جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمود آرزومندی

حوزه/ تهیه‌کننده صداوسیما با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران، مردمی‌ترین انقلاب تاریخ انقلاب‌های جهان است.

محمود آرزومندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران از زوایای مختلف، قابلیت بررسی دارد؛ اظهار داشت: کمتر انقلابی را در دنیا می‌توان یافت که ویژگی‌های منحصربه‌فرد انقلاب ایران را داشته باشد؛ ایدئولوژی، رهبری و حضور مردم، به‌عنوان مثلث تئوریک انقلاب‌ها در انقلاب ایران، مصادیق بارز و متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: یکی از ممیزات انقلاب اسلامی ایران، شرکت وسیع توده‎های مردم در آن بود، در انقلاب‌های فرانسه، روسیه و چین انقلاب همیشه با جنگ داخلی همراه می‌شد، اما تمامی اقشار جامعه، پای‌کار انقلاب نمی‌آمدند.

آرزومندی بیان داشت: نکته تمایز بخش دیگری که انقلاب ایران را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های مردمی دنیا برجسته می‌کند، این است که پیروزی و استقرار انقلاب در نقاط دیگر دنیا، مبتنی بر خلأ قدرت سیاسی است و در واقع، انسجام و یکپارچگی نیروهای مردمی، تأثیر چندانی در برتری انقلاب ندارد و صرفاً خلأ قدرت، زمینه‌ساز انقلاب می‌شود؛ حال آن که در انقلاب ایران، کاملاً عکس این مسئله مصداق دارد و حضور پرشور و یکپارچه نیروهای مردمی، زمینه‌ساز پیروزی و استقرار و نهادینه شدن انقلاب اسلامی شد.

وی افزود: نکته دیگر این‌که انقلاب ایران، با یک‌روند مسلحانه مستقر نشد؛ تجربه سیاسی در دیگر نقاط دنیا، مشحون از انقلاب‌ها و کودتاهای بدخیم یا مسلحانه است و دراین‌بین می‌توان به انقلاب‌هایی مانند انقلاب کوبا اشاره کرد که حکومت جدید، با به‌کارگیری اسلحه و قیام مسلحانه مستقر شد؛ اما در مورد انقلاب ایران مسئله به نحو دیگری بود.

تهیه‌کننده گروه اقتصاد صداوسیما تأکید کرد: بررسی تحقیقی و تبیین سیره سیاسی امام خمینی (ره) نیز، این موضوع را ثابت می‌کند که امام (ره) به‌هیچ‌وجه مسیر انقلاب را منطبق با مشی مسلحانه نمی‌دانست و ازاین‌رو گروه‌های مبارز، نتوانستند اجازه مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی را از ایشان بگیرند.

وی بیان داشت: نکته جالب این است که امام (ره)، «آگاهی» را به دلیل مناسبی برای توده‌های مردم، در مقابل مبارزه مسلحانه می‌دانست و با قیام مسلحانه مخالفت می‌کرد.

آرزومندی بیان داشت: مؤلفه دیگری که می‌توان برای انقلاب اسلامی ایران برشمرد، فراگیر بودن آن است؛ به این معنا که موج انقلاب ایران، به کلان شهرها و مراکز محدود باقی نماند. از نظر مؤلفه رهبری نیز، انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌های دنیا فرق دارد. به این معنا که طبقه حامی و پیرو رهبر انقلاب، بسیار گسترده‌تر از دیگر انقلاب‌های دنیاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha