جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
واعظی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه هنر و رسانه قدمت دارد و در عرصه فضای مجازی نیز اداره کل تبلیغ نوین را داشتیم و چندین سال کار شده و میراث معاونت فرهنگی و تبلیغی در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه آمده است ولی راه سختی در پیش داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین تکریم و معارفه معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: حجت الاسلام والمسلمین علیزاده دارای قدرت بیان قوی، تفکر و نعماتی دیگری هستند که هبه الهی به ایشان است و همیشه شکر نعمت کرده و این ظرفیت را مخلصانه برای دین گذاشته و یکی از صفات بارز ایشان، ادب فی کل حال است، انسان ها در آرامش ادب دارند ولی ایشان در ناملایمات هم باادب هستند و گاهی مباحثه های تخصصی و کارشناسی دو به دو با ایشان داشتم و شهادت می دهم که ایشان از این نعمت برخوردار هستند.

وی گفت: ویژگی دیگری که ایشان دارند، اخلاق سازمانی است؛ اخلاق ابعاد مختلفی دارد، ولی وقتی در یک سازمانی زیست می کنیم و این سازمان یک اهداف و سلسله مراتبی دارد و اینکه تصمیمی در سازمان گرفته می شود، ولو مدیری نسبت به بخشی یا همه ابعاد آن تصمیم مناقشه ای داشته باشد ولی با بخش های دیگر همکاری و تلاش می کند این مهم، برای تحقق هدف سازمانی، خیلی ارزشمند و این اخلاق سازمانی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ۱۲ سال پیش ایده مسئله محوری مطرح شد ولی میان ایده و اجرا فاصله زیادی است؛ یک ایده احتیاج به مدل سازی و تحقق آن مدل دارد که ۱۰ سال پیش در مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی ۱۲۰ مسئله را در کشور شناسایی کردیم و از میان این موضوعات، ۱۵ مسئله را انتخاب کردیم و زحمات زیادی کشیدیم و ذهن سوزاندیم تا به مدل و الگوی بومی برسیم.

وی گفت: در خصوص تأسیس قطب های فکری و فرهنگی جلسات متعددی برگزار کردیم تا این مدل استخراج شد اما این که ایده به ضمیمه الگو می شود، ۱۰ درصد کار است و ۹۰ درصد دیگر، اجرای آن است که مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی به کمک دوستان و همکاران این مدل سازی را اجرا کردند و یکی از افرادی که این مدل سازی مسئله محوری را کمک کردند تا به نتیجه برسد، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده بودند که بنده اجر و ثواب اخروی برای ایشان و همه کسانیکه تلاش می کنند را خواستارم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آینده سیاست دفتر تبلیغات اسلامی، انجام پرحجم و مؤثر اقداماتی است که در میزها و کارگروه ها و قطب ها شکل گرفته است؛ ما تاکنون به قدر توانمندی هایمان برنامه ها را اجرا کردیم؛ برنامه آینده ما این است که حجم و اثربخشی را با جذب نیرو، امکانات و مشارکت دستگاه های دیگر بر این حجم و گستره فعالیت ها بیافزاییم.

وی افزود: اگر نمایشگاه آینده دفتر برگزار شد، باید میزمحور و مسئله محور باشد و دفتر به شکل مسئله محور بر حجم و گستره خودش بیافزاید. سیاست کلان دفتر تبلیغات اسلامی تأکید بر مسئله محوری و حجم و گستره و تأثیر فعالیت های مسئله محوری است؛ معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه نیز باید به عنوان یک ابزار تأثیرگذار و همچون خونی در رگ های بخش های مختلف دفتر باشد و می بایست با رویکرد مسئله محوری پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: فعالیت های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه نباید فقط به مباشرت بیانجامد، بلکه باید ریل گذاری کنیم تا به اثربخشی فعالان حوزوی در عرصه هنر و رسانه و فضای مجازی کمک شود و فقط نباید متکی به نیروهای خودمان باشیم، البته خود دفتر کنشگر است ولی یکی از انتظارات تسهیل کنشگری، بیرون از دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه و جامعه است.

وی گفت: حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اهل کار بافکر و تدبیر است و خداوند هم مزد اخلاص ایشان را داد و نیروهای توانمندی در کنار ایشان قرار گرفتند و بنده با فراغ بال این جابجایی را قبول کردم و ان شاءالله به فضل الهی و با دعای خیر مقام معظم رهبری، دفتر تبلیغات اسلامی از این وظایف سربلند بیرون می آید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: جا دارد از حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی تشکر کنم و ایشان نیز انسان شریف و محترمی هستند و در مدتی که با ایشان حشر و نشر داشتیم، جز صفا، صمیمیت و تعهد سازمانی چیز دیگری در ایشان ندیدیم و با توجه به اینکه تیم جوانی دارند و ایشان هم جوان هستند، خداوند کمک می کند که ان شاءالله موفق باشند.

وی خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه هنر و رسانه قدمت دارد و در عرصه فضای مجازی نیز اداره کل تبلیغ نوین را داشتیم و چندین سال کار شده و میراث معاونت فرهنگی و تبلیغی در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه آمده است و راه سختی داریم ولی با توجه به نیروهای خدوم و خوبی که داریم، از خداوند متعال می خواهیم که آنچه که دوستان انجام دادند و انجام خواهد شد، مورد قبول درگاه احدیت واقع شود.

* ضرورت آموزش بلاغت و فصاحت مجازی به طلاب

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده «معاون سابق فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» ضمن عرض تبریک ایام ماه رجب و با اشاره به اهمیت فضای مجازی، هنر و رسانه، اظهار داشت: اکنون با یک جامعه شبکه ای روبرو هستیم که ساختار زدایی می کند و با جامعه و هویت های جدید اجتماعی روبرو هستیم که سلسله مراتب قدرت، هویت ارتباطی، هم افزایی و هم گرایی دارند.

وی گفت: در جامعه پیشرفته مردم سالار معتقد هستند که افکار عمومی قدرت ساز است و بدون تردید سازگار و ابزار اصلی شکل گیری افکار عمومی همین فضای مجازی و رسانه است و اهمیت ویژه ای دارد.

معاون سابق فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت تبلیغ چهره به چهره در فضای رساندن مؤثر پیام دین، تصریح کرد: در فردسازی، جامعه سازی و نظام پردازی، خواسته پروری در جاهایی که می خواهیم کادرسازی کنیم، سهم تبلیغ چهره به چهره است.

وی افزود: امروز دیگر عُقلا برای ارتباط گیری ساده از این سو به آن سوی شهر نمی روند و رسانه های نوین، منبر شده اند و اگر حوزه های علمیه در این شرایط برنامه ریزی منسجم نداشته باشند، عقب خواهند ماند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار داشت: هنر و فضای مجازی و رسانه باید در کنار هم باشند و با هم دیده شوند و امروز باید به طلبه ها بلاغت و فصاحت مجازی یاد بدهیم که شگردهای دیگری دارد.

وی با بیان این که باید پایش و رصد مستمری در فضای مجازی انجام دهیم، گفت: فضای مجازی، فضای مهم و جدی است و اخیراً اتفاقات خیلی خوبی افتاده است و کرونا نشان داد که چه اتفاقاتی می افتد که مردم باید همه تخم مرغ هایشان را در فضای مجازی بگذارند.

معاون سابق فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: شکل گیری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و حوزه پشتیبانی به هنگام بود و حجت الاسلام والمسلمین واعظی «ریاست محترم دفتر» به این موضوع اهتمام داشتند؛ اکنون برخی اساتید سواد رسانه می گویند که ما از شدت تحولات جا ماندیم و بنده تلاش کردم که یک ریل گذاری انجام شود و راه هموار شود.

وی افزود: امروز شاهد افتتاح سالن نمایش و سینمای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی هستیم که فضای آبرومندی است و استودیوی خوبی هم تجهیز شده است و تأمین منابع انسانی خوبی که با حمایت ریاست دفتر، منابع انسانی و حوزه ریاست اتفاق افتاد، شاهد یک فضای مناسب و افراد بااستعدادی در این معاونت هستیم که از این بابت خرسندم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده ضمن ارائه گزارشی از فعالیت مدیریتی خود در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی را شکل داده ایم و عناصر منفصل سازمان در آنجا گرد آمدند و چندین طرح استراتژیک میان مدت شکل گرفت و طراحی شد و در بحث فضای مجازی نیز از سه هزار پرونده فعال فضای مجازی به بیش از هفت هزار و ۳۰۰ پرونده فعال رسیدیم.

وی گفت: یک سامانه آموزشی خوبی را مستقر کردیم و آموزش های مناسبی را برگزار کردیم؛ حضور پررنگ در شبکه های پربیننده صدا و سیما و تولید برنامه های ۱۰ و ۱۵ و تک قسمتی نیز از دستاوردهای این معاونت به شمار می رود.

معاون سابق فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یکی از حرکت های خوب دفتر است و اپلیکیشن نشریات این معاونت ان شاءالله در فرودین ماه آینده رونمایی خواهد شد و شاهد حضور مجلات در این اَپ خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث های مهم در قطب های فکری و فرهنگی و پژوهشکده اخلاق و معنویت متمرکز خواهیم شد و پروژه هایی که قوه قضائیه به این قطب واگذار کرده، خیلی مهم و کلان است و از همکارانم و مدیران و هیات امنای دفتر که جهادی پای کار ایستادند و حمایت کردند، تشکر می کنم.

* دفتر تبلیغات اسلامی یک سازمان پیشرو در فضای مجازی، هنر و رسانه است

سپس، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی «معاون جدید فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی بعنوان یک سازمان پیشرو در فضای مجازی، هنر و رسانه است و باید این اهمیت و جایگاه را درک کرد و قریب به دو سال است که با تأسیس معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده سرعت ویژه ای پیدا کرد.

وی گفت: بنده از اعتماد ریاست دفتر تبلیغات اسلامی هم به جهت سپردن مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران و هم اکنون که معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی را بر عهده بنده گذاشتند، تشکر می کنم.

معاون جدید فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بنده خودم را موظف می دانم که از حجت الاسلام والمسلمین علیزاده تشکر کنم و از قدیم که با ایشان کار کردم، رشد مجموعه و کارمندانشان را، رشد و اعتلای خودشان می دانند و بنده که اینجا ایستاده ام، همه اش از لطف و مرحمت حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده است.

وی خاطرنشان کرد: بنده درخواست و نیاز دارم که معاونین، مدیران و متخصصین دفتر تبلیغات اسلامی و مدیران و کارکنان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه این دفتر به بنده کمک کنند و ما همه چیز را از ارباب خودمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داریم و از خداوند می خواهم که در این راه شرمنده او نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha