جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور

حوزه/رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور گفت: آیت الله مصباح یزدی آزادانه و آگاهانه مباحث فلسفه اخلاقی را نقد کردند و حتی از استادش آیت الله طباطبایی نیز با ادب و احترام نقادی می کردند که این امر نشانگر بعد علمی ایشان است.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی شامگاه چهارشنبه در پنجمین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: امروز شاگردان ایشان نیز باید مانند آیت الله مصباح با تسلط بر علوم مباحث را نقادی کنند.
وی افزود: آیت الله طباطبایی قبل از انقلاب یک سلسله از اخلاق را در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم پایه ریزی کردند و بعد از ایشان شاگردش آیت الله مصباح یزدی در این زمینه ورود پیدا کردند و به مباحث ایشان ادامه دادند.
این استاد حوزوی، ادامه داد: این بزرگوار با یک شیوه فنی و ستودنی عالمانه به بحث های فلسفه اخلاق روی آوردند، ایشان عالمی متکلم و الهی دان و متعهد به مبانی دینی و توحیدی بودند.
وی با بیان اینکه علامه در کنار جامعیت علوم در فقه و کلام، اخلاق و فلسفه دارای فضایل اخلاقی بود گفت: ایشان در تفهیم و تفهم و در تنظیم مباحث و چینش درست مقدمات، منطقی بیان می کردند و شاهد سیر استدلالی مستدل و روشن مباحث بودیم ایشان از جمله کسانی بود که وقتی حرفی می زد به آن پایبند بود و نمونه و سرمشق برای همه آنها بود.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان داشت: فلسفه اخلاق یکی از شاخصه های فلسفه است که در دوران جدید این الله مصباح از اولین کسانی بود که به این موضوع پرداخت، ایشان تمام مسیر اخلاق را برای رسیدن به قرب الهی قرار دادند.
وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی نوآوری های ارزشمندی در حوزه فلسفه اخلاق ارائه کردند گفت: ایشان به بحث های فلسفی با نگاهی جامع و عالم نگریستند و به تمام جوامع می پرداختند و نقادی چند جانبانه می کردند.
رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور گفت: ایشان به همه ابعاد مسائل می پرداختند در این زمینه کتاب های بسیاری از ایشان به یادگار مانده است که کتاب مهم دروس فلسفه اخلاق  از ایشان بود که توسعه یافته از یک کتاب عربی بود.
وی تاکید کرد: ایشان در اینجا پایه گذاری های زیبایی کردن و مفاهیم بسیاری را مطرح کردند و سعی کردند یک مبنای واقعی برای اخلاقیات بیان کنند که در آن الزامات اخلاقی را مثل قوانین ریاضی با واقعیت ها پیوند دادند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آیت الله مصباح به الزامات اخلاقی از لزوم های واقعی اعتقاد داشتند گفت: نظریه ایشان یک نظریه نو بود و کمتر مشاهده می شود که یک نظریه روشن در حوزه به این شکل ارائه شده باشد.
وی گفت: برای رسیدن به هر مقصد و هدفی یک راهی را باید بپیمایی که نمی توان آن را نادیده بگیری از این رو ایشان در دوره ای  از بحث فلسفه این بحث را مطرح کردند،  نوآوری پیشرفته ای بود هر چند ممکن است نقدهایی به آن باشد و اینگونه نیست که در یک شخصیت باقی بماند بلکه علم ادامه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی تاکید کرد: باید بررسی شود که زیست علمی ایشان چه تاثیری بر روی این علوم گذاشته است و می شود به عنوان یک پیچ تاریخی از آن بیان کرد از این رو کار عالمان و دانشمندان این است که دائم در مسیر نقد و توسعه مرزهای دانش حرکت کنند و نظریه های پیشینیان روز به روز تکمیل و پاسخگویی به نظریه های جدیدی ارائه شود.
وی با ابراز اینکه ایشان رابطه اخلاق و فلسفه اخلاق را بیان کردند گفت: در عین حال که مباحث اخلاقی را به بحث های دینی ربط دادند و وجهه فلسفی را نیز حفظ کردند، نشان دادند که بین فلسفه و سایر علوم از جمله کلام و اخلاق می شود جمع کرد.
رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور اضافه کرد: استدلال های عقلی آیت الله مصباح، تضمین کننده بحث های فلسفی بود، ایشان رابطه دین و اخلاق را جدی دیدند و تعریف خوبی در این زمینه ارائه کرده اند و سلسله مرتبی بودند و ارزش ها را بیان کردند.
وی خاطر نشان کرد: ایشان معتقد بودند که انسان در مسیر رشد اخلاقی می تواند ارزش های بیشتری را کسب کند از این رو واقعی بودن ارزش های اخلاقی در نظر ایشان بسیار مهم بود، بنابر این ایشان در مکتوبات و سخنرانی هایشان در بحث فلسفه اخلاقی از مقبولات و مشهورات عنوان می کردند که این امر یکی از کارهای ارزشمند ایشان بود.
این استادحوزوی با بیان اینکه این الله مصباح سرآمد اساتید عصر خود بودند گفت: ایشان استاد برجسته ای در فن و استادی کم نظیر بودند و توفیق داشتیم که از خرمن علم و عمل ایشان بهره ببریم.
وی افزود: این استاد بزرگوار در انقلاب و پس از آن، هیچ گاه در حمایت از انقلاب اسلامی و ولایت کوتاهی نکردند و در برابر دوستان انقلاب چراغ روشنی بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha