جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین اختتامیه و مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه امروز پژوهش به عنوان یک ضرورت مسلم در هر مجموعه‌ای است، گفت: پژوهش همواره باید به عنوان رکن اساسی در یک مجموعه به ویژه مراکز علمی وجود داشته باشد و حتی اگر با کمبود بودجه هم مواجه باشیم، نباید پژوهش را نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ بهمن) در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) ویژه آثار علمی طلاب جوان (خواهر و برادر) حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره عنوان کرد: طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با ارسال ۱۸۶ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) و انتخاب ۱۹ اثر برگزیده از میان آنان خوش درخشیدند.

انتشار ۱۶ نشریه مختلف در جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال‌های اخیر، گفت: هم اکنون ۱۶ نشریه در جامعه الزهرا علیهاالسلام در حال انتشار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه نشریه مطالعات اسلامی زن و خانواده دارای رتبه علمی پژوهشی است، افزود: هم اکنون سه نشریه جامعه الزهرا علیهاالسلام در حال کسب درجه علمی تخصصی هستند، همچنین ۱۲ نشریه داخلی در موضوعات مختلف علمی پژوهشی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: ضمن قدردانی از همکاران فعال در عرصه پژوهش، ما تا ظرفیت مورد انتظار فاصله زیادی داریم اما حرکت پرشتابی نسبت به سال‌های قبل ایجاد شده است.

برگزاری دوره‌های تربیت مترجم و تربیت پژوهشگر در جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت مترجم در جامعه الزهرا علیهاالسلام، گفت: این دوره در زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی، اردو و اسپانیولی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به برگزاری سه دوره تربیت پژوهشگر در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: این دوره‌ها با هدف ارتقای سطح علمی و پژوهشی بانوان طلبه و به منظور پرورش و حمایت از استعدادهای پژوهشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی- پژوهشی اجرا شد و دهها پژوهشگر در عرصه‌های مختلف علمی تربیت شدند.

امروز پژوهش به عنوان یک ضرورت مسلم در هر مجموعه‌ای است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام امسال با انتشار ۲۸ عنوان کتاب نسبت به سال‌های قبل گام بلندی برداشته است، تصریح کرد: ضمن قدردانی از همکاران خود، یادآور می‌شوم که این سطح و تراز جامعه الزهرا علیهاالسلام نیست و ما با فاصله زیادی باید به جایگاه مطلوب خود نگاه کنیم و با توان بالقوه ای که داریم، فعال باشیم و باید دهها نشریه پژوهشی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه به پژوهش به مثابه روشی برای آموزش است، گفت: پژوهش، کاوش و حرکت برای رسیدن به معلومات و فراوری آن برای کشف یک مجهول است؛ پژوهش طبیعتا تولیدکننده است و پژوهشی پژوهش است که تولیدکننده باشد؛ این مسئله امروز نه در مجموعه‌های آموزشی و علمی بلکه در کارخانجات و مجتمع‌های کشاورزی بزرگ بخش تحقیق، پژوهش و توسعه وجود دارد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه امروز پژوهش به عنوان یک ضرورت مسلم در هر مجموعه‌ای است، تأکید کرد: پژوهش همواره باید به عنوان رکن اساسی در یک مجموعه به ویژه مراکز علمی وجود داشته باشد و حتی اگر با کمبود بودجه هم مواجه باشیم، نباید پژوهش را نادیده گرفت و باید برای پژوهش هزینه کنیم.

وی با تصریح بر اینکه بخش پژوهش یک ضرورت در همه جوامع عقلایی است، عنوان کرد: نگاه دیگری به پژوهش وجود دارد که آیا می‌توان به پژوهش به عنوان روشی برای آموزش داشته باشیم که در جواب، آیه شریفه ۶۶ سوره کهف که جریان حضرت خضر و حضرت موسی علیهماالسلام و پررمزو رازترین قصص قرآن کریم که آمده: « موسی به او گفت: آیا اجازه می دهی به دنبال تو بیایم، با این قرار که بخشی از آنچه را که به تو آموخته اند به من بیاموزی تا به وسیله آن به راه درست رهنمون شوم؟» می‌تواند برای این بحث الهام بخش باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ابراز داشت: طلبه و دانش پژوه باید قدرت توزین در بازار علم داشته باشد و بتواند اندیشه‌ها را قیمت گذاری و ارزش گذاری کند. ما باید موفق عمل کنیم و آرای گذشتگان را به دیگران منتقل کنیم.

وی یادآور شد: شیخ میرزا جواد آقای تبریزی بعد از درس صبح یک ساعت درس می‌گفت و سه ساعت پای صحبت‌های طلبه‌ها می‌نشست و ما استفاده زیادی از این جلسات داشتیم.

لزوم توجه به پژوهش و حمایت از پژوهشگران

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه جشنواره علامه حلی(ره)، پژوهش را به سمت و سوی فضلای جوان و حتی نوجوان آورده است، اظهار کرد: ما در این جشنواره انتظار تولید علم نداریم، ما در این جشنواره پژوهش را به مثابه روشی برای رشد می‌خواهیم و تقاضای من این است که ما نباید پژوهشگران جوان را که در این جشنواره امتیاز کسب کردند، رها کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی انجمن‌های علمی پژوهشی مختلف در جامعه الزهرا علیهاالسلام جهت حمایت از پژوهشگران، گفت: در انجمن‌هایی که در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده است، طلاب پژوهشگر و بانوان طلبه ای که در این جشنواره و دیگر همایش‌ها امتیاز آوردند، ساماندهی و پشتیبانی می‌شوند.

لزوم فعالیت جهادی فضلای جوان در عرصه پژوهش

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: فضلای جوان توجه کنند ما به سه دلیل باید به صورت جهادی در مسئله پژوهش فعالیت کنیم؛ اول اینکه ما در عصر غیبت هستیم، دیروز امکان مراجعه به امام معصوم علیه‌السلام به صورت مستقیم وجود داشت اما امروز چنین امکانی وجود ندارد و تنها را پژوهش است.

وی افزود: امروز دوران موج شبهات است و جوانان ما که می‌خواهند درس خود را در فضای مجازی مرور کند، حداقل با چند شبهه روبرو می‌شوند، همچنین امروز با مسائل نوپدیدی که مواجه می‌شویم که باید پاسخگو باشیم و این مسائل راهی جز فعالیت و تلاش جهادی طلاب جوان و فضلا ندارد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: تحولی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه رخ داده، چند هزار برابر تحول در دانشگاه‌ها است، اما طلاب و فضلا به انتظار مسئولان ننشینند، علمایی چون جواهر و دیگر علمای اسلام یک تنه خلق شدند و کسی پشتوانه آنان نبود، ما وظیفه داریم جوانان را حمایت کنیم، اما اگر کوتاهی کردیم این سه دلیل و ضرورت اقتضا می‌کند که شما حرکت جهادی خود را داشته باشید.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha