جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
الشيخ محمود رجبي

حوزه/ آیت الله رجبی تا به امروز، علاوه بر تدریس متون درسی فقه و اصول در حوزه با تدریس تفسیر و علوم قرآن، جامعه شناسی اسلامی و نظام تفکر دینی در مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه برای طلاب، دانشجویان، دبیران و اساتید دانشگاه، شاگردان فراوانی را تربیت کرده است. او در رشته‌های جامعه‏شناسی، علوم قرآنی، تفسیر و ... سالها به تدریس در مؤسسه در راه حق، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و نیز دانشگاه‏های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، آزاد و مرکز تربیت معلم آموزش و پرورش در رشته‌‏های جامعه‏ شناسی، علوم قرآنی و تفسیر اشتغال داشته است.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، از ابتدای تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،آیت‌الله مصباح یزدی طبق نظر رهبر معظم انقلاب، ریاست موسسه را بر عهده داشتند و طی سالیان گذشته نیز آیت الله رجبی، قائم مقام این موسسه علمی و حوزوی بوده است.

بعد از فقدان آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، طی حکمی، آیت الله محمود رجبی را به عنوان رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منصوب کردند .

آشنایی اجمالی با زندگی آیت الله رجبی

تولد و دوران کودکی
آیت الله محمود رجبی در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در شهیدیه جاسب در خانواده‏ای متدین و متعبد به دنیا آمد. پدرش مرحوم غلامحسین رجبی که در شغل کشاورزی و آهنگری روزگار می‏گذراند، و به اهل بیت (علیهم السلام) عشق می‌ورزید، در اثر بصیرت و تبعیت از روحانیت در اعتراضات علیه رژیم منحوس پهلوی در دوران خفقان شاه برحسب وظیفه در حد توان فعال بود.  او دو سال پس از تولد فرزندش به همراه خانواده به قم آمد.


دوران تحصیل
آیت الله رجبی در سال ۱۳۴۳ به حوزه علمیه قم وارد شد. مشوق اصلی وی در این امر پدرش بود. او تحصیلات علوم دینی را در مدرسه علمیه آیت‏الله العظمی گلپایگانی(ره) آغاز کرد و دروس سطح را نزد استادان برجسته آن روزگار از جمله حضرات آیات محمد مؤمن قمی (ره)، سید حسن طاهری خرم‌آبادی(ره)، حاج حسن آقا تهرانی (ره)، محمدتقی ستوده (ره)، مصلحی اراکی (ره) و حسین شب‌زنده‌دار (ره) فرا گرفت. سپس در سال ۱۳۵۰ به درس خارج فقه و اصول استادان برجسته حوزه علمیه قم راه یافت و سالها از محضر حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره)، آیت‏ الله حاج شیخ کاظم تبریزی(ره)، آیت‏الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره)، آیت ‏الله العظمی وحید خراسانی، آیت ‏الله محمد شاه‌آبادی(ره) و آیت الله جوادی آملی بهره برد و از این رهگذر به درجه اجتهاد رسید. او در طی این سالها از درس اخلاق حضرات آیات علی مشکینی، علی احمدی میانجی،  علامه محمدتقی مصباح یزدی و حسین مظاهری نیز استفاده فراوانی برد. همچنین در اولین دوره آموزشی ویژه مؤسسه در راه حق که تحت اشراف علمی حضرت علامه آیت‏ الله مصباح یزدی اداره می‏شد شرکت نمود و از دروس فلسفه، تفسیر و اخلاق حضرت علامه (قدس سره) بهره برد.


فعالیت‌های علمی و فرهنگی
آیت الله  رجبی تا به امروز، علاوه بر بارها تدریس متون درسی فقه و اصول در حوزه با تدریس تفسیر و علوم قرآن، جامعه شناسی اسلامی و نظام تفکر دینی در مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه برای طلاب، دانشجویان، دبیران و اساتید دانشگاه، شاگردان فراوانی را تربیت کرده است. او در رشته‌های جامعه ‏شناسی، علوم قرآنی، تفسیر و ... سالها به تدریس در مؤسسه در راه حق، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و نیز دانشگاه ‏های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، آزاد و مرکز تربیت معلم آموزش و پرورش در رشته ‏های جامعه ‏شناسی، علوم قرآنی و تفسیر اشتغال داشته است. این استاد حوزه نزدیک به ۳۰ مقاله علمی در مجلات علمی – پژوهشی وعلمی ترویجی و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه کرده است و بیش از ۲۰ عنوان کتاب را تألیف و ترجمه کرده است.

مبارزه با اندیشه‌های التقاطی و الحادی گروهک منافقین و کمونیست‌ها در سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بخشی دیگر از فعالیت‌استاد محمود رجبی است.

وی علاوه بر فعالیت‌های علمی، سوابق مدیریتی و اجرایی چون معاون پژوهش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره)، مسئول گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون درسی دانشگاه‌ها و ... داشته است. ایشان هم‌اکنون عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، هیأت امنای دانشگاه‌های قم، حضرت معصومه (س)، آیت الله بروجردی است. او از آذر ماه سال ۱۳۸۶ قائم مقام حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شد که پس از ارتحال آن فقیه و حکیم مجاهد (قدس سره) با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت هیأت امنا و ریاست آن و مدیریت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) منصوب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ساحل IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    3 2
    سلام حضرت آقا فرمودن حجت الاسلام رجبی لطفا اصلاح کنید
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      0 2
      تعبیر ولی فقیه نسبت به دیگران با عنوان حجت الاسلام حکم آیت الله دارد .
  • محمد IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 0
    لطفا تحریف نکنید!! اینکه گفته تعبیر ولی فقیه با عنوان حجت الاسلام در حکم آیت الله اس غلط است زیرا تعابیر علما و فقهاء عظام و مقام معظم رهبری دقیق و به جا به کار میرود. اگر چنین بگوئید پس هر کسی که از آقا عنوان حجت الاسلام دارد باید آیت الله باشد که چنین نیست مثل مرحوم هاشمی رفسنجانی و.......
    • ملاحظه بفرمایید IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      0 1
      زمان:‏‎ ‎‏4 تیر 1367 / 10 ذی القعده 1408‏ ‏‏مکان: تهران، جماران‏ ‏‏موضوع: انتصاب عضو شورای نگهبان ‏ ‏‏مخاطب: یزدی، محمد ‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمد یزدی ـ دامت افاضاته ‏ ‏‏ با تقدیر از زحمات صادقانۀ جناب حجت الاسلام آقای صافی ـ دامت افاضاته ـ طبق‏‎ ‎‏اصل 91 قانون اساسی، جنابعالی را که از افراد متدین مورد وثوق و درد آشنای اسلام و‏‎ ‎‏انقلاب می باشید، به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب می نمایم. توفیق بیشتر‏‎ ‎‏شما را در راه تأیید قوانین مورد رضایت خداوند و در جهت کمک به مستضعفین و‏‎ ‎‏محرومین جامعۀ اسلامی ایران خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ / در این حکم از آیت الله یزدی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قبل از مرجعیت) با وجود اجتهاد و فقاهت مسلم ، برایشان عنوان حجت الاسلام بکار برده اند . و السلام علیهم و رحمة الله و برکاته .
    • طلبه IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      آیه الله لقبی برای مراجع است و وی مرجع نیست و تعبیر رهبری خیلی هم به جاست در ضمن تغییر سخنان دیگری حتی اگر رهبر هم نباشد و فرد عادی باشد شرعا جایز نیست
  • محمدرضابرته IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 0
    پیام رهبر ایشون حجت‌الاسلام بدون پسوند والمسلمین اومده اما شما آیت‌الله میزنید خیلی تفاوته!
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      0 1
      در «ملاحظه بفرمایید» ذیل نظر بالاتر ، دو نمونه در یک حکم امام (ره) به دو آیت الله مسلم ، «حجت الاسلام» بدون «والمسلمین» آمده است . اینها آیت الله نبوده اند ؟
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 1
    به نظرم کسي که جانشین آیت‌الله مصباح بوده‌ عنوان‌ آیت‌اللهی برازنده اونیز هست وفرمایش رهبری نیزجوردیگری بایدتحلیل کرد
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    آیت الله رجبی ، عالمی روشن بین و ولایی و دارای حس مسئولیت فوق العاده است
  • مصباح انقلاب IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    از آیت الله رجبی خواستاریم در مؤسسه به یادگار مانده از آیت الله مصباح یزدی، «مصباح یزدی» های دیگری بسازد و تحویل نظام اسلامی دهد