پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست گفتمان توحید

حوزه/ جامعه در واقع یک پدیدار انسانی است، پدیدار انسانی چیست؟ پدیدار انسانی یعنی هر آنچه در فکر انسان می‌گذرد در کنش او آمده و کنش در ساحت تعامل، به جامعه تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام یزدان پناه در نشستی که با عنوان "توحید" در مرکز گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار  شد، گفت: بحمدالله کاری را که مرکز گفتمان توحید شروع نموده، یکی از آرزوهای ما بوده است. بنده انجام این قبیل کارها را جزءکارهای اساسی انقلاب می‌دانم. چون جزء بحث‌های بنیادی می باشد و در امتداد حرکت قرآن و انبیاست. علامه طباطبائی (رحمه الله) می‌فرمایند: همه آنچه که در دین اسلام آمده است حول محور توحید می‌گردد. قرآن توحید حقیقی و راههای رسیدن به آن را به همگان نشان داده است.


اساتید حوزه علمیه قم افزود: اساساً هر اندیشه‌ای اگر بسط پیدا کند، همه‌جا و همۀ صحنه‌ها را دربرمی‌گیرد. وقتی فکری در اندیشۀ انسان قرار گرفت و اندیشۀ انسانی آن را پذیرفت، آن اندیشه در تعاملات و رفتار های  او حاضر می‌شود. من معتقدم پوچ‌گرایی با اینکه غلط‌ترین و غیرواقعی‌ترین اندیشه بشری است، اگر بسط پیدا نماید می‌تواند در همه‌جای اجتماع فراگیر شود.


وی خاطر نشان کرد: جامعه در واقع یک پدیدار انسانی است، پدیدار انسانی چیست؟ پدیدار انسانی یعنی هر آنچه در فکر انسان می‌گذرد در کنش او آمده و کنش در ساحت تعامل، به جامعه تبدیل می‌شود. اگر اندیشه را بسط دهند (بدون بسط نمی‌شود) به‌راحتی همه‌جا را دربرمی‌گیرد؛ این یک واقعیت است. به‌ویژه اینکه اصلاً حقیقی‌ترین، واقعی‌ترین و مهم‌ترین مسئله و مرکز ثقل همۀ مباحث «توحید» است و کلّ آنچه در دین می‌بینیم، با همۀ ابعاد و جهاتی که دارد، از همین توحید نشأت می گیرد.


حجت الاسلام یزدان پناه اظهار داشت: اساساً ما در صحنۀ اجتماعی با یک دوگانه روبه‌رو هستیم دوگانۀ خدا و طاغوت. اگر توحید در صحنۀ اجتماع بیاید، و بسط پیدا نماید معنایش این است که منحصراً توحید حاکم است. آیۀ «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنوا» که در قرآن آمده است افادۀ حصر می‌نماید. یعنی فقط خدا ولی است و بقیه از حیطه ولی بودن خارج‌اند. هر کسی هم که تولّی داشته باشد و گرایش به توحید داشته باشد در جرگه  حزبِ «الله» جلّ جلاله قرار می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha