جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه

حوزه/ ما به عنوان حوزه رسالت داریم که از رهبری حمایت کنیم و گفتمان انقلابی امام راحل و تمدن سازی انقلاب را تحکیم بخشیم. این تحکیم نیازمند تولید فکر و اندیشه و معرفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در آیین رونمایی از مجموعه دو جلدی  کتاب«آیت الله العظمی مکارم به روایت اسناد ساواک»از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی و اداره کل اطلاعات استان قم در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد، گفت: قم و حوزه پرافتخار آن، این امتیاز را در تاریخ خود ثبت کردند که سرآغاز و سرچشمه جوشان یک نهضت بزرگ و انقلاب عظیم و گفتمان نوین در جهان معاصر بودند؛حوزه قم باید به خود افتخار کند و مردم قم باید به خود ببالند.

مدیر حوزه های علمیه  ادامه داد: ملت بزرگ ایران در پایان قرن بیستم و در شرایطی که همه قدرت های عالم در مسیری جز مسیر دین و معنویت حرکت می کردند و در شرایطی که تمدن غربی با تکیه بر دستاوردهای علمی خود، مسیری جز آسمان و عالم غیب را طی می کرد و در شرایطی که دین و ارزش های آن در تمدن غرب و مسیر حرکتی عالم هیچ جایگاهی نداشت و تمام پیش بینی ها حاکی از این بود که دین آخرین نفس های خود را تجربه می کند، از دل قم و فیضیه ندایی نو برخاست و پرچمی جدید برافراشته شد و گفتمان تازه ای را نوید داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که گفتمان نوین و جدید که نه تنها تغییر معادلات سیاسی در ایران را هدف گرفته بود، بلکه در دل این گفتمان و در همان سخنرانی امام در فیضیه و مسجد اعظم، لایه های عمیق دیگری نهفته بود که فراتر از ایران و منطقه بود و مخاطب آن جهان امروز بود، گفت: نهضت امام، تغییر معادلات علمی و دانش و معرفتی را هدف قرار داده و فراتر از آن، تغییر نقشه تمدنی معرفتی عالم را هدف قرار داده بود و این منظومه فکر در همان سخنرانی های اولیه امام قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: همان سخنرانی که تحلیل گران سازمان سیا می گویند ما که سخنان و بیان آتشین و شورانگیز و تاریخ ساز امام(ره) ،گفتمانی جدید را تحلیل می کنیم فکر می کنیم می بایست ده ها مشاور اجتماعی وفرهنگی و...  به امام برای تنظیم این سخن مشورت داده باشند. این سخن عادی نیست.

آیت الله اعرافی گفت: اگر ما متن سخنرانی ایشان در فیضیه تحلیل کنیم، شوری که در آن است و به لایه های معرفتی که در عمق آن است، نگاه کنیم، می بینیم عصری نو آغاز شد و گفتمان جدیدی شروع شد و بشریت را وارد یک عصر تازه کرد.

امام جمعه قم گفت: امام راحل آن چهره بزرگی بود که این همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد و دین را با قرائتی عمیق و اصیل و اجتهادی اما دقیق و جامع بدون هراس و با کمال شجاعت به صحنه آورد و این هنر بزرگ امام بود.

آیت الله اعرافی افزود: امام در این راه استوار ایستاد و رنج ها، زندان و تبعیت و همه مشکلات را به جان خرید، ولی در برابر دشمن راه را ادامه داد و تسلیم نشد و این ایستادگی، پیروزی انقلاب را رقم خورد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان خاطراتی از روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ۲۲ بهمن اتفاقی ساده نیست. فکر و فرهنگ امام راحل و عظمت ملت ایران بود که موانع غیرقابل وصف را کنار زد و آن پیروزی بزرگ را در ایران، منطقه و جهان رقم زد. در سنین جوانی در تهران بودم. عصر ۲۱ بهمن قابل وصف نیست. جمعیت در خیابان موج می زد و اضطرابی همه جا را فرا گرفت حکومت نظام و یک سطری از امام بیرون آمد به خانه ها نروید. آنچه که امریکایی ها طراحی کرده بودند همه نقش برآب شده بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ما گرچه در دوران جوانی در قم بودیم، ولی معنای اختناق و فشار را می فهمیدیم و سیطره ساواک و قدرت اهریمنی آن بر همه آحاد مردم در دوران طاغوت چگونه بود و در آن شرایط مرجعی بزرگ بر خط استوار راه  خودش را ادامه می دهد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به شخصیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: این عالم، نمادی از یک ایرانی هوشیار، پر استعداد و برخوردار از یک استعداد وافر از همان کودکی بود که در زندگی ایشان تجسم پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این استعداد سرشار با کار مستمر و تلاش و مجاهدت پیوسته به نتایج بزرگ رسیده است و به طلاب جوان و استعدادهای خوب عرض می کنم که استعداد زمینه است و آنچه انسان را به موفقیت و قله های می رساند کار و تلاش مستمر است. طلبه ودانشجوی که استعداد خوب برخوردار باشد زمانی موفق می شود که کار پیوسته کند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی نماد استقامت فکری است از دوران طلبگی،  استادی و تبلیغ و وقتی مرجعیت عالم تشیع شدند، همواره بر اساس اصول و قاعده مستحکم حرکت کرده اند.

آیت الله اعرافی افزود: ایشان یک مجاهد و انقلابی به تمام معنا بود. وقتی ساواک قدم به قدم فعالیت های این ایشان دنبال می کند، نشان می دهد که فعالیت های ایشان فعال عصر گذار بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان داشت: آیت الله مکارم شیرازی نماد چهره حوزوی است که علم و عمل و اجتهاد وتبلیغ را با هم جمع کرده و از آن مجتهدان و مستنبطانی که گوشه ای را انتخاب کند و بنشیند، نبودند. یا از مبلغانی که تبلیغ ایشان ریشه در عمق اجتهاد نباشد، نبودند. جمع بین مقام اجتهاد و فعالیت اجتماعی و سیاسی کرده اند. همان چهره ای که در فقه و تفسیر آن همه اثر ایجاد کرده، همین عالم وقتی در ارتباط با جامعه پرونده ایشان را مطالعه می کنیم آن همه سخنرانی و... ناظر به نسل نسل جوان و جامعه است، خلق کرده است.

وی بیان داشت: نکته دیگر سفرهای ایشان است. با وجود همه موانع و مشکلات به شهرهای مختلف کشور برای سخنرانی می رود. این همان چیزی است سنت بزرگی است که قم را قم کرده است. عالمی اگر در قم در خانه بنشیند و پرچم تبلیغ را به دوش نگیرد و به این شهر و آن روستا نرود،  آن عالم تمام عیار نیست. عالم تمام عیار میدان علم و عمل است. عالم دین اهل نفر و کوچ و سفر در فضای ظاهری و مجازی است. دستگیر نیازمندان فکری و فرهنگی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، بیان داشت: انقلابیون از علما و غیر حوزویان طیفی را تشکیل می دهند که همه انقلابی و درصحنه اند و آرمانها و نهضت را دنبال می کنند، اما شکلها مختلف است، بعضی ها بروز اول و آخرشان سیاسی است، برخی اول شان علمی و فرهنگی، حضرت  آیت الله مکارم شیرازی شبیه شهید مطهری و... ضمن این که سیاسی و انقلابی و دنباله روی امام راحل است اما نگاه عمیق علمی و بنیادین هم دارد و می داند که این نسل و نسل های بعدی باید اعتقادات عمیق فکری و عقیدتی را بیاموزد از این لحاظ روشی اجتماعی-سیاسی مبتنی بر کار عمیقی با تکیه بر اعتقادات فکری، عقیدتی و اخلاقی است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: ایشان در دوران مبارزاتی خود همزمان شرق و غرب و جریان مارکسیسم و استکبار غربی را مورد هدف قرار گیری کرده بودند. ما در عصر دهه ۴۰ و۵۰ از سوی مواجه با هجمه فکری مارکسیسیم بودیم که بنیانهای فکری ما را تهدید می کرد و از سوی دیگر سیطره کاپیتالسیم و استکبار غربی بودیم و ایشان از کسانی بودند که همزمان هر دو را هدف گرفته بودند.

وی گفت: مرحوم شهید صدر درمقابل کمونیسم کتاب «فلسفتنا» را نوشت و آیت الله مکارم شیرازی همزمان علاو ه بر نقد و مبارزه با اندیشه های مارکسیسم و کمونیسیم، کاپیتالیسم غربی را نیز به چالش می کشیدند.

 عضو شورای عالی حوزه گفت: نکته دیگر این که ایشان دارای قلم و بیان روان و جذاب و تا عالمی از قلم خوب و بیان روان و جذاب برخوردار نباشد، آنچه دارد در نهان باقی خواهند ماند، اما ایشان در مباحث علمی دارای آثار خوب و در زبان فارسی هم از نخبه های برجسته در تاریخ حوزه می باشند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: از ویژگی های حوزه امروز پرداختن به ادبیات بود، مانند شهید مطهری که یکی از آنها است. در تحول حوزه به سمت ادبیات نقش داشته است و این رشته ادامه پیدا کرد و حضرت آیت الله مکارم از شخصیت های برجسته در این ترویج ادب فارسی و عربی می باشند.

وی بیان داشت: نکته دیگر در این کتاب انقلابی گری همراه با هوشمندی است که از ایشان موج می زند، در جایی دیده نشده که از مواضع امام راحل عقب نشسته باشد. اما به خوبی عملیات فریب اجرا می کند و به سمت جلو حرکت می کرد. ایشان از هوش عملیاتی اطلاعاتی برخوردار است. اینها منظومه ای بود که نهضت را پیش برد.

آیت الله اعرافی گفت: ایشان دارای نگاه تشکیلاتی، مدیریتی، موسسه سازی و جریان سازی است و نهایتا این که برای حضرت آیت الله مکارم راه امام  و راه انقلاب به عنوان یک اصل بوده است و در مواجهه با جریان هایی که پس از انقلاب دچار انحراف شدند، نیز با این نگاه اقدام کرده اند.

عضو شورای عالی حوزه رسالت حوزه در دهه دیگر از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: ما به عنوان حوزه رسالت داریم که از رهبری حمایت کنیم و گفتمان انقلابی امام راحل و تمدن سازی انقلاب را تحکیم کنیم. این تحکیم ریشه های فکری و معرفتی دارد که حوزه باید در تولید فکر و اندیشه و معرفت گام های بلند بردارد و بیش از اینها قدم هایی بردارد.

 آیت الله اعرافی گفت: در مواجه با اندیشه انحرافی و روش های غیر انقلابی هوشمندانه حرکت کنیم و راه خود را در مسیر انقلاب اسلامی طی کنیم. ۲۲ بهمن روز بزرگی بود و آغاز عصر جدیدی بود و حوزه در کنار دانشگاه و ... و آمده ملت بزرگ نقش بی بدیل ایفا کرد و استمرار این نقش به بازخوانی گذشته و عزمی جدید و روحیه انقلابی نیاز دارد که این از نسل جوان و استاد حوزه انتظار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    کثرالله امثالهم،آیت‌الله اعرافی هم حقا خوب حق مطلب رااداکردند