش کنند، همانطور که در جای دیگری فرموده است: "وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ ۚ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ " نقش هدایتگری مردم و دفع فساد از جامعه بر عهده زن و مرد گذاشته شده و جایگاه ویژه ای برای بانوان است و تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد. 

وی افزود: همانطوری که مرد جانشین خدا بر زمین است زن نیز جانشین خداست و هر یک در جامعه نقشی بر عهده دارند. وقتی نگاه می کنیم به حادثه عاشورا برجسته ترین شخصت بعد از شخصیت امام حسین(ع) حضرت سیده زینب(سلام الله علیها) است. ایشان بعد از امام حسین(ع) نقش رهبری نهضت امام و خروج علیه نظام موجود کردند و برای ساخت و بنای دولت اسلامی بر اساس اسلام ناب و آنچه وابستگی تام با رسول الله(ص) داشت قیام کردند. ایشان نقش آگاهی بخشی و جهادی و تحریک و بیداری مردم را بر عهده داشتند و با وجود زخم ها و درد های خود  با صبر خود بزرگترین قدرت های جهان آن روز را عاجز و ناتوان کردند. و این اقدامات در راستای هدفی بود که به دنبالش بودند و هیچ کس به ایشان نگفت شما زن هستید و باید در خانه بمانید .

وی گفت: اما حضرت زینب(سلام الله علیه)  مطلق آزادی را به اعتقادات و اصول و تعهدات تعبیر می کند و ایشان تمام عمر خود را در جهاد ، آموزش ، تعلیم و تدریس و تبلیغ دین صرف کردند و در موضع سیاسی حضرت سیده زینب در مواجهه با یزید و عمر سعد و عبید الله بن زیاد لعنة الله علیه که راس جنایت کربلا بود آنها را تهدید می کند و پرده از نفاق و تزویر آنها بر می دارد و بر آنها پیروز می شود. این یعنی آزادی .آزادی یعنی تمسک به دین و قرآنمان.

بتول السادات موسوی افزود: اگر زن بخواهد صاحب تصمیم و موضع باشد باید در برخی عرصه ها فعال باشد و اقدام کند مانند فراگیری علم و معرفت. تا صاحب علم و معرفت نباشد نمی تواند شخصیت‌اش را بسازد و صاحب دین و تقوای اجتماعی باشد. مهمترین نقشی که زن ایفا می کند در خانواده است که اساس جامعه است و از خانواده است که زن به سمت ساختن جامعه حرکت می‌کند. امام خمینی(قده) فرمودند: انقلاب پیروز نمی‌شد اگر حضور بانوان در میدان نبود یعنی حضور در خانه‌ها، مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه ، کارخانه ها شهر ها و حتی روستا ها. زنان نقش سیاسی و علمی و تبلیغی دارند و این نقش و حضور برجسته بود که منجر به پیروزی انقلاب شد.

دختر شهید سید عباس موسوی خاطر نشان کرد: میراثی که امروز در مقاومت اسلامی در کل منطقه شاهد هستیم از تجربه حضرت زینب (سلام الله علیها) و امام حسین(ع)  است و زنان در تفکر و فرهنگ اسلام مهدوی  این تجربه را در کارنامه خود ثبت کردند.و وجود زن بر اساس کرامت الهی و هوشیاری و اراده و بر اساس اصلاح بندگان و امور کشورها و جوامع شکل گرفته است.و همچنین نقش بانوان در سطح انسانی و بشری و در دفاع از تمام قضایای اسلام و اصول مربوط به مسلمین در جامعه در بعد رسانه ای ،فرهنگی و مسائل دیگر مشخص شده است.

وی افزود: همانطور که اشاره کردم حضرت زینب (سلام الله علیه) در عرصه اطلاع رسانی خوش درخشید و دارای نقش موثر در توضیح اهداف انقلاب امام حسین(ع) و معرفی مظلومیت اهل بیت(ع) و حقانیت آنها در امور سیاسی و رهبری بر مردم بودند.

این بانوی فعال لبنانی گفت:  حضرت زینب طرح و برنامه ای را پایه گذاری کردند که سیاسی و الهی بود و امروز در جامعه ما شاهد آن هستیم. در جامعه خود شاهد افرادی هستیم که زینب گونه در مقام مادران شهدا،همسران و دختران شهدا در مسیر مقاومت اسلامی حرکت می کنند و بانوان شهید که راه و هدفشان دفاع از اسلام ناب بود و درکشورهای مختلف چون ایران، لبنان و عراق حضور داشتند.

وی با اشاره به معرفی برخی از شهدای زن گفت: شهدای زن ایرانی،شهید بنت الهدی از عراق و ام یاسر از لبنان و سایر شهدای زن که تاسی به حضرت زینب(سلام الله علیه) کردند و راه و شیوه آن حضرت را برگزیدند و در راه مقاومت اسلامی و اسلام ناب حرکت کردند . انشاء الله خداوند ما را هم در مسیر و مسلک آنها قرار دهد و توفیق این کار را داشته باشیم و در نهایت مجددا میلاد حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را تبریک و تهنیت می گویم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha