جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تمدن اسلامی

حوزه/ نشست «موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و گروه تاریخ تمدن اسلامی و تاریخ معاصر و نیز انجمن علمی تاریخ، با همکاری دانشگاه مجازی المصطفی و انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه، نشست علمی «موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» را با سخنرانی دکتر حسن تلاشان، در سالن شهید عارف الحسینی به صورت برخط برگزار نمود.

دکتر تلاشان در نشست علمی «موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» در تعریف تمدن ابراز کرد: تمدن، ارتقای بعد مادی و معنوی بشر را دربر می گیرد. تمدن اسلامی نیز به معنای ارتقای مادی و معنوی جامعه با هدف تقرب به خدا و استقرار و گسترش اصول و ارزش های اسلامی است.

وی، با بیان اینکه طراح نظریه تمدن نوین اسلامی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هستند، بر بررسی نظریات و دیدگاه های ایشان به منظور دریافت مفاهیم درست تمدن نوین اسلامی تأکید ورزید و بیان نمود: استنباط می شود که منظور ایشان از تمدن نوین اسلامی، احیای کرامت و عزت انسان است و ضرورت دارد مقتضیات روز را در این تمدن در نظر بگیریم.

سخنران نشست افزود: تمدن نوین اسلامی در مرحله نخست، مربوط به کشورهای اسلامی است و در ادامه و با تشکیل تمدن بین الملل اسلامی، تمدن اسلامی فراتر از کشورهای اسلامی را دربر می گیرد.

دکتر تلاشان، در ادامه، با اشاره به موانع تحقق تمدن نوین اسلامی، اظهار داشت: موانع تحقق تمدن نوین اسلامی ابعاد گوناگونی دارد، مانند موانع ‌سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... .

وی دو مانع از موانع فرهنگی را «فقدان تساهل و مدارا در اندیشه و دانش» و «نبود خودباوری و اعتماد به نفس» برشمرد و تصریح کرد: این موانع فقط مخصوص تحقق تمدن نوین اسلامی نیست و در هر تمدنی که می خواهد شکل بگیرد، باید به این دو مورد توجه شود.

سخنران نشست با اشاره به تأکیدات اسلام در زمینه لزوم برخورداری مسلمانان از سعه صدر در برخورد با ادیان، اندیشه ها و نظرات مخالف، پیامبر گرامی اسلام(ص) را بهترین الگوی تساهل و مدارا در برابر نظریات مخالف دانست و خاطرنشان ساخت: به ذهن متبادر می شود که اسلام به زور به سرزمین های دیگر رفت و نظرات خود را تحمیل کرد، در حالی که هدف جهاد، تحمیل عقاید نبود و فقط به منظور بسترسازی برای ابلاغ دین انجام می گرفت؛ از این رو، بسیاری از افراد در سرزمین های فتح شده، سالیان متمادی به دین خود بودند و بسیاری از آنان تا پایان عمر اسلام را نپذیرفتند.

وی، در ادامه، با اشاره به تأکید اسلام در مورد تساهل در علم اندوزی، فرهنگ تفکر و تدبر، گفت وگو و آزاداندیشی را از نتایج تساهل علمی برشمرد و بیان کرد: بدین ترتیب، اسلام توانست علوم، فنون و صنایع را از نقاط دور و نزدیک بگیرد و با افزودن تولیدات جدید، تمدن بزرگی را شکل دهد.

دکتر تلاشان، در ادامه، مصادیقی از ارزش علم و اهتمام مسلمانان به دانش اندوزی را در جوامع اسلامی برشمرد و تصریح کرد: اسلام از منطق قوی و محکمی برخوردار است و به همین دلیل، اجازه می دهد که همه افراد نظریاتشان را بیان کنند و در صورت لزوم، به آن پاسخ می دهد.

وی با بیان اینکه بستن دهان دانشمندان و منتقدان، با اصول ایجاد تمدن مخالفت تام دارد، با اشاره به کلام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حمایت از انتقاد سالم و آزادی بیان و نقش آن در تمدن‌سازی، نقد و بررسی تمدن مدرن غرب و بررسی ضعف‌ها و قوت های آن را یکی از مباحث تمدنی ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای شکوفایی تمدن نوین اسلامی، به طرح گفت و گوهای نقادانه مستمر نیاز داریم.

دکتر تلاشان در توضیح مانع دوم در راه تمدن سازی (نبود خودباوری و اعتماد به نفس) تصریح کرد: انسان باید اعتماد به نفس داشته و به توانمندی های خویش واقف باشد و خود را باور کند تا شاهد رشد و ترقی و تمدن باشد. در غیر این صورت، دیگران بر وی مسلط می شوند.

وی افزود: خودباوری و اعتماد به نفس مسلمانان در قرون اولیه اسلام سبب شد مسلمانان تمدن های بزرگ بشری را نابود کنند و بر ویرانه های آن، تمدن بزرگ بشری و اسلامی بنا بگذارند.

سخنران نشست از گسترش روحیه فقدان اعتماد به نفس پس از ورود فراماسونری به ایران سخن گفت و خاطرنشان ساخت: فقدان اعتماد به نفس سبب شده است که جوامع اسلامی عقب بمانند. در دوران استعمار نوین، یکی از راه های تسلط استعمارگران، تحقیر ملت ها بوده است تا بتوانند بر آنان مسلط شوند.

دکتر تلاشان، در پایان، با بیان اینکه امام خمینی(ره) به نگاه نقادانه به تمدن غرب اعتقاد داشتند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی‌ با وجود روحیه اعتماد به نفس در مردم به پیروزی دست یافت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha