پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فضای مجازی

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از یزد گفت: یکی از آسیب های اجتماعی نوپدید، آسیب فضای مجازی بر نوجوانان در زمان کنونی است و وابستگی به این فضا موجب اختلال در روابط خانوادگی، شکاف نسل ها و کمرنگ شدن ارزش ها می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فاطمه‌السادات طباطبایی هارونی، طلبه مدرسه حضرت زینب(س) یزد با تبریک دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا، به مقاله برگزیده خود با عنوان «آسیب‌های روانی ـ جسمی فضای مجازی بر نوجوانان» در جشنواره علامه حلی اشاره کرد و اظهار داشت: این مقاله متشکل از چکیده، مقدمه، متن اصلی و نتیجه گیری است.

وی با بیان این که از آسیب های اجتماعی نوپدید، آسیب فضای مجازی بر نوجوانان در زمان کنونی است، گفت: وابستگی به این فضا موجب اختلال در روابط خانوادگی، شکاف نسل ها و کمرنگ شدن ارزش ها می شود.

برگزیده جشنواره علامه حلی، اتلاف وقت و گوشه گیری از اجتماع و افسردگی را موجب ایجاد گسیختگی عاطفی نوجوانان دانست و افزود: مداومت کاربران فضای مجازی تبعات زیانباری را برای قوای جسمی آنان به دنبال می آورد که اختلالات بینایی و شنوایی و به دنبال آن تغییر در فرآیند رشد مطلوب اعضای بدن به جهت عدم تحرک برخی از این آسیب ها است.

وی ادامه داد: اختلالات شخصیتی، بلوغ زودرس و آسیب های جنسی از قبیل خودارضایی و ارتباط نامشروع به دلیل ایجاد روابط آزاد میان نوجوانان دختر و پسر از دیگر آسیب های پرخطر فضای مجازی است؛ لذا شناخت دقیق آسیب های فضای مجازی بر نوجوانان از مسائل ضروری است.

خانم طباطبایی هارونی با بیان این که این مقاله در دو محور طرح شده است، خاطرنشان کرد: در  محور نخست مقاله، «بررسی تهدیدهای روانی فضای مجازی»، مورد توجه واقع شده است که در این محور ، عناوینی چون افسردگی، انزوا و گوشه گیری، وابستگی و اعتیاد به فضای مجازی، بحران هویت و اخلال در شکل گیری شخصیت، گسست فکری و عاطفی، خشونت گرایی، هیجان جویی مرضی و بلوغ زودرس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: در محور دوم نیز «بررسی آسیب های جسمی فضای مجازی» مورد تأمل قرار گرفته و به عناوینی همچون ایجاد تومورهای مغزی، کاهش میزان شنوایی، سردرد، اختلالات دست، ضعف قوای جسمانی، کندی رشد جسمانی و کوتاه شدن قد، چاقی و اضافه وزن و تیک های عصبی پرداخته شده است.

طلبه مدرسه حضرت زینب(س) یزد با اشاره به بخش پایانی مقاله با عنوان نتیجه گیری، اظهار داشت: در نتیجه گیری مقاله به این موضوع اشاره شده است که دوره نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی است و این حساسیت با توجه به وجود فضای مجازی بیش از پیش است؛ لذا باید والدین بیشتر مواظب نوجوانانشان نسبت به این فضا باشند و همین طور کاربرانی که از این ابزارها استفاده می کنند باید راه های استفاده درست از آن ها را یاد بگیرند.

وی افزود: امیدواریم روزی برسد که پدران  و مادران نسبت به خطرات و آسیب های فضای مجازی آگاهی کافی را به دست آورند و راه حل های مناسبی پیش روی فرزندان خود جهت استفاده از این فضا بگذارند تا شاهد اثرات مثبت و مفید این فضای وسیع و پهناور باشیم.

چکیده مقاله خانم طباطبایی هارونی:

از آسیب های اجتماعی نوپدید، آسیب فضای مجازی بر نوجوانان در زمان کنونی است. وابستگی به این فضا موجب اختلال در روابط خانوادگی و شکاف نسل ها و کم رنگ شدن ارزش ها می گردد؛ اتلاف وقت و گوشه گیری از اجتماع و افسردگی موجب ایجاد گسیختگی عاطفی نوجوان می شود. همچنین مداومت کاربران فضای مجازی تبعات زیانباری را برای قوای جسمی آنان به دنبال می آورد.

اختلالات بینایی و شنوایی و به دنبال آن تغییر در فرایند رشد مطلوب اعضای بدن به جهت عدم تحرک از آسیب های فضای مجازی برای نوجوانان بشمار می آید. اختلالات شخصیتی بلوغ زودرس و آسیب های جنسی از قبیل خودارضایی و ارتباط نامشروع به دلیل ایجاد روابط آزاد میان نوجوانان دختر و پسر از دیگر آسیب های پرخطر فضای مجازی می باشد . لذا شناخت دقیق آسیب های فضای مجازی بر نوجوانان از مسائل ضروری می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha