جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
برنامه تلویزیونی

حوزه/ پژوهشگر تاریخ در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: خیلی از سلطنت‌طلب‌ها مدعی هستند که قره‌باغی و فردوست اعلام بی‌طرفی کردند که انقلاب پیروز شد و بعضی از انقلابیون هم مدعی خدمت این دو به انقلاب هستند که هر دو ادعا اشتباه است؛ چراکه ارتش به صورت کامل متلاشی شده بود اما چون منت سر انقلابیون بگذارند، اعلام بی‌طرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهرزاد بختیاری‌منش گفت: زمانی که هایزر متوجه شد،۹۰ درصد ارتش ایران متشکل از سربازهای وظیفه است و این سربازان فرماندهان خود را رها کردند و با اسلحه به خانه رفتند، ایران را ترک کرد. آمریکایی‌ها نمی‌خواستند یک دیکتاتوری که حالا سرطان دارد، یک روز بیشتر حکومت کند. بعد از این که همافرها در روزهای منتهی به ۲۲ بهمن به انقلاب پیوستند، در زرادخانه‌ها و اسلحه‌خانه‌های ارتش را برای مردم باز کردند، حدود ۱۵۰ هزار نفر از مردم در آن روزها مسلح شدند.


این مورخ و جامعه‌شناس اظهار داشت: در آن زمان اوضاع از دست ارتشی‌ها خارج شد و پادگان‌ها نیز از سرباز خارج شده بود. کودتایی که همیشه از آن صحبت می‌شد را اجرا کردند و فرماندار نظامی ایران خواستار حکومت‌ نظامی می‌شود. همچنین دستور حمله لشکر گارد پهلوی را به همافرها صادر می‌کنند و امام خمینی (ره) با ارتش تقابل نداشتند اما برای اولین‌بار با ارتشی‌ها وارد جنگ می‌شوند و در نتیجه دستور شکست حکومت ‌نظامی را صادر می‌کنند. 


وی افزود: امام خمینی(ره) حکومت ‌نظامی را خدعه علیه ملت می‌دانستند و ایشان از مردم می‌خواهند در محل محاصره همافرها تجمع کنند و لشکر گارد از نیروهای مردمی ضربه سختی می‌خورد و در نتیجه لشکر گارد متواری می‌شود و انقلابیون خیلی از جاها مثل پادگان جمشیدیه را با ۴ تا ۵ نفر گرفتند و در نهایت هم کودتای ارتش به نتیجه نرسید. 


بختیاری‌منش در پایان گفت: خیلی از سلطنت‌طلب‌ها مدعی هستند که قره‌باغی و فردوست اعلام بی‌طرفی کردند که انقلاب پیروز شد و بعضی از انقلابیون هم مدعی خدمت این دو به انقلاب هستند اما هر دو ادعا اشتباه است؛ چراکه ارتش به صورت کامل متلاشی شده بود. ارتش همه تلاش خود را به کار برد اما چون منت سر انقلابیون بگذارند، اعلام بی‌طرفی کرد. ارتش در ۲۱ بهمن وحشت‌زده در حال برنامه‌ریزی بود و بختیار هم‌ روی ارتش حساب کرده بود و همه این‌ها در حالی است که دولت و ارتش در دست انقلابیون قرار داشت و ستاد ارتش باقی‌مانده بود که در نهایت خودشان برای حفظ جانشان این ستاد را واگذار کردند.  


گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha