پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جشنواره

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی گفت: پژوهش هایی که از طرف طلاب جوان به دبیرخانه جشنواره علامه حلی ارسال شده نباید مورد غفلت واقع گردند و افرادی را که در این جشنواره ها حائز رتبه می شوند نباید به هیچ عنوان رها کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، امروز در آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم، ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران جشنواره علامه حلی گفت: جامعة الزهرا سلام الله علیها در طول این چند سال یک مجله پژوهشی راه اندازی کرده و سه مجله دیگر در شرف اخذ گرید پژوهشی را در دست دارد.

وی عنوان داشت: در جامعة الزهرا در حال حاضر علاوه بر یک مجله پژوهشی، ۳ نشریه علمی تخصصی و ۱۲ نشریه داخلی در حال فعالیت هستند.

مدیر جامعة الزهرا سلام الله علیها گفت: بحمدالله دوره هایی طراحی شده است همچون دوره های تربیت مترجم که با استفاده از ظرفیت های داخلی خود جامعة الزهرا و با بهره گیری از توانایی طلاب خارجی بوده است که آن زبان ها، زبان مادری آنان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: دوره هایی نیز با عنوان کلی تربیت محقق در جامعة الزهرا سلام الله علیها راه اندازی شده اند که نویدبخش وقایع پژوهشی خوبی خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی گفت: نگاه به پژوهش به مثابه روشی برای آموزش است؛ به پژوهش غالباً از یک سو نگاه می شود و آن را یک کاوش و تلاش برای فرآوری علوم به جهت حل یک مسئله می دانیم.

وی افزود: اما امروز این نوع پژوهش نه فقط در مراکز علمی بلکه حتی در کارخانجات نیز وجود دارد و هر یک از آن ها یک بخش آرندی برای تحقیق و پژوهش برای حل مسائلشان ایجاد می کنند.

مدیر جامعة الزهرا سلام الله علیها اظهار کرد: اگر یک مجموعه علمی احساس نکند که به بخش پژوهش در کنارش برای حل مشکلات و مسائل داخلی اش نیاز دارد، این عدم احساس ضرورت بسیار تأسف بار خواهد بود.

وی گفت: بخش پژوهش که حرکت از معلومات فعلی ما و فرآوری آنها برای رسیدن به پاسخ مسائل ماست نیاز ضروری حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی عنوان داشت: برای ما آیه شریفه: قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَی أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا، در قرآن کریم آمده است و ما معنی فقهی رشد را اینگونه فهمیده ایم که رشد یعنی داشتن قدرت فهم و تشخیص و طلبه ای در حال رشد است که قدرت توزین در بازار علم و توان ارزیابی علمی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما از جشنواره علامه حلی که پژوهش در حوزه را به سمت طلاب جوان و نوجوان برده است تشکر داریم گفت: این پژوهش ها نباید مورد غفلت واقع شوند و افرادی را که در این جشنواره ها حائز رتبه می شوند نباید به هیچ عنوان رها کرد.

مدیر جامعة الزهرا سلام الله علیها بیان داشت: ما باید از برگزیدگان این جشنواره ها پشتیبانی و حمایت کنیم؛ اینها نشان داده اند که قدرت رشد و توان تشخیص را دارا هستند.

وی افزود: فضلای جوان می بایست به سه دلیل در عرصه پژوهش تلاش جهادی کنند؛ یکی از این دلایل وجود ما در عصر غیبت است که در این عصر چون به معصوم دسترسی نداریم باید بر اساس مکتب اهل بیت به کشف پاسخ سؤالات جامعه اسلامی بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین  مدنی در پایان خاطرنشان کرد: دومین دلیل برای لزوم حضور طلاب جوان در عرصه پژوهش جنگ فکری و هجمه شبهات است؛ و دلیل سوم مواجهه ما با مسائل نوپدید و لزوم پاسخگویی به آن هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha