جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 944399
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸
انفاق

حوزه/ و کسانی که نسبت به (انفاق) آنچه خداوند از فضلش به آنان داده، بخل می‌ورزند، گمان نکنند که (این بخل) برای آنان بهتر است، بلکه آن برایشان بدتر است. به زودی آنچه را که بخل کرده‌اند در روز قیامت، (به صورت) طوقی بر گردنشان آویخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۸۰ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

    

آیه

وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ یَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لِلَّهِ میراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ

    

ترجمه

و کسانی که نسبت به (انفاق) آنچه خداوند از فضلش به آنان داده، بخل می‌ورزند، گمان نکنند که (این بخل) برای آنان بهتر است، بلکه آن برایشان بدتر است. به زودی آنچه را که بخل کرده‌اند در روز قیامت، (به صورت) طوقی بر گردنشان آویخته می‌شود و میراث آسمان‌ها و زمین مخصوص خداست و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است.

   

پیام ها

۱- واقع بین باشید و از خیال و گمان انحرافی دوری کنید. «لایحسبنّ»

۲- مال که از آنِ تو نیست، پس بخل چرا؟ «اتاهم اللّه من فضله»

۳- سرچشمه‌ بخل، ناآگاهی و تحلیل غلط از خیر و شرّ است. «لایحسبنّ الّذین یبخلون... خیرا لهم بل هو شرّ لهم»

۴- یکی از وظایف انبیاء، اصلاح بینش و تفکّر انسان ‌هاست. «لایحسبنّ...هو خیرا لهم بل هو شرّ لهم»

۵ - حبّ دنیا، شرور را نزد انسان خیر جلوه می‌دهد. «لا یحسبنّ... هو خیر»

۶- در قیامت، برخی جمادات نیز محشور می‌شوند. «سیطوقون ما بخلوا»

۷- معاد، جسمانی است. «سیطوقون ما بخلوا»

۸ - قیامت، صحنه‌ ظهور خیر و شرّ واقعی است. «هو شرّ لهم سیطوّقون ما بخلوا»

۹- انسان در تصرّف اموال خود آزاد مطلق نیست. «سیطوقون ما بخلوا»

۱۰- قیامت، صحنه‌ تجسّم عمل است. «سیطوقون ما بخلوا» در حدیث آمده است: هر کس زکات مال خود را ندهد، در قیامت اموالش به صورت مار و طوقی بر گردنش نهاده می‌شود. [۱]

۱۱- زمان برپایی قیامت، دور نیست. «سیطوقوّن»

۱۲- اسیر مال شدن در دنیا، موجب اسارت در آخرت است. «سیطوّقون»

۱۳- بدترین نوع شکنجه، شلاق ‌خوردن از دست محبوب‌ هاست. آنچه را در دنیا بخل ورزیده‌ ایم، همان مایه‌ عذاب ما می‌شود. «سیطوّقون ما بخلوا»

۱۴- خداوند هم صاحب میراث ماندگار دنیاست و هم نیازمند انفاق ما نیست. پس دستور انفاق، برای سعادت خود ماست. «و للَّه میراث السموات والارض»

۱۵- وارث واقعی همه چیز و همه کس خداست. ما با دست خالی آمده‌ایم و با دست خالی می‌رویم، پس بخل چرا؟ «و للَّه میراث السموات والارض»

    

پی نوشت:

۱) تفسیر نورالثقلین؛ کافی، ج‌۳، ص‌۵۰۲.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha